brandend acculampje

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2009 16:49 #628560 door V300 register
brandend acculampje is gemaakt door V300 register
De laatste tijd brandt mijn acculampje bijna voortdurend. Aan de accu merk ik niets, die lijkt zich (nog) vredig op te laden. Los contactje of toch dynamo-probleem?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2009 16:56 #758659 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic brandend acculampje
Los contactje bij de spanningsregelaar kan het zijn, heb ik gehad, de accu laadde (toch) niet meer op kwam ik na een tijdje achter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2009 16:59 #758661 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic brandend acculampje
multimeter parralel aan de accupolen aansluiten en voltmeting selecteren.

voltage meten met motor uit, moet ong 12 v zijn
voltage meten met lopende motor, moet ong 13,8 zijn

blijft hij met lopende motor 12 v, dan laad de dynamo niet bij. is het wel rond de 13,8 v dan idd een los contactje

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2009 18:52 #758700 door V300 register

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-10-2014 14:18 #951545 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic brandend acculampje
Idd brandend accu waarschuwingslampje

Ik heb ook een acculampje dat af en toe brandt.

Mijn eigen diagnose:

Accu spanning bij stilstand: 12,60 V
Accu spanning bij lopende motor: 14,40 V

Dan concludeer ik dat de V-snaar ook op spanning is.

Conclusie is dan dat er een los contactje is?

Iemand opperde dat het een los contactje bij de spanningsregelaar kan zijn maar waar zit die spanningsregelaar bij een B14 Volvo 340 GL vario 1990 1.4ltr ?

Bvd voor uw input.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2014 00:19 #951608 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic brandend acculampje
spanningsregelaar en diodebrug zitten ingebouwd in de achterkant van de generator.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2014 22:01 #951625 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic brandend acculampje
Ik heb de generator gevonden maar hier zat geen los contact; toch blijft het acculampje branden.

Toch nog een keer de accu gecheckt: 12,72 V bij stilstand en 14,32V bij stationair lopen.

Volgens andere berichten mag je de V-snaar maximaal 1 cm. indrukken maar bij mijn auto is dat toch wel meer. De V-snaar maakt niet het bekende geluid wanneer deze t? los zit.

Iemand een ander idee?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2014 22:25 #951626 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic brandend acculampje
Het kan ook zijn dat de koolborstels versleten zijn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-10-2014 23:30 #951640 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic brandend acculampje
In 2009 zijn de dynamo & de thermostaat door een gloednieuwe onderdelen vervangen; gemiddeld rijd ik 5000 km. per jaar.

Slijten de koolborstels zo snel?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-10-2014 23:42 #951642 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic brandend acculampje
Het acculampje bij een 300-serie wordt gevoed met een plus vanaf de klokkenset en krijgt zn massa via de regelaar. Er zijn dus maar 3 redenen waarom het lampje aan gaat:

- massa via regelaar, omdat de generator een lagere spanning levert dan nodig om bij te laden. (Spanning te laag)
- massa via defecte regelaar
-massa via doorgeschuurde draad in de kabelboom.

Als je spanning ok is (en daar lijkt het veel op) blijven alleen de laatste 2 punten over.

De test is dus: lampdraad losnemen. Lamp gaat uit:regelaar vervangen (ben niet heel verbaasd dat een repro regelaartje geen lange levensduur heet...)
Lamp blijft nog steeds aan; fout in bedrading!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD