ventilator/blower probleem

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-12-2013 14:46 #633012 door V300 register
ventilator/blower probleem is gemaakt door V300 register
Hallo

Toen ik gisteren de 3km naar het tankstation reed deed alles het goed met de blower. Na het tanken vertrok ik terug en er is geen leven in de blower te krijgen. Hij heeft nog 1 seconde gedraaid na herhaaldelijk hem aan en uit te zetten... Sinds dien heeft hij niet meer willen draaien.

Wanneer ik tussen de standen heen schakel hoor ik een klik onder het dashboard aan de bestuurderszijde (relais klikt, lijkt me in orde). Ondertussen het internet afgezocht en vanalles gevonden uiteraard.

ik heb gedaan:

* Zekeringen overlopen, betreffende zekeringen uitgehaald en proper terug gezet. (plaats 11/12 en 19). Ruitewissers doen het wel.
*Kachelmotorbehuizing gedemonteerd.
*Kachelweerstand alle 4 de connecties met schuurpapier behandeld om corrosie te verwijderen.
* bimetaal: de contactpuntjes proper gemaakt met schuurpapier + Controle of ze tegen elkaar aan duwen.

De motor draait wanneer rechtstreeks aangesloten op de batterij.

wanneer terug alles via de originele connecties aangesloten weigert deze te werken. Het enige dat er uit komt is die kleine klik in het dashboard.

Iemand nog een idee? :) Ik ga nu even kijken om dat bimetaaltje te omzeilen door een koperdraadje tussen de 2 connecties te hangen. Maar als dit het niet doet weet ik het echt ook niet meer.

Alvast bedankt!

Jan

P.S: Hoe demonteer ik de verwarmingsunit uit het dashboard?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-12-2013 15:56 #940202 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic ventilator/blower probleem
En het probleem is opgelost...

Ik heb een draadje tussen de 2 connecties van het bimetaal gehangen. Werkte eerst niet, dan even met een platte schroevendraaien tussen de contactpuntjes van het bimetaal geprutst. En hupsak?, werkt weer als nieuw (voorlopig...)!

Dus ergens foutje bij het bimetaaltjes. Ondertussen ook het kachelhuis schoon gemaakt en het vuil van de radiator verwijderd. Veronderstel dat straks als alles weer samenzit de kachel het weer schitterend doet!

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2013 19:55 #940216 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic ventilator/blower probleem
In de meeste gevallen is het bimetaaltje de schuldige. Nogal corrosie gevoelig.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-12-2013 00:42 #940233 door V300 register
De verbindingen met het bimetaaltje zijn niet gepuntlast maar worden alleen geklemd door de metalen aansluitingen die aan pertinax plaat geklonken zijn. het pertinax veroudert wat en de contacten klemmen niet goed meer; wat corrosie en de verbinding is weg. Typisch gevalletje ontwerpfout :+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-12-2013 20:00 #940267 door V300 register
Die dingen zijn idd niet goed gemaakt. En je kan er heel slecht aan... Hadden ze gerust een betere plaats kunnen geven.

Nuja, je ziet onderaan wel dat de verbinding van de draden met het bimetaalhoudertje niet echt supergoed lijken.

Toen ik aan het testen was moest ik echt het zwart plastiekje waar dat bimetaaltje in zit wat verwringen. Al bij al, alles gaat nu goed. Behalve dat stand 1 en 2 hetzelfde zijn. Komt waarschijnlijk door de kabel die ik tussen de contacten heb getrokken.

Maar goed. Dit alles even ter verduidelijking, zodat de volgende probleemzoeker die dit leest weet waar te gaan zoeken ;)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC