Tellercluster doet raar
- Sebastiaan Hamans
- Nieuw lid
Minder
Meer
14-07-2019 14:49 #635178
door Sebastiaan Hamans
Tellercluster doet raar is gemaakt door Sebastiaan Hamans
Hulp gevraagd.
Het achteraf ingebouwde uitgebreide tellercluster in mijn 340 1.4 basis special uit 1990 doet sinds kort iets heel raars.
Ik heb de wellicht bekende Zweedse verlichting waarbij ook op stand 0 van de lichtknop het dimlicht aan is. Ik heb ooit hier op het forum gelezen dat je zonder dimlicht kunt rijden door de knop tussen 0 en 1 te zetten. Dat doe ik sindsdien eigenlijk altijd als ik geen dimlicht hoef te voeren.
Vandaag ontdekte ik dat bij het terugzetten van de knop naar stand 0 er iets raars gebeurt. De toerenteller en de buitentemperatuurmeter houden er opeens mee op. En er gaan allerlei lampjes branden van functies die niet aan staan: beide knipperlichten, mistverlichting, achterruitverwarming, verstraler.
Iemand enig idee wat het probleem is? Relais kapot? Iets in de lichtknop verkeerd gaan zitten?
Zie ook bijgaande "voor en na" foto's, beide genomen bij een stationair draaiende motor. Voor de duidelijkheid: als de knop op de tussenstand staat werkt alles goed (en de gordelverklikker werkt in beide standen naar behoren).
Het achteraf ingebouwde uitgebreide tellercluster in mijn 340 1.4 basis special uit 1990 doet sinds kort iets heel raars.
Ik heb de wellicht bekende Zweedse verlichting waarbij ook op stand 0 van de lichtknop het dimlicht aan is. Ik heb ooit hier op het forum gelezen dat je zonder dimlicht kunt rijden door de knop tussen 0 en 1 te zetten. Dat doe ik sindsdien eigenlijk altijd als ik geen dimlicht hoef te voeren.
Vandaag ontdekte ik dat bij het terugzetten van de knop naar stand 0 er iets raars gebeurt. De toerenteller en de buitentemperatuurmeter houden er opeens mee op. En er gaan allerlei lampjes branden van functies die niet aan staan: beide knipperlichten, mistverlichting, achterruitverwarming, verstraler.
Iemand enig idee wat het probleem is? Relais kapot? Iets in de lichtknop verkeerd gaan zitten?
Zie ook bijgaande "voor en na" foto's, beide genomen bij een stationair draaiende motor. Voor de duidelijkheid: als de knop op de tussenstand staat werkt alles goed (en de gordelverklikker werkt in beide standen naar behoren).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
14-07-2019 15:35 #982575
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tellercluster doet raar
Is de originele radiostekker aanwezig? Die doent als doorverbinding, is die afgeknipt dan krijg je vage elektrische storingen in je tellerset.
Verder zat ik ook nog te denken aan een massa-probleem.
Verder zat ik ook nog te denken aan een massa-probleem.
- Sebastiaan Hamans
- Nieuw lid
Minder
Meer
16-07-2019 17:46 #982593
door Sebastiaan Hamans
Beantwoord door Sebastiaan Hamans in topic Tellercluster doet raar
Bedankt voor de snelle reactie!
Voor zover ik weet is de originele radiostekker aanwezig. Ik heb de auto sinds april in bezit inclusief aftermarket-radio. Alles werkte voorheen ook prima en ik heb nergens aan gesleuteld.
Of het inderdaad een massa-probleem is, is waarschijnlijk na aanschaf van een multimeter vrij eenvoudig na te meten? Hoe pak je dat goed aan? Ik ben nogal een beginner...
Voor zover ik weet is de originele radiostekker aanwezig. Ik heb de auto sinds april in bezit inclusief aftermarket-radio. Alles werkte voorheen ook prima en ik heb nergens aan gesleuteld.
Of het inderdaad een massa-probleem is, is waarschijnlijk na aanschaf van een multimeter vrij eenvoudig na te meten? Hoe pak je dat goed aan? Ik ben nogal een beginner...
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
16-07-2019 21:45 #982598
door V300 register
voor de zekerheid toch maar evem die stekker controleren,als daar een andere stekker aangezet is kan er een massa draad los zijn gegaan
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
17-07-2019 16:58 #982610
door V300 register
Onder de zekeringenbak zitten ook verbindingen die rare storingen kunnen geven. Eens los maken, schoonmaken en met contactspray inspuiten.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
28-07-2019 21:47 #982721
door V300 register
Even mijn duit in het zakje, als vorige eigenaar van de auto. De originele radio-stekker zit er zeker nog, met daarna een (door mij, dus naar eigen zeggen) netjes gesoldeerde en in heat shrink geïsoleerde kabelboom naar de aftermarket radio. Waarbij ook absoluut geen sluiting tussen de contacten mogelijk zou moeten zijn. Zelf heb ik dit probleem ook nooit meegemaakt. Het tellercluster is overigens gewoon het originele cluster, waar ik later een buitentemperatuur- en ecometer in gezet heb. In theorie zou, wellicht, de aansluiting van de buitentemperatuurmeter de oorzaak kunnen zijn, aangezien ik die zelf aan heb moeten leggen omdat die bij een basis 340 niet aanwezig is. Volgens mij heb ik de voeding daarvan ergens onder het dashboard op een (losse) contactgeschakelde kabel aangesloten.
- Sebastiaan Hamans
- Nieuw lid
Minder
Meer
18-09-2019 19:21 #983126
door Sebastiaan Hamans
Beantwoord door Sebastiaan Hamans in topic Tellercluster doet raar
Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om eens goed de tijd te nemen voor het zoeken naar de oorzaak van dit probleem. Echter: enkele weken terug is dit euvel bij het rechtsaf slaan op een rotonde vanzelf weer verdwenen. En het is vooralsnog ook niet teruggekomen...
Moderators: Mark Smeets