Cruise Control
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Enige uitleg; Het is een vacuumgestuurde cruise control, type AP-150, van John Gold(dacht ik). De handleiding vind je hier: www.wvopzeeland.nl/manual%20AP-150.pdf
Ik heb deze cruise control gratis gekregen, kwam uit een sloopauto die inmiddels een jaar stil had gestaan. Aangezien er bij demontage nog steeds vacuum op stond, had ik goede hoop dat alles zou werken.
Ik wil de cruise control inbouwen in mijn 360 injectie, dus daar zijn de foto's ook van.
Het bestaat uit een aantal onderdelen, de relevante heb ik op de foto gezet.
Als eerste de servo. Hieraan zitten een servokabel(soort gaskabel) die heen en weer beweegt, een vacuumslang met een t-stukje verbonden aan de slang tussen rembekrachtiger en inlaatspruitstuk en een signaalkabel die verbonden is aan de centrale unit in de auto.
Hieronder de slang tussen rembekrachtiger en inlaatspruitstuk.
Hieronder de gasaanhechting. De onderste kabel is de originele gaskabel, de bovenste is die van de cruise control.
De centrale unit (klein zwart kastje) zit in het interieur, hier zitten alle stekkers aan, evenals de bedieningshendel. Hier heb ik geen foto van.
Het inbouwen ging wel goed; ik kreeg alles netjes passend, al was er wat slijp- en boorwerk voor nodig. Zoals in de handleiding te lezen kun je aan de hand van de zelfdiagnose bekijken of alles naar behoren werkt.
Alles lijkt dan ook te werken. Het lampje op de centrale unit licht op wanneer je de bedieningshendel bedient en wanneeer je de rem indrukt. Met wat kunst en vliegwerk kun je de servokabel ook automatisch laten aantrekken waardoor er meer gas gegeven wordt. Wanneer je de cruise control reset of 'uitzet', komt de servokabel weer terug in ruststand. Alles lijkt dus goed te werken.
Wat gaat er dan niet goed? Waar heb ik jullie voor nodig?
Er zijn 3 dingen waar jullie misschien iets over kunnen zeggen.
1. Wanneer je gas geeft, trek je de gaskabel aan waardoor de poelie waar de gaskabel aan vast zit naar je toe draait. Echter, wanneer je gas geeft, zou de servokabel dan ??k aangetrokken moeten worden, dat lijkt me tenminste. Dat gebeurt niet. Als ik gas geef blijft de servokabel in ruststand waardoor deze naast de poelie gaat lopen. Ik zal het verduidelijken met wat foto's:
1: Gaskabel en servorkabel in ruststand, dus bij motor uit of stationair. Beide kabels lopen mooi strak naar de poelie.
2. Gaskabel en servokabel wanneer je met je voet het gas half open doet. Zoals je ziet wordt de servorkabel niet aangetrokken waardoor deze niet langer strak staat. Hij gaat bol staan en de spanning is eraf.
3. Wanneer je het gas weer loslaat, draait de poelie automatisch terug. De gaskabel blijft hier uitaeraard goed zitten, maar omdat de servokabel bij het gasgeven bol ging staan/geen spanning meer had, komt deze, wanneer je weer in ruststand terugkeert, naast de poelie te liggen.
In het kort komt het er dus gewoon op neer dat de servorkabel niet mee aangetrokken wordt wanneer ik gas geef, terwijl dit volgens mij wel zou moeten. Het zou kunnen dat dit te maken heeft met de signaaldraad. Dit is een gele draad die in de motorruimte 'ergens' aan vast moet zitten.
2. Waar moet de signaalkabel aan? Er ligt dus een gele draad in de motorruimte, die volgens de handleiding aan de min-pool van de bobine moet komen. Hieronder een foto, wie kan de min-polen aanwijzen? Het idee is volgens mij dat de bobine(renix) een puls aangeeft die mee varieert met het toerental. Ik kan mij dus voorstellen dat deze kabel probleem 1 veroorzaakt. Immers, wanneer je wat gas bijgeeft, stijgt het toerental, en zou de servokabel automatisch net zoveel moeten worden aangetrokken als de gaskabel, waardoor ze beiden strak blijven staan. Dit verhaal is overigens te vinden op pagina 8 van de handleiding, onder het kopje 'aansluiten toerental/snelheidssignaal, ik kies voor keuze 3 (zo werkte het voorheen ook). Wat is jullie gedacht hierover?
3. Het laatste probleem: Als ik de motor normaal start, en dan met het set-knopje het toerental wil verhogen(iedere keer dat je het set-knopje indrukt wordt de servokabel een beetje aangetrokken), werkt dat niet. Als ik start en de zelfdiagnose test uitvoer, werkt het wel. Dat houdt in dat ik eerst de set-knop in moet drukken, ingedrukt hou terwijl ik start, en als de motor loopt loslaat. Dan werkt het w?l. Maar, het is natuurlijk n?et de bedoeling dat je bij iedere start met dat knopje gaat werken. Dat ding meot bij een normale start gewoon werken. Enig idee waarom die niet werkt?
Ik ben benieuwd;)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-
Verder ziet het er heel netjes en goed uit Doeke!
- V300 register
- Verbannen
-
Als ik me goed herinner, heb je een snelheidsignaal nodig. Deze kun je vanaf de snelheidmeterkabel halen, dmv een tussenstukje in de kabel met een opnemer. Ik had om een aandrijfas aan de diff 3 magneetjes bevestigd, waar een opnemer de snelheid omzette in een signaal.
Zo'n snelheidssignaal zou je van een bobine of dynamo afhalen kunnen, maar als je dan in een andere versnelling "resume" bedient, zal hij een andere snelheid vasthouden.
Wat betreft de servo-kabel, deze zou je op gelijk afstand als de gaskabel kunnen monteren, zodat er zo weinig mogelijk binnenkabel te zien is, dan zou hij makkelijker in de buitenkabel schuiven kunnen.
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
Volgens mij moet er een veertje in de gasbedienings-unit zitte die de kabel strak houdt. Maar zoiets durf ik niet met zekerheid te zeggen.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Ovlov 3.6L;68328 schreef : Als het goed is gaat er een draad van de BDP-sensor (ook wel vliegwielsensor genoemd) naar de ontstekingsunit. Deze signaalgever geeft het toerental aan. Aan deze draad kun je dus je toerental "meten". Dat is dus waarschijnlijk ook wat de Cruise-control nodig heeft.
Volgens mij moet er een veertje in de gasbedienings-unit zitte die de kabel strak houdt. Maar zoiets durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Kijk dit is bruikbare informatie. Helaas heb ik geen idee waar de vliegwielsensor zich bevindt. Heb iemand een plaatske?

Dat ie niet op dezelfde snelheid komt als ik schakel is geen probleem, zo luxe hoeft het van mij niet.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Volgens de handleiding kan ik verschillende manieren gebruiken om een toeretal signaal te krijgen. Direct gekopieerd:
min-aansluiting van de bobine of DIS-ontsteking.
Het lijkt me haast dat het signaal van de BDP-sensor (dus die met 2,46v) gebruikt kan worden bij keuze 4, en niet werkt bij keuze 3, kan dat?
- V300 register
- Verbannen
-
(dit is in de v300 draadboom een grijze draad)
die aansluiting stuurt namelijk ook je injectiecomputer, toerenteller, en bij vario's het tachorelais.
BDP sensordraad is storingsgevoelig, en moet je in mijn woordenboek pas gebruiken als er ?cht geen andere optie is. Er is nogal wat afhankelijk van een goede werking...
dat de draad van de cruise control servo niet mee aangetrokken wordt bij 'voetmatig' gasgeven is volledig normaal. Dit hoort dus zo te werken, o.a. om veiligheidsredenen (het is niet te zeggen hoeveel kracht erop moet komen, zodat ?n de kabel strak blijft, ?n er geen invloed op de gasstand is)
Je moet de draad van de CC servo borgen in de extra groef, met een klemmetje. Zodat deze ?n volledig aangetrokken kan worden door de servo, ?n netjes terug in de groef komt als je het gaspedaal intrapt en loslaat.
Ik vind dit zelf ook een lichtelijk wazige constructie (die lus van de kabel blijf je houden..) maar het hoort wel zo.
dat de cruisecontrol niet werkt in de normale bedrijfsstand, bij afwezigheid van snelheidssignaal, is niet meer dan logisch en ook veiligheidshalve noodzakelijk. Een cruisecontrol hoort pas te werken vanaf een minimumsnelheid van ongeveer 30 per uur.
Ik zou zelf overigens sterk voorkeur geven aan een snelheids afhankelijke regeling, boven een toerental afhankelijke. Magneetjes + reedcontact bij de achteras is een degelijke en elegante oplossing. Een tussenblokje voor de snelheidsmeterkabel is ook een optie, maar meer afhankelijk van een goede passing en schroefdraadmaten etc.