- Berichten: 284
Dimlicht werkt niet
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
UIteraard al even gezocht hier, maar nog geen passende oplossing gevonden.
Wat werkt niet:
- dimlicht, in zowel stand 0 als stand 2 van de lichtschakelaar.
Wat werkt wel:
- groene indicator lampje in dashboard
- grootlicht in stand 0 (seinen)
- grootlicht in stand 2 (aan)
- blauwe grootlicht lampje in dashboard
- stadslicht
-mistachterlicht en indicatorlampje werken ook (staan gecombineerd in de electrische schema's)
Wat zijn de 'usual suspects'?
1) zekeringen: zien er goed uit, en links en rechts lopen L en R via twee verschillende.
2) relais onder dashboard: er zitten er drie, alle drie van posities verwisseld, maar helpt niet, onwaarschijnlijk dus (nav dit topic)
3) relais in zekeringenkast:
klikt als vanouds, maar geen vervanging voorhanden, ook niet bij Brezan. Moet ik dus bestellen, gaat het deze kunnen zijn? Kan deze stuk zijn, en zo wel grootlicht schakelen, maar dimlicht in ale standen blokkeren?
4) massa probleem: onwaarschijnlijk, waarom werkt grootlicht wel naar behoren?
5) contactslot (nav dit topic Probleem is wat anders (gaan uit, ipv niet aan). Rammelen met sleutel geeft geen verschil. En de wissers gaan na starten ook weer keurig terug in positie.
Alle suggesties welkom!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Ik heb het bij mijn 850 gehad. Oorzaak bleek later een defecte dynamo, waardoor de laadspanning te hoog was. Beide lampen zijn toen stuk gesprongen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Ik heb het bij mijn 850 gehad. Oorzaak bleek later een defecte dynamo, waardoor de laadspanning te hoog was. Beide lampen zijn toen stuk gesprongen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 284
Zal ik checken, nog niet gedaan omdat ik aannam dat het wel heel toevallig zou zijn dat ze beiden tegelijk (tijdens stilstand) de geest zouden geven. Maar idd, door een extern iets als een piekstroom wel mogelijk....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 284
Dus de les voor vandaag: aannames maken mag, maar wel even verifieren of de aanname juist is!
Het viel dus weer alleszins mee. maar nu wel hopen dat daar het gelijk van v0lv0freak ophoudt... Want als de dynamo stuk is zal het zich wel weer herhalen, en wordt het valsnog een lastiger verhaal.
Dank v0lv0freak!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Als aanvulling op Mark zijn terechte door voor de magnetron opmerking, heeel vaak gaat de andere lamp ook kapot nadat er eentje is gaan hemelen, die krijgt dan een optater door het defect raken van het filament in de andere lamp.
Kans is dus relatief klein dat jouw dynamo spanningsregelaar de geest heeft gegeven, tip; meet het voltage over de accupolen even met een multimeter, dan hoef je daarover geen aannames te doen
(met lopende motor iets boven stationair ca 14,4 V)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ter aanvulling, mocht iemand hier in de toekomst naar zoeken: ik heb met mijn 340 dezelfde symptomen gehad, daar bleek de stekker op de zekeringkast scheef te zitten met een slecht contact tot gevolg. Soms had ik dimlicht, soms de symptomen die je hierboven beschrijft. Alles afgezocht, bleek het de stekker op de zekeringkast te zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 284
Wouter76;256942 schreef : Assumptions...bladiebla...fuck-up.
Als aanvulling op Mark zijn terechte door voor de magnetron opmerking, heeel vaak gaat de andere lamp ook kapot nadat er eentje is gaan hemelen, die krijgt dan een optater door het defect raken van het filament in de andere lamp.
Kans is dus relatief klein dat jouw dynamo spanningsregelaar de geest heeft gegeven, tip; meet het voltage over de accupolen even met een multimeter, dan hoef je daarover geen aannames te doen
(met lopende motor iets boven stationair ca 14,4 V)
Ook dat nog even nagemeten: van contact af 12.4 V, draaiend met 1500rpm 14.5 V. Moet kunnen lijkt me.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 284
Leuk voor zijn verjaardag, hij wordt dit weekend immers 30...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.