Ontsteekt niet (oude punten ontsteking '77)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-08-2007 18:45 #626316 door V300 register
Ontsteekt niet (oude punten ontsteking '77) is gemaakt door V300 register
De 343 DL special heeft al enige tijd last van kuren. Stukje mee gereden, ff gestopt en 5 minuten later had ik geen vonk meer. Heel af en toe stotterde ie al tijdens het rijden, dus wellicht is daar een connectie.

Ik ben aan de vervangingstoer gegaan: Contactpunten, condensator, rotor, verdelerkap, 5x bougiekabel, bobine zelfs extra geregeld. Netjes gemonteerd (punten op .25mm) maar nog altijd geen vonk. Wanhoop is mij nabij, het enige waar het nog aan kan liggen is een slecht contact ergens, of de spoelen lijkt mij. Waar zit de spoel van n 343'tje? Of weet iemand anders wat ik voor probleem kan hebben? zekeringen zijn heel

Toevallig iemand met een ontstekingsschema? want ik weet ook niet echt hoe ik nou moet meten. Hij staat inmiddels al weer ruim 2 weken stil...:hmmz2:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-08-2007 20:48 #679187 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ontsteekt niet (oude punten ontsteking '77)
Krijgt de bobine gewoon spanning?
Daar moet namelijk gewoon 12 volt op staan. Zo niet, dan geen vonk. Heel eenvoudige te controleren door er een lamp op aan te sluiten.
Dat lijkt mij de grote boosdoener.

Misschien kun je zelf een spanning zetten op de bobine. Kijken of hij het dan wel doet. Gooi wel de originele bedrading even los van de bobine.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-08-2007 21:38 #679189 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ontsteekt niet (oude punten ontsteking '77)
hehe ben zelf al tot de ontdekking gekomen dat van ontstekingsspoele geen sprake is (sommige opeltjes wel namelijk).

Gaan 4 draden naar de bobine, welke zou het dan moetn zijn??

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-08-2007 23:39 #679209 door V300 register

Pistonpen paultje;32863 schreef : hehe ben zelf al tot de ontdekking gekomen dat van ontstekingsspoele geen sprake is (sommige opeltjes wel namelijk).

Gaan 4 draden naar de bobine, welke zou het dan moetn zijn??

Inderdaad werkt de ontsteking niet met behulp van een spoel. Het is namelijk anders dan bijvoorbeeld een brommer (die wel een spoel heeft). In plaats van dat de benodigde stroom bij een brommer wordt opgewekt door een spoel, wordt deze bij jouw 343 verkregen van de accu.

Het kan kloppen dat er 4 draden naar de bobine gaan. Deze zouden de spanning moeten leveren. Wanneer je de draden eraf gooit en handmatig spanning op de bobine en de onsteking dan weer werkt dan denk ik dat er ergens iets fout zit bij contactslot of kabelboom........... of stekkerverbindingen.........

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2007 00:12 #679216 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Ontsteekt niet (oude punten ontsteking '77)
De stroomvoorziening wordt via het contactslot geregeld. De stroomdraad loopt via de zekeringkast. Check allereerst de aansluiting van de stekker en ook de bedrading aldaar. Het zou ook in je contactslot kunnen zitten. Hiervoor kun je de bedrading bij normaal starten doormeten op spanning. Dan is er nog een startrelais en is er nog een zekering. Het is allemaal mogelijk.

Vanuit de condensator loopt een draadje naar bobine. Deze ook checken en ook de massa bij de contactpunten

Succes.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-08-2007 09:20 #679220 door V300 register
Startrelais zou goed moeten zijn als hij gewoon rond gaat toch? Ik zal inderdaad dat lijstje eens nalopen. Bedankt!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-08-2007 18:00 #679282 door V300 register

Pistonpen paultje;32897 schreef : Startrelais zou goed moeten zijn als hij gewoon rond gaat toch? Ik zal inderdaad dat lijstje eens nalopen. Bedankt!

In principe kan het het startrelais niet zijn. Er komt normaal meteen spanning op de bobine te staan wanneer het contact aangaat. Het startrelais zorgt alleen maar voor het "bedienen" van de startmotor.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2007 21:32 #679304 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Ontsteekt niet (oude punten ontsteking '77)
Dan moet het toch meer aan de zijde van de bobine en verdelerkap liggen. Meestal is het dan de condensator, in een enkel geval de bobine. Wat wel kan is dat klipje aan de bobine waar het stekertje in moet een beetje losser zit en niet goed contact maakt........oid.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC