vraag over ontsteking, 340 1.4 met Renix
- V300 register
- Verbannen
Ik heb een vraag hierover (subject).
De verdelerkap heeft 5 ingangen voor kabels.
Een middenin, voor de hoogspanningskabel vanaf de Renix.
Dan 4 in een cirkel die elk een kabel bedienen die naar
een van de bougies gaan.
De volgorde van 'de aansluiting van welke kabel gaat naar
welke bougie' ligt vast in/door de ontstekingsvolgorde,
dat is duidelijk.
MAAR nergens kan ik terugvinden in welke van de 4 aansluit-
punten (van de 'cirkel' op de verdelerkap) de aansluiting
met de kabel naar bougie 1 (volgens mijn manuals de bougie
het dichtst bij de firewall) moet komen te zitten.
In feite heb ik 4 mogelijkheden om de kabel naar bougie 1
in te pluggen, de andere 3 kabels liggen dan vast door de
ontsteekvolgorde.
Ik zou me zo kunnen voorstellen dat de TDC sensor (bij het
vliegwiel) een keer per krukasomwenteling een impuls geeft
naar de Renix, en dat die dan bougie 1 moet laten vonken,
zodat op dat moment de verdelervinger naar de juiste
kabelaansluiting moet wijzen.
NB ik weet dat zowel de kap als de verdelervinger maar op
een manier geplaatst kunnen worden.
De vraag is dan: is dit zo, of maak ik een denkfout?
En als het geen denkfout is: hoe weet ik dan aan welke
verdelerkapaansluiting de kabel naar bougie 1 moet zitten?
Dank voor een antwoord.
rustybuster
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Als je de kleppendeksel demonteert en ook de verdeler kap zoek dan, door aan de bout van de krukaspoelie te draaien, de positie waar de kleppen van cilinder 4 op "kiepen" staan dat wil zeggen cilinder 4 gaat van de uitlaatslag naar de inlaatslag. Als je deze positie heb, dit is de ontstekingspositie van cilinder 1 de inlaat en uitlaat klep zijn dicht en dan kan je ze stellen en dan gelijk kijken waar de rotor naar wijst en dat is dus de positie van ontsteking van cilinder 1.
Dan ga je opzoek naar de "kiep" positie van cilinder 3 en dan zie je de ontstekingspositie van cilinder 2 enzovoort.
Als je alles heb gemerkt binnen op de voetplaat van de verdeler kan je dat overbrengen op de buitenkant je verdeler kap, ik kraste een streep met een kraspen 1 kras voor cilinder 1, 2 voor cilinder 2 enzovoort .
Het werkt ook op dezelfde manier als je cilinder 1 bekijkt vanaf de firewall.
Ik heb het ooit in een vraagbaak opgetekend maar die heb ik helaas niet meer.
volgorde cilinders bekeken vanaf de radiator naar de firewall 1, 2, 3, 4
volgorde cilinders bekeken vanaf de firewall naar de radiator 4, 3, 2, 1
ik hoop dat je hier wat aan heb.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Volgens het plaatje in de klaagbaak is de positie van cilinder 1 op de verdeler de aansluiting die het verst van het motorblok af ligt (dus het dichtst bij jou als je er vanaf het linkerspatbord naar kijkt). Vervolgens ga je met de klok mee. Volgorde is 1342.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 284
Niels;n417284 schreef : Bij een B14-motor tel je de cilinders van vliegwiel/firewall naar radiator (bij een B200 is het andersom).
Volgens het plaatje in de klaagbaak is de positie van cilinder 1 op de verdeler de aansluiting die het verst van het motorblok af ligt (dus het dichtst bij jou als je er vanaf het linkerspatbord naar kijkt). Vervolgens ga je met de klok mee. Volgorde is 1342.
Dit dus:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik heb het net gecontroleerd aan de motor, en mijn aansluitingen blijken zoals bedoeld te zijn.
De hoop dat het brakke lopen in stationnair/bij zeer lage rijdsnelheid (30km-zones) daaraan ligt is dus de bodem in geslagen.
Maar verkeerd aangesloten kabels zouden over het hele toerentalbereik merkbaar geweest moeten zijn denk ik dan achteraf.
Op het moment lijkt de motor in stationnair iets te 'zagen' (min of meer ritmisch afvallen van het toerental en weer bijtrekken).
Ik ken het van een andere auto met benzineinjectie, maar die heeft V340 niet, dus het moet wat anders zijn.
rustybuster
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 284
Bij de 245 is mijn ervaring dat brakke ontstekingskabels tot slechte vonken leiden, en dat die juist bij hoge toeren/vermogen zich doen gelden. Maar dat is dan ook weer een heel ander systeem, het ouderwetse, niks moderne Renix etc..
O, vergeten te melden: het nieuwe forum is echt wel makkelijker met plaatjes bijvoegen, dat was nu a flute of one cent! Dus upgrade-team: bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
:wtf2: Je bedoelt zeker "een stukje cake" :crazy1:BartJu;n417302 schreef : a flute of one cent
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 284
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
rustybuster;n417298 schreef : Dat zijn twee mooie reacties: een beschrijving en ook nog een duidelijk plaatje...! Dank daarvoor.
Ik heb het net gecontroleerd aan de motor, en mijn aansluitingen blijken zoals bedoeld te zijn.
De hoop dat het brakke lopen in stationnair/bij zeer lage rijdsnelheid (30km-zones) daaraan ligt is dus de bodem in geslagen.
Maar verkeerd aangesloten kabels zouden over het hele toerentalbereik merkbaar geweest moeten zijn denk ik dan achteraf.
Op het moment lijkt de motor in stationnair iets te 'zagen' (min of meer ritmisch afvallen van het toerental en weer bijtrekken).
Ik ken het van een andere auto met benzineinjectie, maar die heeft V340 niet, dus het moet wat anders zijn.
rustybuster
hoi, ik denk dat je het in de richting van de brandstofvoorziening moet zoeken, "zagend" stationair is vaak te wijten aan en losgelopen vlotterdeksel van de carburateur / kapotte vlotterdekselpakking / verlopen vlotterhoogte.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.