Fittingen en wattage verlichting
- V300 register
- Verbannen
Exterieur:
Stadslicht: BA9s / 4w
Dimlicht/grootlicht: B43t (H4) / 60/55w ?f B45t (Duplo) 45/40w
Richtingaanwijzers v??r: BA15s 21w
Richtingaanwijzers achter: BA15s 21w
Richtingaanwijzers in bumper: ?
Richtingaanwijzers op voorscherm: ?
Mistlichten v??r (indien aanwezig): P22 (H3) 55w
Mistlicht(en) achter: BA15s 21w
Achterlichten: BA15s 10w
Remlichten: BAY15d 5/21w
Achteruitrijlicht: BA15s 21w
Interieur:
Waarschuwingslampjes boven tellers: ?
Teller verlichting: ?
12V 1.2W:
Verlichtingsschakelaar
Ventilatieschakelaar
Mistlichtschakelaar v??r
24V 1W:
Achterruitverwarmingschakelaar
Mistlichtschakelaar achter
Alarmlichtschakelaar
Interieurverlichtingsdimmerschakelaar
Aircoschakelaar
Bron
Disclaimer: Let er bij de omschakeling naar LED-richtingaanwijzers op dat door de werking van het relais de lichten veel sneller zullen knipperen. Er zijn speciale relais verkrijgbaar die daar op aangepast zijn en dus wel normaal zullen functioneren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Voor mijn LED-knipperlichten heb ik gewoon een dikke weerstand parallel aan de achterknippers geschakeld, van die dingen die je tegen een koellichaam kan bouten (50W oid).
Als energiebesparing je doel was is dat natuurlijk een beetje jammer, maar het werkt prima. Weerstandswaarde weet ik zo even niet uit mijn hoofd, maar kan ik opzoeken, en je kan het natuurlijk ook gewoon berekenen.
Ik ben alleen nog op zoek naar een goede LED-vervanger voor de BAY15D lampen; degene die ik heb geprobeerd waren ?f zowiezo te zwak, ?f als achterlicht prima maar het extra oplichten bij remmen viel diep tegen.
Als je daar dus een goede van weet te vinden... Ik houd me aanbevolen! (vooral vanwege de snellere reactietijd van LED bij oplichten)
Led trouwens op met je achteruitrijdlichten, kentekenplaatverlichting en stadslichten; die van mij zijn er al een aantal keer bij de APK uit gehaald omdat men vindt dat "Cool white" - echt wit dus - te blauw is...
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
setsunakaede;219229 schreef : Led trouwens op met je achteruitrijdlichten, kentekenplaatverlichting en stadslichten; die van mij zijn er al een aantal keer bij de APK uit gehaald omdat men vindt dat "Cool white" - echt wit dus - te blauw is...
Ik heb al enkele jaren blauw gekleurde gloeidraad stadslicht lampjes en daar heeft nog geen enkele keurmeester iets over gezegd, en wat de andere lampen van je auto betreft vind ik het wel erg ver gezocht vooral de kentekenplaatverlichting.
Ik zou een brief / e-mail naar de RDW sturen met de vraag of die lampen gebruikt mogen worden wel de type- / modelnummer van de lampjes opgeven en merk en bouwjaar van je auto opgeven.
Dat heb ik ook eens gedaan over hoe de mistlampen voor geschakeld waren, ik had ze zo geschakeld dat als ik de mistlampen aan zette gingen de dimlichten uit, volgens de keurmeester mocht dat niet, e-mail naar de RDW gestuurd en als antwoord kreeg ik dat het niet uitmaakte voor de APK hoe ze geschakeld zijn maar als de lampen erop zitten moeten ze werken.
- V300 register
- Verbannen
Blijft staan, dat de regel is ingesteld om te voorkomen dat je er bij rijdt als een halve politie-auto, en dat is absoluut niet het geval met witte leds.
Overigens zijn, met hetzelfde argument, ook al een set Philips NightGuide pitten (?44,-) uit mijn auto verwijderd en in de bak gemikt... Hoewel daar nog veel meer bij geldt, dat de HOOFDSTRAAL geen blauw mag bevatten, maar het licht langs de zijkanten WEL. De keurmeester vond wat anders...
- V300 register
- Verbannen
Want ik zie dat je ook een glt hebt ,ik wil zelf ook wel over op l
- V300 register
- Verbannen
- V300 register
- Verbannen
Je dashboard verlichting kun je niet dimmen als er led in zit.
- V300 register
- Verbannen
Wat zijn de beperkingen als ik het dubbele achterlicht vervang door een licht die alleen bij remmen oplicht?
Normaal lichten zowel het achterlicht als het dubbele remlicht (gedimd) op, bij remmen gaat het dubbele achterlicht feller branden. Dat werkt met LED verlichting dus maar marginaal, en ik wil eigenlijk nog steeds graag LED remlichten vanwege de snellere reactietijd - en omdat het cool is, vind ik.
Ga ik tegen problemen met de wet / keurmeesters aanlopen als ik dit verander? Je zou denken dat zowel de achterlichten als de remlichten apart al groot genoeg zijn...
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Weet niet of het zo hoort, maar het levert geen opmerkingen op bij de APK.