Elektrische spiegels: RHD naar LHD
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-08-2009 16:42 #629365
door V300 register
Elektrische spiegels: RHD naar LHD is gemaakt door V300 register
Ik was vandaag naar werk aan het zoeken omdat ik op onderdelen voor mijn auto aan het wachten ben. In de grote bak waar ik alles van mijn auto in heb liggen kwam ik nog een Engelse elektrische spiegel tegen die ik al meer dan een jaar heb liggen. Mooie tijd om eens te gaan bouwen en kijken of die in een Nederlandse behuizing kan (Andere kijkhoek ivm. linkse besturing).
Ik ben begonnen met het kaal maken van beide behuizingen. Meteen valt op dat de elektrische behuizing veel voller zit met dubbele veren en andere scharnieren.
Helemaal kaalgestript zie je hier het verschil: (Links = elektrisch, Rechts = manueel, van binnenuit verstelbaar.)
Om de besturingsplaat van de elektrische behuizing te laten passen moeten de randen uit de spiegel gehaald worden. Deze staan te ver naar binnen, in de elektrische variant zijn deze niet aanwezig, zoals op bovenstaande foto te zien.
Rand weggehaald:
Nu past de plaat er mooi in. De 2 schroefgaten komen precies overeen met de plaat. Past netjes dus.
Om het klapmechanisme er uit te krijgen moet je de scharnierpen er uit tikken. Bij de elektrische spiegel zitten namelijk 2 veren en de arm is te groot om zo door het gat er uit te makken. De manuele spiegel heeft een enkele veer en die kun je dus zo terugpakken. (zie foto 1 voor de arm van de el.spiegel)
Scharnierpen er uit:
Ik heb alles hierna overgebouwd in de manuele behuizing, de scharnieren teruggeplaatst, de kabel doorgevoerd wat overigens ook allemaal goed past. Daarna moet de elektrische motor terug er in en dan komt het probleem:
De gaten komen absoluut niet overeen.
De elektrische behuizing heeft 3 dunne afstandbussen die een centimeter in het gat van de motor vallen. Hierdoor ligt hij stevig in het huis en kan hij niet zijdelings bewegen.
De manuele behuizing heeft dit niet en de motor kan er dus niet in.
De oplossing hiervoor zou kunnen zijn om de behuizing leeg te slijpen, nieuwe afstandsbussen er in lijmen op de juiste plaats en dan vast schroeven.
Dit ga ik dus nu proberen. Ik hou jullie op de hoogte!
Ik ben begonnen met het kaal maken van beide behuizingen. Meteen valt op dat de elektrische behuizing veel voller zit met dubbele veren en andere scharnieren.
Helemaal kaalgestript zie je hier het verschil: (Links = elektrisch, Rechts = manueel, van binnenuit verstelbaar.)
Om de besturingsplaat van de elektrische behuizing te laten passen moeten de randen uit de spiegel gehaald worden. Deze staan te ver naar binnen, in de elektrische variant zijn deze niet aanwezig, zoals op bovenstaande foto te zien.
Rand weggehaald:
Nu past de plaat er mooi in. De 2 schroefgaten komen precies overeen met de plaat. Past netjes dus.
Om het klapmechanisme er uit te krijgen moet je de scharnierpen er uit tikken. Bij de elektrische spiegel zitten namelijk 2 veren en de arm is te groot om zo door het gat er uit te makken. De manuele spiegel heeft een enkele veer en die kun je dus zo terugpakken. (zie foto 1 voor de arm van de el.spiegel)
Scharnierpen er uit:
Ik heb alles hierna overgebouwd in de manuele behuizing, de scharnieren teruggeplaatst, de kabel doorgevoerd wat overigens ook allemaal goed past. Daarna moet de elektrische motor terug er in en dan komt het probleem:
De gaten komen absoluut niet overeen.
De elektrische behuizing heeft 3 dunne afstandbussen die een centimeter in het gat van de motor vallen. Hierdoor ligt hij stevig in het huis en kan hij niet zijdelings bewegen.
De manuele behuizing heeft dit niet en de motor kan er dus niet in.
De oplossing hiervoor zou kunnen zijn om de behuizing leeg te slijpen, nieuwe afstandsbussen er in lijmen op de juiste plaats en dan vast schroeven.
Dit ga ik dus nu proberen. Ik hou jullie op de hoogte!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin Kloosterman
- Nieuw lid
Minder
Meer
09-08-2009 16:52 #793004
door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Elektrische spiegels: RHD naar LHD
Jos, kan aan mij liggen. Maar het enigste verschil tussen UK en NL spiegels is het spiegelglas? Had het niet veel makkelijker geweest als je gewoon NL spiegelglazen in je UK elektr. spiegels had gemaakt? Tenzij de behuizing beschadigd is ofzo.
Bedoel heb van mijn rechter elektrisch spiegel ooit het glas vervangen omdat iemand het nodig had gevonden mijn glas kapot te maken. En die heb ik uit een handbediende gehaald die ik nog had liggen.
Bedoel heb van mijn rechter elektrisch spiegel ooit het glas vervangen omdat iemand het nodig had gevonden mijn glas kapot te maken. En die heb ik uit een handbediende gehaald die ik nog had liggen.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-08-2009 16:54 #793005
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Elektrische spiegels: RHD naar LHD
Gaat niet bij deze, het glas heeft hele andere bevestiging.. Ik zal het eens op de foto zetten.
- Kevin Kloosterman
- Nieuw lid
Minder
Meer
09-08-2009 16:55 #793006
door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Elektrische spiegels: RHD naar LHD
Nee je hebt gelijk ik zie het al inderdaad. Achter op het glas zitten die pootjes die meteen in de motor vallen. Ik heb toen inderdaad een ander glas besteld schiet me ineens te binnen.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-08-2009 17:31 #793008
door V300 register
Foto van de 2 glazen. Kan voor iedereen handig zijn om eens het verschil te zien.
De pootjes van de rechtse spiegel (niet zichtbaar op de foto) vallen inderdaad in de motor. De linkse spiegel heeft zijn bevestiging in het midden op een kogel en steunt aan de randen van het huis (die ik weggehaald heb). De elektrische spiegel steunt alleen op de pootjes.
Ik ben verdergegaan en ik denk dat ik klaar ben. Zie foto's.
Als eerste met een simpele kniptang de behuizing leeggemaakt, overbodige schroefgaten weg en tussenschotjes weg:
Toen uit de el.behuizing de afstandbussen er uit gepakt en vastgemaakt aan de motor, zodat de bussen precies goed komen staan:
Vervolgens de beste lijm gevonden die we hier hebben (en dat was niet zo best, dus het kan zijn dat ik het nog eens over moet doen). en op de afstandbussen gedaan en in de behuizing gedrukt. Aangedrukt houden met een lijmtang en dan is dit het resultaat (foto mislukt, maar je ziet het idee...)
En van binnen zie je op de donkere foto nog net 1 bus die aan de behuizing vastzit met veel lijm (extra veel gebruikt, want ik mis immers de tussenschotten voor versteviging):
De pootjes van de rechtse spiegel (niet zichtbaar op de foto) vallen inderdaad in de motor. De linkse spiegel heeft zijn bevestiging in het midden op een kogel en steunt aan de randen van het huis (die ik weggehaald heb). De elektrische spiegel steunt alleen op de pootjes.
Ik ben verdergegaan en ik denk dat ik klaar ben. Zie foto's.
Als eerste met een simpele kniptang de behuizing leeggemaakt, overbodige schroefgaten weg en tussenschotjes weg:
Toen uit de el.behuizing de afstandbussen er uit gepakt en vastgemaakt aan de motor, zodat de bussen precies goed komen staan:
Vervolgens de beste lijm gevonden die we hier hebben (en dat was niet zo best, dus het kan zijn dat ik het nog eens over moet doen). en op de afstandbussen gedaan en in de behuizing gedrukt. Aangedrukt houden met een lijmtang en dan is dit het resultaat (foto mislukt, maar je ziet het idee...)
En van binnen zie je op de donkere foto nog net 1 bus die aan de behuizing vastzit met veel lijm (extra veel gebruikt, want ik mis immers de tussenschotten voor versteviging):
- Mark Smeets
- Moderator
Minder
Meer
09-08-2009 19:24 #793030
door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Elektrische spiegels: RHD naar LHD
Mooi Jos dat je het documenteerd, wij hebben ook nog een set elektrische spiegels uit Engeland hier liggen!
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-08-2009 19:27 #793031
door V300 register
Ik wist dat er meerdere waren die het hebben liggen, daarom zet ik het netjes op foto. Ik ga dadelijk even kijken of de lijm al goed uitgehard is, en dan kan ik meteen even de 12v er aan hangen.
- Mark Smeets
- Moderator
Minder
Meer
09-08-2009 19:34 #793033
door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Elektrische spiegels: RHD naar LHD
hoe heb je het glas trouwens eruit gekregen? Het schijnt heel moeilijk te zijn dat eruit te krijgen zonder dat het breekt (volgens pap tenminste ).
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-08-2009 19:44 #793036
door V300 register
Ja, dat vind ik zelf ook een wonder dat ik het er heel uit heb gekregen. Ik weet wel dat het ontzettend vast zat en ik er gewoon een schroevendraaier onder gestoken heb en gehoopt heb dat het heel bleef. Gelukkig bleef het heel.
Er was 1 busje losgegaan net, die niet helemaal goed zat. Nog even opnieuw vastgelijmd en maar weer even laten drogen dus.
Ik zie wel dat ik volgens mij 2 van de 3 pootjes waar Kevin het over heeft kwijt ben :wtf2: Ik zou niet weten waar ze heen gegaan zijn, dus die vind ik wss ook nooit meer terug. Daar moet ik maar even wat op vinden dus maar dat is niet zo'n probleem, daar kan ik ook wel een metalen variant van maken denk ik.
Er was 1 busje losgegaan net, die niet helemaal goed zat. Nog even opnieuw vastgelijmd en maar weer even laten drogen dus.
Ik zie wel dat ik volgens mij 2 van de 3 pootjes waar Kevin het over heeft kwijt ben :wtf2: Ik zou niet weten waar ze heen gegaan zijn, dus die vind ik wss ook nooit meer terug. Daar moet ik maar even wat op vinden dus maar dat is niet zo'n probleem, daar kan ik ook wel een metalen variant van maken denk ik.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
09-08-2009 19:49 #793038
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Elektrische spiegels: RHD naar LHD
bij de grotere elektrisch verstelbare verwarmde spiegels bij de terberg terminals moet je dan dat stalen borgclipje achter een palletje vandaan halen zodat het borgclipje zich ontspant, je komt daar dan bij door de spiegel volledig de juiste kant op te sturen. of dat bij de 300 serie elektrische spiegels volgens een vergelijkbaar principe werkt durf ik niet te zeggen
Moderators: Mark Smeets