Hee weer een rood lampje op het dashboard erbij
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-08-2004 22:58 #624486
door V300 register
Hee weer een rood lampje op het dashboard erbij is gemaakt door V300 register
Laatst had ik al een extra rood lampje in mijn temperatuurmeter (dat bleek inderdaad een gecorrodeerd contactje - Wouter bedankt!)
En nu brandt het accu-tje, plotseling aangesprongen tijdens het rijden vandaag.
Ik heb eea bekeken, maar niets bijzonders ontdekt. De accu levert prima stroom, V-snaar zit er ook prima op.
Het elektrisch schema volgens de Haynes manual lijkt erop te duiden dat de dynamo de eerste (of zelfs enige?) verdachte is.
Is die makkelijk te controleren zonder 'm meteen helemaal uit elkaar te halen? Zou het ook nog iets anders kunnen zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken,
Bouke
En nu brandt het accu-tje, plotseling aangesprongen tijdens het rijden vandaag.
Ik heb eea bekeken, maar niets bijzonders ontdekt. De accu levert prima stroom, V-snaar zit er ook prima op.
Het elektrisch schema volgens de Haynes manual lijkt erop te duiden dat de dynamo de eerste (of zelfs enige?) verdachte is.
Is die makkelijk te controleren zonder 'm meteen helemaal uit elkaar te halen? Zou het ook nog iets anders kunnen zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken,
Bouke
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-08-2004 23:11 #639726
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hee weer een rood lampje op het dashboard erbij
Laat je motor met verhoogd toerental draaien en
meet de spanning over de accu (de laadspanning).
Deze moet tussen de 14 en 14.5 Volt zijn.
Is de spanning gewoon de nominale accuspanning,
dwz 12 Volt, dan laadt je dynamo dus niet meer bij.
Deze spanningsval wordt geconstateerd en daarom
gaat je lampje van het laadcircuit branden.
Dit blijft waarschijnlijk ook een paar seconden
branden nadat je de motor afgezet hebt. Ik zou
het dus in eerste instantie bij de dynamo zoeken,
tenminste als je accu in rust gewoon 12V afgeeft.
Meet je bijvoorbeeld 8 Volt of 10 Volt, dan
zouden er ook 1 of 2 cellen van de accu stuk
kunnen zijn. Ik weet niet of je een
onderhoudsvrije accu of een accu die je bij kunt
vullen hebt, anders zou je eerst moeten controlen
of alle platen wel onder water staan.
meet de spanning over de accu (de laadspanning).
Deze moet tussen de 14 en 14.5 Volt zijn.
Is de spanning gewoon de nominale accuspanning,
dwz 12 Volt, dan laadt je dynamo dus niet meer bij.
Deze spanningsval wordt geconstateerd en daarom
gaat je lampje van het laadcircuit branden.
Dit blijft waarschijnlijk ook een paar seconden
branden nadat je de motor afgezet hebt. Ik zou
het dus in eerste instantie bij de dynamo zoeken,
tenminste als je accu in rust gewoon 12V afgeeft.
Meet je bijvoorbeeld 8 Volt of 10 Volt, dan
zouden er ook 1 of 2 cellen van de accu stuk
kunnen zijn. Ik weet niet of je een
onderhoudsvrije accu of een accu die je bij kunt
vullen hebt, anders zou je eerst moeten controlen
of alle platen wel onder water staan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-08-2004 23:16 #639727
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hee weer een rood lampje op het dashboard erbij
In het laatste geval kan je dynamo dus bijladen
tot hij erbij neervalt, hij krijgt de accuspanning
nooit meer op 12 Volt.
Wat ook nog zou kunnen is een ernstig gecorrodeerde
massaverbinding van je accu. Loshalen en schoon
krabben. Daarna terugmonteren en invetten, ook de
polen.
tot hij erbij neervalt, hij krijgt de accuspanning
nooit meer op 12 Volt.
Wat ook nog zou kunnen is een ernstig gecorrodeerde
massaverbinding van je accu. Loshalen en schoon
krabben. Daarna terugmonteren en invetten, ook de
polen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-08-2004 23:28 #639728
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hee weer een rood lampje op het dashboard erbij
De accu is nog geen twee jaar oud - originele Volvo accu. Die verdenk ik niet. De onbelaste spanning over de polen was 12.6 volt - overigens wel gemeten met een goedkope multimeter ;-). Massapool is prima.
Ik ga morgen meteen over de polen meten met verhoogd toerental.
Bedankt voor de tip!
Ik ga morgen meteen over de polen meten met verhoogd toerental.
Bedankt voor de tip!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
08-08-2004 00:19 #639729
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hee weer een rood lampje op het dashboard erbij
Zet dan ook een paar stroomverbruikers aan,
zoals verlichting, blower en achterruitverwarming.
Dan wordt je accu flink belast en zal je dynamo dus
flink moeten bijladen.
zoals verlichting, blower en achterruitverwarming.
Dan wordt je accu flink belast en zal je dynamo dus
flink moeten bijladen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
08-08-2004 14:58 #639730
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hee weer een rood lampje op het dashboard erbij
t lampje gaat branden als de spanning vanaf de dynamo gelijk aan of lager is dan de spanning van de accu (spanning over het regel gedeelte van de spanningsregelaar)
ook als de batterij nog maar 6 volt heeft zal het lampje niet gaan branden zolang de dynamo stroom levert. fran
ook als de batterij nog maar 6 volt heeft zal het lampje niet gaan branden zolang de dynamo stroom levert. fran
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-08-2004 17:58 #639731
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hee weer een rood lampje op het dashboard erbij
Inderdaad, het was de dynamo. Hoog toerental, laag toerental: de spanning over de polen bleef 12 Volt (met alle stroomverbruikers die ik kon bedenken aan).
Ik heb de dynamo vervangen en de spanning over de polen is nu 13.6V. En het dashboard is weer wat minder flitsend :-)
Bedankt voor de hulp.
Ik heb de dynamo vervangen en de spanning over de polen is nu 13.6V. En het dashboard is weer wat minder flitsend :-)
Bedankt voor de hulp.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets