Diameter boutje massakabel startmotor
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Minder
Meer
25-04-2014 17:49 #633265
door Floris Schropp
Diameter boutje massakabel startmotor is gemaakt door Floris Schropp
een apart vraagje, kan er iemand op een (reserve) startmotor meten wat de diameter van het boutje achterop de startmotor is waar de massakabel op gaat?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
25-04-2014 18:03 #947031
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diameter boutje massakabel startmotor
m8 moertje gaat er op.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Minder
Meer
25-04-2014 18:08 #947033
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Diameter boutje massakabel startmotor
thnx
dan heb ik nu het eerste deel van de nieuwe massakabel. het pad naar de starter gaat door deze mooie jongen en het pad naar het chassis komt met een dunnere aan de bout van de minpoolklem. reden? de originele kabel was knalgroen uitgeslagen en de vervanger die ik nog in een doos met 300-onderdelen had liggen tikt tegen een van de koelwaterslangen aan, die is te kort.
veel beter zo.
dan heb ik nu het eerste deel van de nieuwe massakabel. het pad naar de starter gaat door deze mooie jongen en het pad naar het chassis komt met een dunnere aan de bout van de minpoolklem. reden? de originele kabel was knalgroen uitgeslagen en de vervanger die ik nog in een doos met 300-onderdelen had liggen tikt tegen een van de koelwaterslangen aan, die is te kort.
veel beter zo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
25-04-2014 20:32 #947039
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Diameter boutje massakabel startmotor
Netjes Floris!
Met de link die jij me gaf ga ik weer voor een koperstrip kabel uit die webwinkel, net vanmiddag de lengte even gemeten, ook van de pluskabel naar de startmotor.
Met de link die jij me gaf ga ik weer voor een koperstrip kabel uit die webwinkel, net vanmiddag de lengte even gemeten, ook van de pluskabel naar de startmotor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
25-04-2014 20:37 #947042
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diameter boutje massakabel startmotor
welke link??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Minder
Meer
25-04-2014 21:12 #947043
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Diameter boutje massakabel startmotor
Die link was rdae.nl - een aanrader voor automotive kabels en connectoren
Wouter76, de plus moet je echt ge?soleerd doen! Je hele chassis, motor en alles van metaal is min dus met zo'n strip voor de plus heb je zowat garantie op kortsluiting.
Wouter76, de plus moet je echt ge?soleerd doen! Je hele chassis, motor en alles van metaal is min dus met zo'n strip voor de plus heb je zowat garantie op kortsluiting.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
25-04-2014 21:32 #947044
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Diameter boutje massakabel startmotor
Ehhh ja misschien was mijn zin wat onduidelijk, het is absoluut niet de bedoeling hiervoor ook een gevlochten koperstrip kabel voor te gaan gebruiken, gewoon een rode ge?soleerde kabel.
Met de laatste regel na de komma bedoelde ik dat ik ook de ge?soleerde kabel heb gemeten om later een stuk kabel van de juiste lengte te gaan kopen.
Ik ben (nog) niet zo technisch onderlegd als sommigen hier, maar met de gedachte dat ik dat zou willen gaan doen onderschat je me toch wel een beetje hoor Floris
Wat ik me bij jouw foto nog afvroeg, zit er in die kabel ook een onderbreking op de plek waar naast de accubak wat massapunten samen komen?
Met de laatste regel na de komma bedoelde ik dat ik ook de ge?soleerde kabel heb gemeten om later een stuk kabel van de juiste lengte te gaan kopen.
Ik ben (nog) niet zo technisch onderlegd als sommigen hier, maar met de gedachte dat ik dat zou willen gaan doen onderschat je me toch wel een beetje hoor Floris
Wat ik me bij jouw foto nog afvroeg, zit er in die kabel ook een onderbreking op de plek waar naast de accubak wat massapunten samen komen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Minder
Meer
25-04-2014 21:48 #947046
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Diameter boutje massakabel startmotor
ok ik nam gewoon het zekere voor het onzekere.
nee, geen onderbreking. Ik ga vanaf de minpoolklem nog een 2e dunnere kabel leggen naar dat massapunt. electrisch prima en ook makkelijker aan te passen indien nodig. daar kan ik dan het boutje van de klem voor gebruiken. overigens zijn zowel de accupoolklem als het kabeloog gesoldeerd.
zo'n gevlochten strip kun je bij rdae op lengte kopen idd, maar ik had bijna alles nog in huis voor deze constructie. dus dan is de keus weer makkelijker
nee, geen onderbreking. Ik ga vanaf de minpoolklem nog een 2e dunnere kabel leggen naar dat massapunt. electrisch prima en ook makkelijker aan te passen indien nodig. daar kan ik dan het boutje van de klem voor gebruiken. overigens zijn zowel de accupoolklem als het kabeloog gesoldeerd.
zo'n gevlochten strip kun je bij rdae op lengte kopen idd, maar ik had bijna alles nog in huis voor deze constructie. dus dan is de keus weer makkelijker
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
25-04-2014 23:14 #947050
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Diameter boutje massakabel startmotor
Ah ja , ik snap het, op die manier werkt het ook prima.
Het kabeloog solderen is iets waar ik mijn gedachten ook vandaag nog even over liet gaan, krimpen en daarna solderen, dat was voor zover ik me kan herinneren uit de car-audio wereld de goede volgorde.
Dat vereist denk ik alleen wel een gasbrander wil je genoeg warmte in de kabel te krijgen om de soldeertin te doen smelten.
Het kabeloog solderen is iets waar ik mijn gedachten ook vandaag nog even over liet gaan, krimpen en daarna solderen, dat was voor zover ik me kan herinneren uit de car-audio wereld de goede volgorde.
Dat vereist denk ik alleen wel een gasbrander wil je genoeg warmte in de kabel te krijgen om de soldeertin te doen smelten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
26-04-2014 00:07 #947051
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diameter boutje massakabel startmotor
NIET solderen. Als je de juiste krimpverbinding (combinatie krimpcontact, kabel en crimp tool+evt instelling) gebruikt, is deze soms zelfs sterker dan de kabel zelf, vooral bij kleinere draaddiameters.
In ieder geval ook bij dikkere draden kan het gewoon ontzettend goed vast zitten en is het dus NIET wenselijk om de verbinding helemaal stijf te maken tot in de kabel dmv soldeer. Hierdoor is de kans namelijk vele malen groter dat de kabel breekt, precies vlakbij de soldering. Solderen van vrij hangende draden doe je in automotive toepassingen dan ook alleen als het echt niet anders kan.
Bij sommige apparaten zit er een mechanische kabelklem, waardoor de trek- en knik krachten opgevangen worden. Dan een centimeter dat de kabel door loopt, dan solderen. Dat is geen enkel probleem.
In ieder geval ook bij dikkere draden kan het gewoon ontzettend goed vast zitten en is het dus NIET wenselijk om de verbinding helemaal stijf te maken tot in de kabel dmv soldeer. Hierdoor is de kans namelijk vele malen groter dat de kabel breekt, precies vlakbij de soldering. Solderen van vrij hangende draden doe je in automotive toepassingen dan ook alleen als het echt niet anders kan.
Bij sommige apparaten zit er een mechanische kabelklem, waardoor de trek- en knik krachten opgevangen worden. Dan een centimeter dat de kabel door loopt, dan solderen. Dat is geen enkel probleem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets