Problemen met oude Volvo radio's

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2013 19:17 #632978 door Steven340
Problemen met oude Volvo radio's is gemaakt door Steven340
Ik weet niet of dit een bekend kwaaltje is bij alle oude volvo radio's

Maar ook mijn 3e volvo radio is kapoet.

Ik begon met een CR-101 die het plots alleen nog maar op de midde golf deed
Toen een CR-102 waarvan de radio het maar heel even deed en kon daarna alleen nog maar casette bandjes afspelen wil ik geluid hebben.

Toen nog een CR-102 die het overgens het langs volgehouden heeft, maar nu weer een nieuw probleem.
Deze doet het prima als ik stil sta. Maar op het moment dat ik ga rijden valt het geluid weg, komt dan weer terug en gaat van hard > zacht > hard > zacht enzovoord.

Ligt het aan mij of hebben al deze radio's problemen?

Wil toch wel graag alles origineel Volvo (althans als er maar "Volvo" op staat :))

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-11-2013 20:00 #939594 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen met oude Volvo radio's
Lijkt me niet echt een kwaaltje van Volvo-radio's, maar meer van oude radio's :D

Zelf heb ik:
-een CR201 die het al een tijdje perfect doet
-een CR309 die niet meer geheel uitgaat
-een CR309 waarbij het wieltje voor de zender doorslipt, dus lastig blind zoeken
-een CR408 die het al een hele tijd lang goed doet doet, smeerbeurtje voor de wieltjes van het cassettebandje was noodzakelijk. H??l soms doet de automatische zoekfuctie van de fm-zenders het niet.
-een R3042 welke het perfect doet, alleen nooit in mijn auto heeft gezeten wegens ontbreken van cassettespeler.

Maar, die soort dingen zijn zeker niet Volvo-radio eigen. Ik heb het ook gehad met radio's van andere merken. Wat vaak wel helpt is van binnen een keer schoonmaken...

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2013 20:43 #939595 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Problemen met oude Volvo radio's
Uit elkaar halen en schoonmaken is inderdaad wel een optie.
Dan maar eens op een losse speaker testen.

Zijn er toevallig ook elektriesche schema's van deze radio's? Heb namelijk meer het vermoede dat het een of ander componentje is dat het begeven heeft.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-11-2013 16:53 #939606 door V300 register

Steven340;223016 schreef : Zijn er toevallig ook elektriesche schema's van deze radio's?

Ja, ik heb CR101 / RX250VQ.

I can email it.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2013 17:33 #939610 door Steven340
@ macplaxton, you have a PM

Hoe kan ik het makkelijkst zo'n volvo radio eruit halen?

In het grote haynes boek staat met 2 ijzerdraadjes via de ronde knoppen als je die eraf haald. Ik heb eens bij m'n andere kapotte CR-102 gekeken maar daar kom ik voor geen mogelijkheid bij.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-11-2013 17:44 #939611 door V300 register
Ik heb dat geloof ik een keer gedaan door de vloerbedekking tegen de middenconsole los te halen (deze kun je er gewoon onderuit trekken), en aan allebij de kanten 2 ijzers in te duwen waarmee de radio zit vastgeklikt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-11-2013 20:36 #939618 door V300 register
het falen van de radio's komt gewoon door slechte contacten, vervuilde potmeters etc. Soms kan het ook komen door bijv. een los soldeercontact bij een printplaat-pootje verbinding van de potmeters; in dat geval moet je eea even doorsolderen.

al bij al is het normaal dat elektronica van die leeftijd wat ouderdomsverschijnselen gaat vertonen :)

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2013 21:38 #939623 door Steven340
De radio is eruit. En de makkelijkste manier is door de draaiknoppen + de draaiknoppen daarachter eraf te trekken en dan met een haakje de lipjes naar je toe trekken. Is hij er zo uit.

Vergat bij de de eerste keer de achterste knoppen eraf te halen :crazy1:

van het weekend de radio eens rustig uit elkaar halen / schoonmaken etc...

Ook de cassette speler speelt heel erg langzaam af. *zucht*

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-11-2013 23:16 #939636 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Problemen met oude Volvo radio's
Die cassette speler heeft zich aangepast aan de vorige generatie bestuurders van de 340 met cvt :D

Kun je nagaan hoe innovatief ze toen al waren op het gebied van electronica, ze wisten natuurlijk toen nog niet dat er nu vrij veel relatief jonge mensen een 340 zouden bezitten ;)

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2014 17:35 #942809 door Steven340
Om nog maar even terug te komen op dit topic, ik heb inmiddels nog een CR-102 en hopelijk de laatse :f

Deze doet het werkelijk perfect zelfs alle gloeilampjes voor de verlichting en stereo doen het. Nou heb ik helaas nog wel een probleem. Ik heb verder prima ontvangst mits ik de antenne bijna verticaal omhoog zet. Op het moment dat ik hem wat horizontaler zet krijg ik af en toe ruis of valt het geluid weg. (en dat is overgens alleen tijdens het rijden)

Nou denk ik dat dit te maken heeft met storing van bijvoorbeeld de ontsteking.
Nou zit er op de renix een soort connector aansluiting (althans daar lijkt het sterk op) en in de vraagbaak staat er bij dat het voor de radio ontstoring is. Moet ik hiervoor een kabel van de radio naar die connector trekken o.i.d. :wtf2:

Verder staat er ook in de vraagbaak dat je de radio moet afstemmen op je antenne met de antenne trimmer dat op de radio zelf zou moeten zitten :hmmz2:

Verder zou ik dan de radio op een zwakke middengolf zender moeten afstemmen met een golflengte van ongeveer 200 m. Verdraai vervolgens de antennetrimmer zover tot het volume maximaal is.

- Waar zit de antennetrimmer op die radio en hoe werkt dat?
- Wat is die connector op de renix waarbij staat dat het bedoeld is voor radio ontstoring?

Nou zit er wel een soort afstelschroefje op de radio, zou dat de antenne trimmer kunnen zijn?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC