Elektrische problemen oplossen
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
27-04-2004 16:28 #624516
door V300 register
Elektrische problemen oplossen is gemaakt door V300 register
Naar aanleiding van een tip op het dafclub forum;
dit is een heel algemeen verhaal dus werkt voor ieder elektrisch systeem.
Het heet de 'V4-methode'. Als gebruik wordt gemaakt van deze methode, zul je ALTIJD de storing vinden, en veel tijd besparen met nodeloos gemeet.
Zeker voor mensen die weinig ervaring hebben met elektrische systemen is het belangrijk om te weten WAT je WILT meten, en HOE je dat uiteindelijk gaat doen.
De V4 methode is bedoeld voor het opsporen van allehande elektrische problemen zoals draadbreuk, verkeerde aansluitingen, en ook zeer geschikt voor het vaststellen van te hoge overgangsweerstanden in draden en aansluitingen.
Iedere gebruiker in het 12 volt boordcircuit van een auto heeft de accu nodig om te kunnen werken. er moet een verbinding zijn vanaf de plus van de accu naar de verbruiker, en vanaf de min terug. als hier ergens een verbinding onderbroken is of teveel weerstand heeft; no show.
zie het schematje.
de gebruiker kan van alles zijn, een lamp, een motor, een verwarmings element, een ontstekings/injectie unit, een radio, you name it!
De V4 methode: V1 = V2+V3+V4
Om te gaan meten waar de fout zit is het belangrijk de schakelaar(s) voor de betreffende gebruiker AAN te zetten (denk ook aan het contactslot). Zo kun je alles meten zonder iets los te hoeven halen.
V1 = Klemspanning -> direct op de accu meten.
V2: Spanning op de gebruiker-> direct op de + en - van de gebruiker meten!
V3: Spanningsverlies massa circuit-> meet de spanning tussen de - connector van de gebruiker, en de -pool van de accu.
(soms heb je een zeer lange meetkabel nodig!)
V4: Spanningsverlies plus circuit-> meet de spanning tussen de +pool van de accu en de +connector van de gebruiker.
dit is een heel algemeen verhaal dus werkt voor ieder elektrisch systeem.
Het heet de 'V4-methode'. Als gebruik wordt gemaakt van deze methode, zul je ALTIJD de storing vinden, en veel tijd besparen met nodeloos gemeet.
Zeker voor mensen die weinig ervaring hebben met elektrische systemen is het belangrijk om te weten WAT je WILT meten, en HOE je dat uiteindelijk gaat doen.
De V4 methode is bedoeld voor het opsporen van allehande elektrische problemen zoals draadbreuk, verkeerde aansluitingen, en ook zeer geschikt voor het vaststellen van te hoge overgangsweerstanden in draden en aansluitingen.
Iedere gebruiker in het 12 volt boordcircuit van een auto heeft de accu nodig om te kunnen werken. er moet een verbinding zijn vanaf de plus van de accu naar de verbruiker, en vanaf de min terug. als hier ergens een verbinding onderbroken is of teveel weerstand heeft; no show.
zie het schematje.
de gebruiker kan van alles zijn, een lamp, een motor, een verwarmings element, een ontstekings/injectie unit, een radio, you name it!
De V4 methode: V1 = V2+V3+V4
Om te gaan meten waar de fout zit is het belangrijk de schakelaar(s) voor de betreffende gebruiker AAN te zetten (denk ook aan het contactslot). Zo kun je alles meten zonder iets los te hoeven halen.
V1 = Klemspanning -> direct op de accu meten.
V2: Spanning op de gebruiker-> direct op de + en - van de gebruiker meten!
V3: Spanningsverlies massa circuit-> meet de spanning tussen de - connector van de gebruiker, en de -pool van de accu.
(soms heb je een zeer lange meetkabel nodig!)
V4: Spanningsverlies plus circuit-> meet de spanning tussen de +pool van de accu en de +connector van de gebruiker.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
27-04-2004 16:28 #639898
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Elektrische problemen oplossen
De spanningen V2, V3, en V4 zullen opgeteld ALTIJD gelijk zijn aan V1, zonee heb je een fout gemaakt bij het meten.
LET OP!!!!: Ook bij een goed werkende schakeling zal er in plus en minleidingen altijd een klein spanningsverlies zijn. Dit is afhankelijk van de lengte en dikte van de elektrische leidingen, en het vermogen van de gebruiker. Een grootverbruiker zoals de koplampen of achterruitverwarmer blijven bij een verlies van 0,5 in aan- en afvoerleiding (dus 1 volt totaal)in de meeste gevallen geen probleem hebben. kleinere verbruikers mogen veel minder verlies veroorzaken!!
De richtwaarden voor de metingen zijn dus;
V1 -> motor af 12,5 volt, motor aan 14 volt.
V2 -> zo veel mogelijk gelijk aan V1
V3 -> maximaal 0,5 volt
V4 -> " "
De storing moet dus gezocht worden in de meting die het meest afwijkt.
Belangrijk bij de V4 methode:
- Alle verbindingen blijven aangesloten
- gebruiker INgeschakeld
- meten met multimeter op stand gelijkstroom (DC)
bij verschil; stand 20 volt.
- Als V2 de gewenste waarde heeft, en het werkt
nog niet, is de gebruiker zelf kapot.
De meest interessante van de V's is V4; dit is de spanning over het plus circuit. In het plus circuit zitten namelijk voor de meeste gebruikers: de zekering, de schakelaar(s). (eventueel ook contactslot). Een relais is ook een schakelaar, deze wordt niet door een knop bediend maar door een hulpspanning. vaak wordt deze hulpspanning wel via een schakelaar verkregen.
Als je vastgesteld hebt dat de storing in V4 zit kun je dit circuit gaan opdelen, om precieser te bepalen waar de storing zit. je kunt de spanning over de verschillende draad trajecten, zekering en schakelaars apart meten, en in totaal komt daar dan weer V4 uit.
veel succes ermee.
groetjes Wouter
LET OP!!!!: Ook bij een goed werkende schakeling zal er in plus en minleidingen altijd een klein spanningsverlies zijn. Dit is afhankelijk van de lengte en dikte van de elektrische leidingen, en het vermogen van de gebruiker. Een grootverbruiker zoals de koplampen of achterruitverwarmer blijven bij een verlies van 0,5 in aan- en afvoerleiding (dus 1 volt totaal)in de meeste gevallen geen probleem hebben. kleinere verbruikers mogen veel minder verlies veroorzaken!!
De richtwaarden voor de metingen zijn dus;
V1 -> motor af 12,5 volt, motor aan 14 volt.
V2 -> zo veel mogelijk gelijk aan V1
V3 -> maximaal 0,5 volt
V4 -> " "
De storing moet dus gezocht worden in de meting die het meest afwijkt.
Belangrijk bij de V4 methode:
- Alle verbindingen blijven aangesloten
- gebruiker INgeschakeld
- meten met multimeter op stand gelijkstroom (DC)
bij verschil; stand 20 volt.
- Als V2 de gewenste waarde heeft, en het werkt
nog niet, is de gebruiker zelf kapot.
De meest interessante van de V's is V4; dit is de spanning over het plus circuit. In het plus circuit zitten namelijk voor de meeste gebruikers: de zekering, de schakelaar(s). (eventueel ook contactslot). Een relais is ook een schakelaar, deze wordt niet door een knop bediend maar door een hulpspanning. vaak wordt deze hulpspanning wel via een schakelaar verkregen.
Als je vastgesteld hebt dat de storing in V4 zit kun je dit circuit gaan opdelen, om precieser te bepalen waar de storing zit. je kunt de spanning over de verschillende draad trajecten, zekering en schakelaars apart meten, en in totaal komt daar dan weer V4 uit.
veel succes ermee.
groetjes Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
29-04-2004 20:16 #639899
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Elektrische problemen oplossen
Ik sta paf over die gasten in die daf die zijn echt niet maf.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets