Mistlampen - en aansluiten
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
03-10-2008 15:44 #627974
door 16673-dummy
Mistlampen - en aansluiten is gemaakt door 16673-dummy
Voor een prikkie kan ik een setje mistlampen overnemen. Rechthoekig, geel en van het merk Ducellier.
Maar hoe kan ik ze aansluiten? Doorlussen aan grootlicht? Nog een zekering ertussen?
Ohja, kun je het verschil tussen breed- en verstralers zien?
Even een voorbeeldfotootje, deze lijken er veel op:
Waarschijnlijk zet ik ze bovenop de bumper, voor de grille.
Maar hoe kan ik ze aansluiten? Doorlussen aan grootlicht? Nog een zekering ertussen?
Ohja, kun je het verschil tussen breed- en verstralers zien?
Even een voorbeeldfotootje, deze lijken er veel op:
Waarschijnlijk zet ik ze bovenop de bumper, voor de grille.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
03-10-2008 15:48 #730149
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mistlampen - en aansluiten
Als het verstralers zijn monteer je ze normaal gesproken hoog (boven de bumper) en als het mistlampen (breedstralers) zijn, onder de bumper.
Allebei schakel je ze normaal gesproken via een relais (zichtbaar op de foto ), waarvan de schakeldraad aan het groot licht zit (eventueel nog met een eigen schakelaar zodat je ook all??n groot licht kunt voeren zonder de verstralers). Mistlicht kun je ook los van het grootlicht schakelen, maar wel met een relais. Ik kan wel eens een schema'tje posten als dat handig is. De boel afzekeren (2x55W / 12V = 9A, dus zekeringetje van 16A) in de plusdraad is inderdaad ook wel erg verstandig
Allebei schakel je ze normaal gesproken via een relais (zichtbaar op de foto ), waarvan de schakeldraad aan het groot licht zit (eventueel nog met een eigen schakelaar zodat je ook all??n groot licht kunt voeren zonder de verstralers). Mistlicht kun je ook los van het grootlicht schakelen, maar wel met een relais. Ik kan wel eens een schema'tje posten als dat handig is. De boel afzekeren (2x55W / 12V = 9A, dus zekeringetje van 16A) in de plusdraad is inderdaad ook wel erg verstandig
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
03-10-2008 15:53 #730151
door V300 register
Tjeerd heeft electro vingers volgens mij :humor:
Zeldzame kwaliteit!
Edit: Mijn mistlampen op de 343 werken gewoon bij normaal/dimlicht ook al. Is dat niet verstandiger?
Zeldzame kwaliteit!
Edit: Mijn mistlampen op de 343 werken gewoon bij normaal/dimlicht ook al. Is dat niet verstandiger?
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
03-10-2008 15:58 #730152
door V300 register
Met mistlampen is het idd heel normaal dat je die voert i.c.m. dimlicht of soms zelfs stadslicht, dus dan is het niet handig als je ze aan het grootlicht hebt geknupt. Grootlicht in de mist = meestal minder zicht Verstralers gebruik je doorgaans niet zonder grootlicht.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
03-10-2008 15:59 #730153
door V300 register
@ Tjeerd: dat schemaatje is welkom! Op het oude forum stond dat nog wel, ik kan 'm nu niet meer vinden. Het is lang geleden dat ik de hoop heb opgegeven omtrent het werkend maken van mijn breedstralers...ik zou ze graag met een aparte schakelaar willen kunnen aanzetten (die heb ik namelijk) Ik haat elektra, ook met radio's is het zo'n geklooi af en toe.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
03-10-2008 16:04 #730154
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Mistlampen - en aansluiten
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
03-10-2008 16:13 #730155
door V300 register
Ik zal het dit weekend even uittekenen, maar in tekst is het het volgende:
Schakeldeel van het relais:
Pootje 85: plusdraad van grootlicht aftappen
Pootje 86: draad naar massa, met eventueel halverwege deze draad nog een simpele schakelaar
Deze helft van de schakeling zorgt er dus voor dat het relais aanschakelt zodra het grootlicht aan gaat (zolang je de optionele schakelaar aan hebt uiteraard, anders is er nog geen stroomkring).
Geschakelde deel van het relais:
Pootje 87: Plusdraad, rechtstreeks vanaf de accu (of vanaf een andere +12V aansluiting die voldoende ruimte over heeft om er nog 110W bij te krijgen) met zo dicht mogelijk bij de bron een 16A zekering ertussen.
Pootje 30: Is de plus voor de verstralers/mistlampen. De massa van de verstralers/mistlampen kan gewoon aan de carosserie.
Je kunt bij pootje 85 ook de altijd-aan-plus, de contactgeschakelde plus, de plus van de standlichtjes, of de plus van je alarmlichten pakken als wilt dat je mistlampen meeknipperen met je alarmlichten .
Tekeningetje volgt dit weekend, dat zegt meer dan duizend woorden
Schakeldeel van het relais:
Pootje 85: plusdraad van grootlicht aftappen
Pootje 86: draad naar massa, met eventueel halverwege deze draad nog een simpele schakelaar
Deze helft van de schakeling zorgt er dus voor dat het relais aanschakelt zodra het grootlicht aan gaat (zolang je de optionele schakelaar aan hebt uiteraard, anders is er nog geen stroomkring).
Geschakelde deel van het relais:
Pootje 87: Plusdraad, rechtstreeks vanaf de accu (of vanaf een andere +12V aansluiting die voldoende ruimte over heeft om er nog 110W bij te krijgen) met zo dicht mogelijk bij de bron een 16A zekering ertussen.
Pootje 30: Is de plus voor de verstralers/mistlampen. De massa van de verstralers/mistlampen kan gewoon aan de carosserie.
Je kunt bij pootje 85 ook de altijd-aan-plus, de contactgeschakelde plus, de plus van de standlichtjes, of de plus van je alarmlichten pakken als wilt dat je mistlampen meeknipperen met je alarmlichten .
Tekeningetje volgt dit weekend, dat zegt meer dan duizend woorden
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
03-10-2008 16:39 #730160
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Mistlampen - en aansluiten
kleine toevoeging, er zijn relais waarin er bij het relaisspoeltje een diode gemonteerd is, in dat geval is de 85 altijd de massa en de 86 altijd de plus.
gebruik je een massageschakeld circuit dan is het weer andersom, ingewikkeld hea...
officieel is 30 voeding en 87 uitgaand maakcontact maar dat maakt in principe weinig uit.
gebruik je een massageschakeld circuit dan is het weer andersom, ingewikkeld hea...
officieel is 30 voeding en 87 uitgaand maakcontact maar dat maakt in principe weinig uit.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
03-10-2008 17:23 #730173
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Mistlampen - en aansluiten
Euh... de tekening snap ik hopelijk beter... dat pootje 85, 86 etc. wat is dat?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
03-10-2008 17:37 #730175
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Mistlampen - en aansluiten
dat staat op de tekening aangegeven,
heel simpel gezegd:
85 massa relaisspoel
86 voeding relaisspoel
30 voeding relaisschakelaar
87 uitgaand maakcontact
87a uitgaand verbreekcontact
heel simpel gezegd:
85 massa relaisspoel
86 voeding relaisspoel
30 voeding relaisschakelaar
87 uitgaand maakcontact
87a uitgaand verbreekcontact
Moderators: Mark Smeets