Thermoswitch schema bedrading schakelaar
- V300 register
- Verbannen
Ik heb het idee dat de thermoswitch misschien niet helemaal goed meer is. Met thermoswitch bedoel ik dat ding met twee draden die in radiateur zit. Koelventilator doet het nog wel.
Hoe kan ik de staat van deze switch checken?
Ik ben benieuwd of deze thermoswitch in verbinding staat met een relais of dat ie rechtstreeks wordt gevoed. Ik kon geen schema vinden van de 1.7 uitvoering.
Ik overweeg namelijk om een schakelaartje in het dashboard te maken, zodat ik de koelventilator van binnenuit kan bedienen.
Iemand nog tips voor het bedraden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Voor een extra schakelaar binnen, de draden op de thermoswitsch parralel aansluiten.
Maar bovenal je temperatuurmetertje niet vertrouwen voor je daadwerkelijk de temperatuur gecontroleerd hebt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Hoe controleer je eigenlijk de temperatuur het best? Moet je de thermometer in het koelvloeistofreservoir steken of ...?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Zijn deze schakelaars geschikt qua amp?res om te gebruiken voor de thermoswitch?
Ik heb geen schema kunnen vinden, maar worden de achterruitverwarming en de mistlampen direct gevoed of middels een relais?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
volvobot;238043 schreef : Hoe controleer je eigenlijk de temperatuur het best?
Misschien door een lcd digitale paneel thermometer te gebruiken (zo een ding dat een snoertje heeft waar aan het eind zich een sensor bevindt) en die (met behulp van ducktape of tyraps) te plaatsen tegen een radiatorslang met warmte isolatie (piepschuim mogelijk?) aan de zijde waar die (sensor) de radiatorslang niet raakt. Dat laatste om te voorkomen dat de sensor zijn warmte die die van de radiatorslang kreeg aan zijn omgeving afgeeft. Doe je dat niet dan zou je mogelijk een ietwat verkeerde uitlezing kunnen krijgen. Heb zoiets zelf nooit uitgeprobeerd helaas, maar speel wel met de gedachte om het in mijn auto te doen, om informatie te krijgen welke temperatuur er heerst in de radiatorslang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Bestaan die? En dan uitlezen op het dashboard via een digitaal lcd paneelmetertje? Die dingen die er te kust en te keur zijn en meestal gevoed worden door middel van twee knoopcellen?volvofiel;238088 schreef : Gewoon de temperatuursensor vervangen door eentje waar je een digitale sensor op kunt aansluiten
Heb je een plaatje of link van die sensor?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Spurt;238084 schreef : De koelventilator gebruikt, als ik het mij goed herinner, ca. 8 amp?re. Plaats voor alle zekerheid een relais ertussen. Zo heb ik het gedaan. Ik hoef nu niet bang te zijn dat de schakelaar in de cabine te veel voor zijn kiezen krijgt.
Ja, +1 ! Netjes via een relais is wel zo mooi en veilig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
volvobot;238071 schreef : Betreft de schakelaar ben ik van plan om ??n van de schakelaars uit het dashboard te gebruiken. Ik heb nog een schakelaar liggen voor de achterruitverwarming en eentje voor de mistlampen.
Zijn deze schakelaars geschikt qua amp?res om te gebruiken voor de thermoswitch?
Ik heb geen schema kunnen vinden, maar worden de achterruitverwarming en de mistlampen direct gevoed of middels een relais?
achterruitverwarming gaat direct via de schakelaar, mistlampen voor via een relais.
voor de koelventilator hoef je geen relaisschakeling te maken (al kan het natuurlijk wel), de schakelaars kunnen aardig wat hebben. enige voordeel zou zijn dat je het relais in de motorruimte kan plaatsen en slechts dunne (schakel)bedrading nodig hebt om naar de stekker te trekken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.