Spanningsregelaar kapot?

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2008 16:36 #627448 door V300 register
Spanningsregelaar kapot? is gemaakt door V300 register
Ik heb al sinds ik de auto heb dat mn lampen ietsjes knipperen. Fel, minder fel, fel, minder fel...enzovoorts.

Laatst leek mn accu kapot, dus nieuwe erin, maar weer slecht te starten bij koud. Dus ik heb het laten nameten: Ik heb een spanningsverloop van 10 tot ineens 15/16 volt. Of te wel: Spanningsregelaar is kapot.

Nou heb ik een ouderwetse 343 van 1977. Met de spanningsregelaar tegen het zijscherm aan ipv op mn dynamo. Ik zou zo niet weten waar ik een spanningsregelaar vandaan moet halen. Dus daarom vroeg ik me af of ik een dynamo kan monteren met spanningsregelaar erop? En wat moet ik dan met mn oude spanningsregelaar doen? Doorverbinden ofzow?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2008 16:55 #710869 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Spanningsregelaar kapot?

Pistonpen paultje;55681 schreef : Ik heb al sinds ik de auto heb dat mn lampen ietsjes knipperen. Fel, minder fel, fel, minder fel...enzovoorts.

Laatst leek mn accu kapot, dus nieuwe erin, maar weer slecht te starten bij koud. Dus ik heb het laten nameten: Ik heb een spanningsverloop van 10 tot ineens 15/16 volt. Of te wel: Spanningsregelaar is kapot.

Nou heb ik een ouderwetse 343 van 1977. Met de spanningsregelaar tegen het zijscherm aan ipv op mn dynamo. Ik zou zo niet weten waar ik een spanningsregelaar vandaan moet halen. Dus daarom vroeg ik me af of ik een dynamo kan monteren met spanningsregelaar erop? En wat moet ik dan met mn oude spanningsregelaar doen? Doorverbinden ofzow?


ff first of all, ik heb zowieso al geen verstand van de oude types met aparte spanningsregelaar kan dus zijn dat ik 't mis heb.

de draden die nu van de dynamo naar de spanningsregelaar lopen vervallen, en je moet dus nu de uitgaande draden van de oude spanningsregelaar, naar de nieuwe spanningsregelaar achterop de dynamo brengen, of dit nu 2 of 20 draden zijn i don't know..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2008 17:54 #710878 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Spanningsregelaar kapot?
Probeer onderdelenzoeker.nl of Dafhobby eens ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2008 19:13 #710883 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Spanningsregelaar kapot?
Bij de 76-77 ers kun je verschillende soorten van separate spanningregelaars hebben, een mechanische Ducellier of een elektronische Wehrle (ofzoiets) of het qua aansluitingen uitmaakt weet ik niet.
Als Volvo 66 bijv. dezelfde soort heeft moet je er via de dcn ook wel aankomen kunnen, of via een franse klassieker site o.i.d?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2008 21:48 #710901 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Spanningsregelaar kapot?
Mja, ik zie het als tussen oplossing, want over een maandje gaat er hoogstwaarschijnlijk een compleet verse voortrein plus aandrijving in, met wss ook de kabelboom. Ik heb geen zin om voor die 4 weken een hoop geld uit te geven. Vandaar dacht ik aan een andere dynamo (hebk geloof ik nog wel) met spanningsregelaar, en de regelaar doorverbinden. Maar weet niet of dat zomaar gaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-05-2008 16:02 #711053 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Spanningsregelaar kapot?
ja, dat is mogelijk. Ditzelfde heb ik bij mijn DAF (met 1.4 motor) ook gedaan.

oorspronkelijk heeft zo'n wagen een gelijkstroomdynamo met mechanische regelaar.

De motor heeft zijn originele dynamo meegenomen bij de verhuis, dus wisselstroomdynamo met ingebouwde electronische regeling.

Ik heb de EXC draad losgenomen bij de regelaar, en deze verbonden met de draad die vanaf het lampje komt (laadstroomcontrole).
Deze verbinding is dus 'zwevend' ter hoogte van de regelaar, maar wel terug om te bouwen naar de originele situatie.

Daarnaast moest ik een geschakelde plusdraad naar de dynamo toe leggen, omdat deze nodig is voor de electronische regelaar.

de B+ aansluiting hoef je niets mee te doen, die kan gewoon naar de regelaar blijven lopen. als de EXC aansluiting los is, doet dat ding toch niets meer.

Wat je overigens ook kunt proberen, is het openen van de mechanische regelaar, en de contacten controleren op problemen. Eventueel reinigen (zonder de lipjes te verbuigen!!!!) en nog eens proberen of de spanning nu wel stabiel is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-05-2008 16:03 #711054 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Spanningsregelaar kapot?
PS de EXC draad moet dus in de nieuwe situatie bij de dynamo aangesloten worden op de aansluiting "lampje"
(de dynamo met regelaar heeft er geen andere aansluiting voor ook!)

maar zover was je al wel denk ik :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD