Stroom door spoel startrelais.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2012 15:50 #632414 door V300 register
Stroom door spoel startrelais. is gemaakt door V300 register
Het startrelais (ding dat zich op de startmotor bevindt) zal ca. 25 A stroom consumeren. Althans voor zover mij bekend, en dat is dus ongeveer gelijk aan zes koplampen.

Zoals bekend wordt het startrelais door het omdraaien van het contactslot bekrachtigd. Maar ik denk niet direct, maar indirect, via een relais dus. Dat ik zo denk, komt omdat ik me nauwelijks kan voorstellen dat ca. 25 A (benodigd voor bekrachtigen van het startrelais) door het contactslot geschakeld wordt. Zou dat wel het geval zijn, dan zou het contactslot, denk ik, snel ter ziele zijn. Er zal dus nog ergens een relais zijn via welke de 25 A (voor bekrachtigen van het startrelais) gaat. Waar dat relais zich bevindt weet ik echter niet. Wie kan mij uitsluitsel geven? In de zekeringkast bevindt zich een relais dat ik hoor tikken bij het omdraaien van het contact. Dat zal het 'startvergrendeling-relais' zijn , dus die zal het niet zijn.

Het elek trische schema van mijn auto heb ik er op nagekeken maar het relais dat ik bedoel niet gevonden. Heb ik iets over het hoofd gezien, of loopt de (ca. 25 A) stroom voor het bekrachtigen van het startrelais toch door het contactslot?

Vergat ik nog te melden. Betreft een 340 CVT. (Maar de kenner had dat al begrepen, denk ik, uit het plaatje: s tartbeveiliging-relais)


Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2012 18:40 #919046 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Stroom door spoel startrelais.
enkel de sturing van de solenoid komt vanuit het contactslot, dit is de blauw/gele draad. bij een automaat wordt deze sturing nog een keer onderbroken als de CVT in z'n D of R staat (gewoon een extra relaisschakelingetje ertussen, en bij handbakken zit er op die plek in de zekeringenkast een 30-87 brugje) de sturing verbruikt hooguit een paar Amperes, al moet ik zeggen dat ik het zelf nog nooit nagemeten heb.

de sturing zorgt voor spanning op de solenoid en door magnetisme schakelt hij eerst het starterrondsel naar voren de starterkrans in en daarna schakelt dezelfde solenoid ook de startmotor in werking(in de praktijk gebeurt dit eigenlijk nagenoeg tegelijk), de hoofdstroom voor beiden komt dus gewoon uit de dikke rode kabel; direct van de accu.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2012 21:26 #919067 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stroom door spoel startrelais.
De hoeveelheid stroom die de solenoid nodig heeft om de starterkrans aan te trekken is wel flink. zou goed kunnen dat dit kortstondig 25A is. Weet niet of de startmotoren op onze auto's een dubbel uitgevoerde spoel hebben (waarvan een deel uitgeschakeld wordt zodra de startmotor loopt) maar het lijkt mij ook niet helemaal logisch dat de volledige stroom door het contactslot loopt.

wellicht is het ??n van de relais aan de stuurkolom? Als je de dunne draad van de solenoid losneemt, en het contactslot naar de startstand draait, zou je dit moeten kunnen horen klikken...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-12-2012 15:16 #919113 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stroom door spoel startrelais.
linkje ledenmenu

Bovenstaande werkt natuurlijk alleen als je ingelogd bent in het ledenmenu (eventueel zelf handmatig naar het ledenmenu gaan en nogmaals klikken op deze link als het niet meteen werkt - heeft iets te maken met php sessies enzo)

annnyways, de pdf geeft een erg duidelijk overzicht van hoe het zit.

de volledige stroom voor de solenoid loopt over het contactslot!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-12-2012 18:17 #919181 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stroom door spoel startrelais.
Bedankt voor aanvullende informatie. Hoe ik aan die ca. 25 A stroomverbruik van het startrelais kom weet ik niet meer precies. Ongeveer een jaar geleden heb ik de startmotor nieuwe koolborstels gegeven.Tegelijk heb ik het ding toen schoongemaakt (van binnen zowel als buiten), gesmeerd en gevet, het startrelais inbegrepen. Startrelais zag er nog netjes uit. Binnenkant (verbaasde mij enigszins) was al lichtelijk ingevet, zoals het 'how to' verhaal over startmotor opknappen van onze site dus adviseert. De contacten heb ik niet kunnen zien, want dat vergt nogal wat sloopwerk om die te kunnen bezichtigen.
Bij deze werkzaamheden vroeg ik mij af hoeveel stroom het startrelais trekt. Met mijn bouwmarkt exemplaar digitale universeelmeter heb ik geprobeerd daar achter te komen. Dit instrument kan maximaal 10 Amp. meten. Daarboven krijg ik een '1' of '0' of iets dergelijks op het scherm. Bij het meten kwam die '1' (of '0' of whatso ever) op het schermpje. De startmotor trekt dus meer dan 10 Amp?re mijn conclusie.

Een tweede startmotor heb ik nog. Identiek aan die mijn Volvo 1.4 heeft, alleen ander merk. Daar heb ik onlangs ook een stroommeting bij uitgevoerd, met dezelfde meter als die hiervoor bedoeld en dezelfde uitkomst. Dus een '1' (of '0' of whatever) op het scherm. Stroomverbruik meer dan 10 Amp? re weer mijn conclusie.

Thans heb ik ook de spoelweerstand van het startrelais gemeten. Met genoemde meter. De uitkomst daarvan 0,7 Ohm.Volgens de wet van Ohm (I=U:R) kom in dan op een stroomverbruik net even iets meer dan 17 Amp? re. (Equivalent vier koplampen ongeveer). Een respectabele hoeveelheid vind ik om het contactslot mee te belasten.

Het mag wel duidelijk zijn denk ik, dat het aantrekken van het startrelais krachtig dient te zijn, want het ding moet immers ook die gaffel naar voren duwen!

Dit onderwerp heb ik aangesneden omdat het startrelais van mijn auto bij starten niet altijd lekker aanspreekt. Ik denk aan contacten van het contactslot en/of van startrelais die in de loop der tijd ingebrand zijn. Enige keren heb ik geprobeerd het startrelais te bekrachtigen rechtstreeks gevoed uit de accu. Dat ging goed, maar dat kunnen zijn geweest toevalstreffers. E?n zwaluw maakt nog geen zomer.

Nadat ik mijn startmotor een opknapbeurt had gegeven (hierboven bedoelde ? jaar geleden) deed ie het prima. Ik kon echt merken dat er iets mee was gedaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-12-2012 22:04 #919196 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stroom door spoel startrelais.
kan trouwens goed zijn dat de solenoid 2 spoelen heeft, waarvan degene die het meeste stroom trekt met de negatieve pool verbonden is aan het geschakelde hoofdstroomcontact.

daardoor wordt die spoel uitgeschakeld zodra de hoofdstroomcontacten gesloten zijn (voor het sluiten van het hoofdstroomcontact krijgt ie massa via de startmotor, na sluiten komt er aan 2 kanten van de spoel 12V op te staan)

de andere spoel zit wel met de negatieve pool direct aan massa.


weet het niet helemaal zeker, en heb ook niet zoveel zin om het zover open te gaan maken dat je het kunt zien... maar veel startmotoren hebben zo'n soort opstelling met een 'inschakelspoel' en een 'houdspoel'

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-03-2014 12:17 #942834 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stroom door spoel startrelais.
Interessant.. Heb net mijn startmotor schoongemaakt en vroeg me ook af hoe alles nu precies loopt. Ik denk dat ik je uitleg goed begrijp, maar in dat geval zou de weerstand tussen het kleine stekkertje en de aansluiting van de rode draad van de batterij oneindig moeten zijn, totdat het hoofdstroomcontact ingedrukt wordt, dan zou ik de weerstand van de 'trekspoel' moeten meten. Denk ik hier juist?

Ik meet echter steeds een kleine weerstand tussen die twee punten, ongeacht het knopje in de solenoid?

Heeft er eigenlijk al iemand die spoel eens volledig opengehad?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-03-2014 20:58 #942882 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stroom door spoel startrelais.
Het kan ook goed zijn dat deze startmotoren gewoon een enkele spoel hebben die tussen "startsignaal" (vanaf het startrelais/contactslot) en massa geschakeld is. In dat geval meet je inderdaad 0,0 verschil of de solenoid contacten ingeschakeld zijn of niet.

voor de situatie waarin je met een multimeter weerstand gaat meten op een starter met dubbele solenoid spoel moet ik echt even nadenken want normaal loopt er flink wat stroom en dan 'zie' je andere spanningen dan met die paar V, geen stroom van de multimeter. Ik denk dat je met de solenoid in rust en meten tussen de start+ en B+ aansluiting alleen de weerstand van de inschakelspoel zou moeten meten (lage weerstand) en bij ingeschakelde solenoid volle kortsluiting. DENK ik dan toch :P zit nog ff te denken hoe het zit om de starter weer UIT te schakelen.. dan komen de 2 spoelen in serie te staan zolang de contacten nog gesloten zijn. dat zullen ze dus wel precies zo uitgeknobbeld hebben dat met de spoelen in serie de solenoidnet niet meer bekrachtigd blijft...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD