Accu

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-12-2013 17:30 #633023 door V300 register
Accu is gemaakt door V300 register
Hoi allen,

Wie kan mij de specificaties geven van een geschikte accu voor mijn 343 DL (voorzien van B14.4). Mijn accu loopt momenteel erg snel leeg (is al oud, hoe oud weet ik niet, heb de auto nu ruim 3 jaar).

Hoor het graag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-12-2013 17:45 #940556 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Accu
45Ah, met ronde accupolen. Zelf heb ik een 60Ah in de 340 liggen, en die past nog n?t. Alles daartussen kan natuurlijk ook.

Qua formaat zijn accu's gewoon standaard, hoe hoger de stroom is, hoe groter de accu.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2013 17:51 #940558 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Accu
Probeer de volvo-dealer. in mijn ervaring kan dat goedkoper uitvallen dan een merkaccu bij een andere aanbieder. En daarbij zijn volvo accu's altijd degene waar ik andere auto's mee start - met uitzondering van een dure 90AH Calcium accu :P

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2013 19:08 #940562 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Accu
het koudstartvermogen is eigenlijk wat interessanter

zo kan een 45Ah accu "sterker" zijn dan een 60Ah. Als je geen extra stroomverbruikers hebt zoals flinke lampen, subwoofer etc. zou een 45Ah accu prima moeten voldoen

maar let dus w?l op het cca (cold cranking amps), dit is het amperage dat -zo uit mijn hoofd- een accu levert gedurende 30 seconden bij 0 graden Fahrenheit (= -18C).
dit getal geeft dus eigenlijk de startcapaciteit aan.

Zo heb ik in mijn 360 een 60Ah accu zitten met een cca van 550A. En die houdt het een tijdje vol in de winter hoor :)
maar ik kwam laatst een dure Varta tegen van 54Ah met een cca van 620!

EDIT: even nagezocht op Google en inderdaad, 30 seconden bij -18C

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-12-2013 19:39 #940566 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Accu
En je deur(en) en/of kofferbak (als daar een lampie in zit) open laten staan tijdens het klussen, of het per ongeluk je lampen aan laten staan kan er met een net iets zwaardere
(b.v. 60 i.p.v. 45 Ah) accu voor zorgen dat als het niet niet te lang heeft geduurd je nog net kunt starten i.p.v net niet meer.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2013 19:53 #940568 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Accu
dat is helemaal waar!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-12-2013 19:54 #940569 door V300 register

Wouter76;224049 schreef : En je deur(en) en/of kofferbak (als daar een lampie in zit) open laten staan tijdens het klussen, of het per ongeluk je lampen aan laten staan kan er met een net iets zwaardere
(b.v. 60 i.p.v. 45 Ah) accu voor zorgen dat als het niet niet te lang heeft geduurd je nog net kunt starten i.p.v net niet meer.

Maar startkabels werken altijd :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-12-2013 19:59 #940570 door V300 register
Bij aanschaf van een andere accu is het verstandig even te kijken of de voet van de accu die je wilt aanschaffen past in je accubak, en of de bevestigingsmethode van je accubak bruikbaar is voor de accu die je op het oog hebt aan te schaffen. Ik kocht een iets zwaarder accu (55 Ah) dan standaard in mijn auto aanwezig was (45 Ah) en diende bij plaatsing van die accu een van de opstaande randen van de accubak met een hamer te bewerken om de accu passend te kunnen laten zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-12-2013 20:16 #940571 door V300 register
Aha, bedankt allemaal.

Er stond niks aan, wel is de accu een paar keer helemaal leeg geweest, en dat is niet goed geloof ik. C.a. een maand geleden heb ik de accu volledig opgeladen, maar inmiddels is deze ook weer volledig leeg aangezien de auto in een inpandige drive in garage staat (onder straatniveau) betekent dat de auto weer heel lastig er uit te krijgen is zonder verse accu.

M.b.t. de kwaliteit: is een accuutje van de Halfords ook wat? Momenteel rij ik zo weinig met de auto namelijk..., denk hooguit 1000 a 1500 km/jaar, eerder minder dan meer. (ik neem ook aan dat de accu's nieuw ook al opgeladen zijn toch>?)

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-12-2013 20:19 #940572 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Accu
Als gemiddelde auto accu's ergens slecht tegen kunnen is het wel geheel ontlading, dan is hij binnen de kortste keren 'ten dode' opgeschreven.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC