Geen contact icm dimlicht?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-10-2008 15:52 #628017 door V300 register
Geen contact icm dimlicht? is gemaakt door V300 register
Ik heb een probleem met mijn 340 1.4 uit '88 de laatste dagen, wat wel een beetje lijkt op Pauline's probleem hier forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=3874 , maar wat toch wat anders is.
Meestal maak ik gewoon contact, start, en zet dan altijd m'n dimlicht aan (heb geen Zweedse verlichting). Vaak valt dan alles uit, inclusief motor. Contact maken-niets, ook geen controlelampjes. Meestal doet alles het na een paar keer pielen weer, en heb het ook meegemaakt dat door het aanzetten van het licht het contact uitviel, draaide ik het licht weer uit, ging het contact weer aan. Tijdens het uitvallen hoor ik een (relais?)tik onder het stuur vandaan komen. Ow, en deze verschijnselen treden wel vaak op, maar niet altijd. Heeft iemand een idee wat de boosdoener is? Ik heb de tips uit Pauline's topic al opgevolgd, maar dat bood nog geen verbetering tot nu toe.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-10-2008 15:55 #730877 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Geen contact icm dimlicht?
Dat probleem heb ik ook ooit gehad, en toen lag het vreemd maar waar aan de bedrading van de radio. Daar was toen mee geknoeid.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-10-2008 10:41 #730978 door V300 register
heb je de stekkers etc echt los gehad?

dat lees ik namelijk niet expliciet

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-10-2008 17:07 #731018 door V300 register
Ja, alles wat aan de achterkant van de zekeringkast zit heb ik los gehad, een dot contactspray erin en weer terug op hun plek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-10-2008 20:20 #731040 door V300 register
ja, en waren de contactpennen/klemmen nog mooi glimmend?

als een punt van de connector verbrand is, helpt alleen contactspray niet meer...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-10-2008 10:37 #731152 door V300 register
Inderdaad was de middelste links, naar voren kijkend nogal zwart. De connector heb ik opgeschuurd totdat 'ie weer zoveel mogelijk glom. Dat was al moeilijk genoeg met grote handen in een hele rare houding:no_comment::D. Het probleem lijkt daar wel mee te maken te hebben (is er geen contact, dan lost even rommelen aan die draad het meestal wel op) maar het rare is die specifieke relaistik (vergelijkbaar met de tik die je hoort als je ruitenwissers interval in-en uitschakelen) die onder het stuur vandaan komt op het moment dat de zaak uitvalt, dus als je het licht aanzet, of, zoals ik vandaag meemaakte, kort daarna toen het licht al brandde (en dus weer alles uitviel, even rommelen, alles deed het weer). Kan er iets in de dimlicht-schakeling zitten dat dit veroorzaakt, of moet ik verder zoeken in die draad achter de zekeringkast? Misschien een draadbreuk ergens?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-10-2008 11:00 #731153 door V300 register
de klik is waarschijnlijk een relais wat zijn voeding via via, ook vanaf die connector krijgt.

waarschijnlijk kun je dit alleen oplossen door de betreffende pen uit de connector te halen en te vervangen. opschuren van het bolle stiftje lukt wel, maar de "bus" die in de stekker zit kun je niet zoveel mee, en die moet juist de knijpspanning geven.

het vervelende is dat, als het materiaal eenmaal heet geweest is, de veerkracht eruit is. Dus het connectortje terug dicht knijpen helpt maar half; na monteren wordt die terug in oude positie geduwd en dan is ie nog steeds niet goed aan het klemmen. met een klein schroevendraaiertje kun je de weerhaakjes terug naar binnen duwen, en dan kun je de draad naar achter toe eruit trekken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-10-2008 19:40 #731209 door V300 register
Zou ik dan het beste een nieuw stekkerblok op de dradenbundel kunnen zetten? En waar zou ik dat kunnen kopen? Probleem is nu dat ik dacht het opgelost te hebben, maar terwijl ik het parkeerterrein afreed viel alles nu onder het rijden uit en was niet meer aan de praat te krijgen. Auto dus weer teruggeduwd. Ik moet er dus snel iets aan doen, want dit is best gevaarijk zo, als dat op een druk punt gebeurt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-10-2008 20:54 #731230 door V300 register
kijk even bij item spanningverlies ,ik had soortgelijk effect.
Je kunt de stekkertjes uit het(bruine) blok krijgen met een kleine schroevendraaier het lipje indrukken en de verbande stekker vervangen voor een andere waarschijnlijk is het dezelfde draad als bij mij ,de gele dus.
Zelf heb ik de hele zekeringkast vervangen en uit de sloopauto ook de stekkers meegenomen, maar de voorlopige reperatie met alleen vervangen van stekkertje werkte ook al

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-10-2008 20:55 #731232 door V300 register
een heel nieuw stekkerblok lijkt me overdreven, je hoeft in principe alleen het metalen deel van dat ene verrotte contactlipje te vervangen.

je kunt zo'n stekker uit elkaar halen, weet je...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC