Tijd-temperatuur-sensor B200
- V300 register
- Verbannen
Vervolgens kan ik 3km rijden.
De temperatuurmeter komt dat al op een kwart.
Dan begint de motor te stotteren, slaat af en is
daarna ook niet meer te starten.
Ik verdenk de tijd-temperatuur-sensor.
Daardoor zou de vijfde injector brandstof blijven
inspuiten, terwijl de motor al op 60 graden is.
De hulpluchtregelaar gaat door de warmte van de
motor wel dicht. Uiteindelijk "verzuipt" de motor.
Heeft iemand de testwaarden voor deze sensor?
Wat moet de weerstand bij 20 graden Celsius zijn?
Wat moet de weerstand bij 60 graden of 80 graden zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin Kloosterman
- Nieuw lid
- Berichten: 2
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Het schijnt dat deze gedurende de (koude) start maar één keer injecteert, en niet continu tot de motor warm is.
Het kan wel zo zijn dat ie blijft lekken, er staat immers brandstofdruk op vanaf je commonrail.
Ze kosten niet zoveel en zijn redelijk gemakkelijk te vervangen.
Ik heb bij mijn auto zowel de thermotijdschakelaar (0 280 130 026) als de koude-start-injector (0 280 170 400) vervangen. De koude start injector is niet meer (goedkoop) nieuw te vinden, ik heb de mijne vervangen door één uit een Golf (0 280 170 444). Meerdere types zijn mogelijk, ze zijn allemaal aardig hetzelfde.
Je hulpluchtregelaar zou ook kapot kunnen zijn waardoor ie dicht blijft staan (en i.c.m. met een verkeerd afgestelde stationairschroef). Hij zou koud open moeten staan, en eenmaal warm hoort ie dicht te zijn. Werkt gewoon op 12V met een bimetaal. Allemaal nog heel mechanisch. De latere LH-Jetronic werkt met een stappenmotor.
Op de ledenpagina staat een uitgebreid werkplaatshandboek van Volvo die over het LE-Jetronic systeem gaat (TP35127-1).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Louis;256066 schreef : Er zijn meningen over de vijfde injector:
Het schijnt dat deze gedurende de (koude) start maar één keer injecteert, en niet continu tot de motor warm is.
Het kan wel zo zijn dat ie blijft lekken, er staat immers brandstofdruk op vanaf je commonrail.
Ze kosten niet zoveel en zijn redelijk gemakkelijk te vervangen.
Ik heb bij mijn auto zowel de thermotijdschakelaar (0 280 130 026) als de koude-start-injector (0 280 170 400) vervangen. De koude start injector is niet meer (goedkoop) nieuw te vinden, ik heb de mijne vervangen door één uit een Golf (0 280 170 444). Meerdere types zijn mogelijk, ze zijn allemaal aardig hetzelfde.
Je hulpluchtregelaar zou ook kapot kunnen zijn waardoor ie dicht blijft staan (en i.c.m. met een verkeerd afgestelde stationairschroef). Hij zou koud open moeten staan, en eenmaal warm hoort ie dicht te zijn. Werkt gewoon op 12V met een bimetaal. Allemaal nog heel mechanisch. De latere LH-Jetronic werkt met een stappenmotor.
Op de ledenpagina staat een uitgebreid werkplaatshandboek van Volvo die over het LE-Jetronic systeem gaat (TP35127-1).
Als ik afga op de geur uit de uitlaat zou ik zeggen dat de 5e injector zo'n 30 seconden meedoet op een koude start en een seconde op 5 in andere situaties, maar wellicht injecteren de normale injectoren ook meer/langer bij een koude of net gestarte motor? Ik weet niet hoe geraffineerd de ECU is, maar aangezien het allemaal vrij basic is zouden heel standaard afstellingen/programma's me niets verbazen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.