thermo schakelaar 340 radiator

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-01-2014 12:50 #633070 door V300 register
thermo schakelaar 340 radiator is gemaakt door V300 register
Ik heb een elektrische fan in mijn 360 gebouwd (in plaats van de kapotte visco fan) maar nu zou ik willen weten op welke temperatuur hij geschakeld moet worden.

Een 340 heeft origineel een elektrische fan en thermo schakelaar in de radiator zitten, maar tussen welke temperatuur schakelt de fan aan/uit?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
26-01-2014 13:34 #941594 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic thermo schakelaar 340 radiator
S'il vous pla?t monsieur Joris :)

Je kan het misschien meteen al wel opmaken uit de gegevens, mocht dit toch niet zo zijn, de inschakeltemperatuur is 87?C en de uitschakeltemperatuur 82?C.
Dit is dan natuurlijk wel gerelateerd aan de positie van deze schakelaar in het koelcircuit (in het geval van de 1400 rechts onderin de radiateur, waar de kvs dus al weer aardig afgekoeld is)

Hoe wil je de elektrische fan gaan aansturen, met wat voor soort schakelaar en op welke plek wil je die dan gaan monteren?

Mocht je aan een goede tweedehands 340 (1.4 of 1.7) radiateur kunnen komen, is dat dan ook een optie? (aangezien die switch er dan al in zit)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-01-2014 13:43 #941595 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic thermo schakelaar 340 radiator

Joris;225121 schreef : Ik heb een elektrische fan in mijn 360 gebouwd (in plaats van de kapotte visco fan) maar nu zou ik willen weten op welke temperatuur hij geschakeld moet worden.

Een 340 heeft origineel een elektrische fan en thermo schakelaar in de radiator zitten, maar tussen welke temperatuur schakelt de fan aan/uit?

Staat vaak op de thermoschakelaar, op een van de zeskantjes waar gereedschap op gezet kan worden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-01-2014 13:56 #941596 door V300 register
Top, ga ik die schakelaar eens bestellen! De fan wordt aangestuurd met een relais en de thermo schakelaar!

De fan, relais en bedrading is allemaal al ingebouwd, alleen heb een kapotte schakelaar en wil nu dus een goede!

Een 340 radiateur is inderdaad ook een optie, maar ik heb de thermo schakelaar gewoon in de 360 radiateur gemonteerd

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-01-2014 14:04 #941597 door V300 register
Je kunt/moet de switch v??r t kontakt aansluiten. Dan kan de ventilator nog fff nakoelen als je de auto uitzet(mocht dat nodig zijn) Dus 12V+ naar de switch en het andere contact van de switch aan massa. In de 12V+ komt het relais dat de ventilator aanstuurt. De aansluitjabels van de ventilator moeten dikker zijn dan de standaard bedrading want dat ding trekt nogal wat stroom!
in en uitschakeltemperaturen staan normaal gesproken op de switch. Je kunt op de contacten van de switch een brug make met een schakelaar zodat je de ventilator met de hand kunt inschakelen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-01-2014 14:07 #941598 door V300 register

Bart Manders;225128 schreef : Je kunt/moet de switch v??r t kontakt aansluiten. Dan kan de ventilator nog fff nakoelen als je de auto uitzet(mocht dat nodig zijn) Dus 12V+ naar de switch en het andere contact van de switch aan massa. In de 12V+ komt het relais dat de ventilator aanstuurt. De aansluitjabels van de ventilator moeten dikker zijn dan de standaard bedrading want dat ding trekt nogal wat stroom!
in en uitschakeltemperaturen staan normaal gesproken op de switch. Je kunt op de contacten van de switch een brug make met een schakelaar zodat je de ventilator met de hand kunt inschakelen.

Ik heb hem aan de geschakelde +, hij hoeft van mij niet na te draaien;)

Ik denk dat ik nog wel zo'n override schakelaar ga maken, dat is misschien ooit handig!

Zal wat foto's schieten als het allemaal werkt;)

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2014 14:11 #941599 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic thermo schakelaar 340 radiator
ik zou hem aan de constante hangen; al dan niet met een relais via de geschakelde plus. een beetje fan is 100w, wat nogal veel is voor het contactslot alleen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC