Spanningsregelaar kapot?
- V300 register
- Verbannen
Laatst leek mn accu kapot, dus nieuwe erin, maar weer slecht te starten bij koud. Dus ik heb het laten nameten: Ik heb een spanningsverloop van 10 tot ineens 15/16 volt. Of te wel: Spanningsregelaar is kapot.
Nou heb ik een ouderwetse 343 van 1977. Met de spanningsregelaar tegen het zijscherm aan ipv op mn dynamo. Ik zou zo niet weten waar ik een spanningsregelaar vandaan moet halen. Dus daarom vroeg ik me af of ik een dynamo kan monteren met spanningsregelaar erop? En wat moet ik dan met mn oude spanningsregelaar doen? Doorverbinden ofzow?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Pistonpen paultje;55681 schreef : Ik heb al sinds ik de auto heb dat mn lampen ietsjes knipperen. Fel, minder fel, fel, minder fel...enzovoorts.
Laatst leek mn accu kapot, dus nieuwe erin, maar weer slecht te starten bij koud. Dus ik heb het laten nameten: Ik heb een spanningsverloop van 10 tot ineens 15/16 volt. Of te wel: Spanningsregelaar is kapot.
Nou heb ik een ouderwetse 343 van 1977. Met de spanningsregelaar tegen het zijscherm aan ipv op mn dynamo. Ik zou zo niet weten waar ik een spanningsregelaar vandaan moet halen. Dus daarom vroeg ik me af of ik een dynamo kan monteren met spanningsregelaar erop? En wat moet ik dan met mn oude spanningsregelaar doen? Doorverbinden ofzow?
ff first of all, ik heb zowieso al geen verstand van de oude types met aparte spanningsregelaar kan dus zijn dat ik 't mis heb.
de draden die nu van de dynamo naar de spanningsregelaar lopen vervallen, en je moet dus nu de uitgaande draden van de oude spanningsregelaar, naar de nieuwe spanningsregelaar achterop de dynamo brengen, of dit nu 2 of 20 draden zijn i don't know..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Als Volvo 66 bijv. dezelfde soort heeft moet je er via de dcn ook wel aankomen kunnen, of via een franse klassieker site o.i.d?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
oorspronkelijk heeft zo'n wagen een gelijkstroomdynamo met mechanische regelaar.
De motor heeft zijn originele dynamo meegenomen bij de verhuis, dus wisselstroomdynamo met ingebouwde electronische regeling.
Ik heb de EXC draad losgenomen bij de regelaar, en deze verbonden met de draad die vanaf het lampje komt (laadstroomcontrole).
Deze verbinding is dus 'zwevend' ter hoogte van de regelaar, maar wel terug om te bouwen naar de originele situatie.
Daarnaast moest ik een geschakelde plusdraad naar de dynamo toe leggen, omdat deze nodig is voor de electronische regelaar.
de B+ aansluiting hoef je niets mee te doen, die kan gewoon naar de regelaar blijven lopen. als de EXC aansluiting los is, doet dat ding toch niets meer.
Wat je overigens ook kunt proberen, is het openen van de mechanische regelaar, en de contacten controleren op problemen. Eventueel reinigen (zonder de lipjes te verbuigen!!!!) en nog eens proberen of de spanning nu wel stabiel is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
(de dynamo met regelaar heeft er geen andere aansluiting voor ook!)
maar zover was je al wel denk ik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.