Toerenteller, Econo-meter, interval en kachel

• Frans van Zeeventer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2012 00:45 #632395 door Frans van Zeeventer
Toerenteller, Econo-meter, interval en kachel is gemaakt door Frans van Zeeventer
Hallo allemaal,

Ik las in een topic ( Dit topic over dat de Duitse Junior de tegenhanger is van de Nederlandse Winner.)

Wat is het verschil dan tussen deze, ik heb achterop Junior staan (volgens het RDW heb ik een 340L)

Maar in dit topic las ik dat mijn type 340 geen volledig aangesloten kabelboom heeft, en dat de draad voor de toerenteller niet is bedraad, alleen de eerste 15 cm op de stekker achter de klokken.

Nu heb ik een toerenteller en econometer gekocht, nu past de econometer niet, vermoedelijk VDO?

en de toerenteller past wel, maar moest even bij mijn computerschroefjes zoeken voor schroefjes om de toerenteller vast te zetten, maar nu las ik dat ik een draad vanaf - bobine naar de zekeringskast moet trekken en dan op meest linker stekker op de 8ste positie moet aansluiten (bruine stekker).

maar als achter de klokken de zwarte draad op positie 5 van de linker stekker loos is, dan kan ik hem toch daar ook aansluiten, of zie ik het verkeerd.

Ik wil een interval stand bij mijn ruitenwisser, de hendel van de ruitenwissers kan al wel omhoog (daar zit bij mijn vader's 340DL de interval stand) maar ik kan onder het dashboard geen relais vinden die zoveel aanslutingen heeft, is dat bezuiniging bij de Junior?

In mijn originele kachel bediening zitten bruine kabeltjes (optic-fiber) is dat voor verlichting of zo? want volgens mij heeft het nieuwere model het niet.

Alvast bedankt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2012 02:11 #918458 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Toerenteller, Econo-meter, interval en kachel
De kabel voor de toerenteller zou inderdaad ook direct op de teller aangesloten kunnen worden. Maar is het niet makkelijker om via de zekeringenkast te gaan en aan beide kanten een kabeltje aan te sluiten dan zelf een nieuwe door het schutbord/brandscherm te leggen?

De fibers zullen inderdaad voor de verlichting zijn.

• Frans van Zeeventer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2012 03:28 #918461 door Frans van Zeeventer
Beantwoord door Frans van Zeeventer in topic Toerenteller, Econo-meter, interval en kachel
Wat is dan het nut van het draadje dat van de - bobine naar de zekeringskast ipv direct naar de klok, loopt er bedrading vanaf de zekeringskast naar de klok?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2012 11:22 #918464 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Toerenteller, Econo-meter, interval en kachel
Oh wacht, niet goed gelezen :rolleyes:
Je zou inderdaad die ongebruikte kabel kunnen misbruiken voor de toerenteller.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2012 12:30 #918471 door V300 register
direct aansluiten tussen bobine en tellerset kun je wel doen, maar het wordt toch aangeraden om het signaal via de juiste stekker vd zekeringkast te laten lopen.

En daarbij, volgens mij heb je een CVT uitvoering waarbij deze draad er zowieso al ligt tussen bobine en zekeringkast. Vanuit de zekeringkast zou die met een 2e draadje terug moeten lopen naar je tachorelais.

enige wat je dan moet doen is zo'n zelfde aansluiting maken in de kabelboom achter het dashboard, van zekeringkast naar tellerset de missende draad erbij leggen.

eventueel kan het ook wezen dat de draad rechtstreeks tussen bobine en tachorelais aangesloten is, in dat geval moet je ook in de motorruimte wat aanpassen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2012 13:08 #918492 door V300 register
Er is een stuk in de Volvoice geweest over ombouw naar ruitenwisser interval, en volgens mij is er ook nog een heel topic over geweest hier op het forum. Even zoeken dus, er zijn leuke opties voor en het is niet echt moeilijk.

• Frans van Zeeventer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2012 23:44 #918615 door Frans van Zeeventer
Beantwoord door Frans van Zeeventer in topic Toerenteller, Econo-meter, interval en kachel
Ik heb nog even zitten kijken bij de zekeringkast en onder het dashboard (bij de achterkant van de zekeringskast.

Daar waar volgens de handleiding van de toerenteller een kabel in een stekker te worden gedrukt, zit er aan de binnenzijde al een roze draad, en achter in het instrumentenpaneel is de zwart/witte draad "gereserveerd" voor de toerenteller, maar wat ik mij nu afvraag waar gaat die roze draad naar toe.

Ik zie in het electrisch schema dat er vanaf de tacho een zwart/witte draad behoort te lopen

• Frans van Zeeventer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2012 01:20 #918639 door Frans van Zeeventer
Ik heb een even geprobeerd een draad van - bobine naar de aansluiting op de zekeringskast, en de toerenteller doet het (een beetje) naar mijn idee geeft die te weinig toeren aan, nu heb ik ook het draadje van de bobine los in de zekeringkast gedrukt.

Iemand een idee wat voor een stekkertje ik daar op moet bevestigingen om hem in de stekker vast te zetten?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-12-2012 08:09 #918906 door V300 register
Wat bedoel je met hij doet het een beetje? Vergeet niet dat de teller die je inbouwd ook een jaar of 20 zal zijn. Die van mij moet eerst een hoger toerental zien voordat hij gaat leven.

• Frans van Zeeventer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2012 11:28 #918922 door Frans van Zeeventer
Ik heb er nu een dikkere draad opgezet (van -bobine naar zekeringskast) en nu doet die het goed.

Alleen ik heb nu de draad die in de zekeringkast gaat los er ingedrukt, maar moet daar een speciaal stekkertje aan ofzo

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC