Storing startmotor verholpen

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2018 14:25 #634952 door Erick Janssen (GAST)
Storing startmotor verholpen is gemaakt door Erick Janssen (GAST)
Al een lange tijd regematig problemen met het starten van de auto, vooral als die warm was maar ook 's ochtens vroeg meestal kon ik het verhelpen met de bekende tik van een hamer.
Afgeleopen dinsdag ochtend was het weer zover sleutel draaien om te starten niks daar, motorkap open, hamertje tik weer starten weer niks daar weer met de hamer weer proberen weer niks. Ik heb het gelaten voor wat het was en met de auto van de vrouw naar het werk gereden.
's avonds een ander startmotor geplaatst en deze draaide wel rond, niet van harte maar het draaide De rest van de week ging het starten ook moeilijk ik moest de nodige keren de sleutel draaien om te starten maar er gebeurde niets tot na een paar keer proberen en dan begon de startmotor te draaien maar net alsof je start met een wat lege accu.
Gisteren weer een ander startmotor gepakt en op mijn teststand aangesloten op een accu en met een draadje het starten na gebootst en alls werkte perfekt. Met deze motor naar de auto weer aangesloten weer met een los draadje het starten nagebootst en hier deed de startmotor het ook. Toen de opstelling naar de bestuurderskant verplaatst om tezien of ik nu met het draaien van de sleutel het zou werken hierbij heb ik de draad die de soleniod van de startmotor bediend verlengd.
Zo gezegd zo gedaan sleutel in het contactslot en starten, niets nog eens starten, niets dit was vreemd want met de test opstelling werkte alles wel, multimeter erbij gehaald en gemeten of de blauw/geel draad wel spanning kreeg, die kreeg het wel maar niet genoeg, ik zag tot mijn verbazing dat de meter maar 5 volt aangaf, nu viel het kwartje het lag niet aan de startmotoren die ik uitwisselde maar aan de schakelunit van het contactslot, maar is deze te vervangen? Een stuurcolom die ik uit een gesloopte 340 had liggen bood uitkomst, de schakelunit bleek vast te zitten met een heel klein schroefje, en binnen een uurtje of zo was de schakelunit uitgewisseld met een "nieuwe".
Om deze storing in de toekomst uit te sluiten besloot ik om een relais tussen de blauw/geel startdraad en de startmotor te plaatsen hier door gaat er naar verhouding een kleiner stroom door de schakelunit van het contactslot, en de grotere stroom die de soleniod van de startmotor nodig heeft gaat via de relais contact naar de soleniod, ook hier een uurtje werk. Weer op de teststand uitgeprobeerd en het werkte voortreffelijk.
Toen alles in de auto gemonteerd en aangesloten was kwam het moment van de waarheid de sleutel omdraaien en starten, ik moet zeggen dat ik erg blij en verheugd was toen de startmotor draaide en de motor aansloeg.
Ik ga nog twee stuks maken een voor in de auto van de vrouw en een als reserve. Bij gevoegd een foto hoe het eruit ziet.



Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-08-2018 15:17 #976610 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Storing startmotor verholpen
ik had soortgelijke problemen, bij mij was de koper binnenader bij de stekker op de starmotor weg gecorrodeerd omdat de klem op de isolatie keurig bleef zitten viel dit niet op. stukje inkorten nieuwe ampstekker was in mijn geval de oplossing

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD