Andere lampies

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-01-2005 17:27 #638197 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere lampies
ze zitten er inmiddels in en zelfs in schemer merkte ik al duidelijk verschil, zeker op de borden op afstand is het goed te merken. Morgen moet ik toch zoon 3 uur rijden savonds en snachts dus kan ik het mooi ff testen. Overigens is mijn linker-reflector wel geoxideerd of iig mat. Zaterdag ff de sloop afstruinen.

Hoe haal je het glas (plastic dus) los? aan de bovenkant ist geen probleem maar hoe kom je bij de andere klemmetjes?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-01-2005 17:33 #638198 door V300 register
Misschien het handigste om de hele koplamp er even uit te halen. De bovenste schroeven (2 stks) berijk je het beste met ontgrendelde, maar gesloten, motorkap. De onderste zijn wat lasteiger. Voor de buitenste moet je het knipperlicht (1 schroef) loshalen, voor de binnenkant de grille loshalen.

Maar als het ook handiger kan (heb altijd meteen de hele koplamp vervangen), dan hoor ik het wel.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-01-2005 20:15 #638199 door V300 register
ik heb even een vraagje over het AFSTELLEN van de koplampen.

weet:
a) iemand een trukje hoe je ze het beste afsteld (afstand en richting)
b) iemand wat die 2e afstelschroef doet? met de 1e stel je de hoogte in maar de 2e? ik zie niet dat die in de breedte draait?

mijn koplampen schijnen naar mijn idee teveel naar links (uit bestuurderskant gezien).

(Bericht gewijzigd door alco op 20 januari 2005)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-01-2005 14:14 #638200 door V300 register
Alco,

Een simpel trucje is op een donkere plek 10 meter van een muur gaan staan. Dit wel op een vlakke ondergrond. Dan even de hoogte vanaf het wegdek tot het midden van je lampen meten. Deze hoogte overnemen met een stuk schilderstape op de muur. Dan je lampen zo afstellen dan de bovenkant van het lichtschijnsel gelijk staat met dit plakband.

Hierna de breedte van je koplampen opmeten. Daarna 2 plakbandjes op dezelfde afstand op de muur plakken alleen dan in verticale vorm. Deze plakbandjes moeten dan wel in een rechte lijn vanaf je koplampen vastgeplakt worden. Deze heb je nl. nodig om de schuine hoek van je licht af te stellen. Dit schuine lichtschijnsel zo instellen dat dit vanaf je rechtopstaande plakbandje naar rechts wijst.

Op deze wijze moet je redelijk goed afgestelde koplampen krijgen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-01-2005 14:41 #638201 door V300 register
erik,
Is mooie methode alleen is als ik me goed herrinner van de rondzendbrief voor keurmeesters
van jan vorig jaar dit wel met maximum voor wat betreft de hoogte :helling voor dimlicht 0-5 cm per meter.
En als je hem leeg afsteld en je hebt passagiers achterin staat ie zo te hoog denk ik
groeten, wim

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-01-2005 17:54 #638202 door V300 register
Koplampen afstellen laat ik altijd bij de garage doen als het nodig is. Zij hebben geschikte apparatuur en zijn er zo mee klaar. Dan weet je zeker dat het goed is en voor de kosten hoef je het niet te laten.

De bovenstaande methode is ook goed, maar geniet niet mijn voorkeur. Succes!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-01-2005 22:20 #638203 door V300 register
Erik, wim.

Bedankt voor de methode.
ik had zelf ook al zo beetje wat gegokt over de hoogte v.d. stand.

ik rij vaak alleen of hoogstends met duo passagier erbij dus kan hem redelijk op zijn hoogste stand zetten.

ga morgen ff een geschikte muur / opject in de buurt zoeken haha!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-01-2005 22:39 #638204 door V300 register
Wim,

Je hebt gelijk. Eigenlijk had ik er nog bij moeten zetten dat je op de achterbank circa 50 kilo hoort te zetten. Dat schijnt een redelijk gewicht te zijn om de door jou bedoelde helling te halen. Meestal zet ik mijn gereedschapskoffer en een paar stoeptegels in de koffer. Dit is dan totaal een kilo of 30 wat goed kan omdat dit gewicht meer achter de achteras ligt en de auto daardoor vergelijkbaar doorzakt als met de 50 kilo op de achterbank.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2005 17:53 #638205 door V300 register
Nog even terug op de lampen zelf, ik ben er meer dan tevreden mee, lekker helder licht! Het is een stuk comfortabeler en als ik zeg dat de lichtopbrengst 4 keer zo hoog is, dan overdrijf ik niet. Ze zijn wat mij betreft het geld meer dan waard!

Vandaag heb ik overigens ook ff de hele koplamp vervangen, eentje bij de sloop gehaald met een goeie reflector. Mijn oude was er slecht aan toe.

Hopelijk kunnen we zo weer ff door

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC