Kackelweerstand

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2004 21:52 #624407 door Thomas de Wit (GAST)
Kackelweerstand is gemaakt door Thomas de Wit (GAST)
Wat er zojuist gebeurde.. Ik reed met een koude motor weg. Ik heb de ventilator op 3 gezet om de ruiten te ontwasemen. De rit was maar zeer kort en net voor ik aankwam op de bestemming stopte de hele ventilator ermee. Dat zal de zekering wel zijn dacht ik, daar kijk ik straks wel naar... (ik was al te laat). De zekering nummer 19 was helemaal intakt, en op de terugreis nog steeds geen teken van leven van de blower. Zou dit de grote weerstand zelf zijn? Motor kapot?

Wie helpt me eruit?

Gr Thomas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2004 22:15 #639338 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kackelweerstand
in standje 3 heb je vanaf de accu alleen het contactslot, de zekering en de motor.

doet ie het niet en heb je wel spanning, is de motor kapot.

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2004 22:54 #639339 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Kackelweerstand
Ik was vergeten er even bij te vertellen dat de achterruitverwarming het ook niet doet.

Wat betreft de kachel denk ik aan de 25A zekering die er nog tussen zit. Dit is waarschijnlijk die voor stand 3?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2004 23:40 #639340 door V300 register
Je ruiten wissers doen het nog wel, zo niet dan kan het relay in de zekering kast de oorzaak zijn. Volgens haynes is dat relay voor de blowermoter, ruitenwissers en de achterruit verwarming. (klein zwart relay dichste bij spatbord).

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2004 23:58 #639341 door Thomas de Wit (GAST)
Hm vreemd, ik had even met m'n vader gekeken en die zei dit ook. Gekgenoeg doet de ruitenwissermotor het wel. Ik heb morgen vrij en was al van plan wat te gaan klussen aan de auto, kan ik dat relais bij daglicht meteen even goed bekijken.

Kan het dat het deels kapot is? Zodat bv. de ruitenwissermotor het wel doet en de rest niet?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2004 06:53 #639342 door V300 register
Dat weet ik niet. Als je een andere relay hebt, moet je ze ff omwisselen. Dan weet je meteen of het daar aan ligt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2004 10:51 #639343 door V300 register
Kijk toch nog ff goed naar die zekeringen, standje 3 zit op een andere zekering dan de andere twee standen!

En test eens of hij het nog wel doet op een van de lagere standen. Zo nee --> motor, bekabeling of schakelaar. Zo ja --> zeer zeker niet bekabeling tussen schakelaar en motor, en ook zeer zeker niet de motor. Blijft dan nog over: blowerweerstandjes (gesprongen draadje oid.) of kabel voor hoogste stand tussen accu en blowermotor.

Succes!

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2004 11:25 #639344 door Thomas de Wit (GAST)
Hij doet het op geen van alle standen meer, ik ga het nu even van dictbij bekijken.

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2004 11:50 #639345 door Thomas de Wit (GAST)
Van dat zwarte relais had ik nog een reserve liggen, en deze even geprobeerd. Het maakt echter niks uit. De zekeringen waren toch allemaal echt in orde. Misschien wel belang; bij het wisselen van de 2e naar de 3e stand, met contact aan, hoor ik wel een tik van een ander relais achter het stuur ergens in het dahsboard.

Ik heb die kabel voor de hoogste stand vanaf de accu niet kunnen vinden. Loopt ie gewoon door de kabelboom heen? Onder de ventilatormotor zit wel een grote stekker. Ik ben (nog) niet zo handig met draden doormeten, dus ik kan het niet controleren. Maar daar vraag ik wel wat hulp bij.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2004 12:23 #639346 door V300 register
Hallo Thomas,
Toen ik dezelfde klachten had, bleek het bij mij de blowerweerstand te zijn. Ik heb begrepen dat dit ook oorzaak nummer 1 is.
Op mijn site www.fredspies.nl onder volvo en 300klussen staat een klusbeschrijving.
members.home.nl/fredspies/blower.htm

Ooit heb eens vernomen dat de methode voor een noodreparatie de volgende is: direct vanaf de accu spanning op de blowermotor (graag wel met een zekering) en evt een schakelaar..dan draait hij altijd op stand drie....
ik heb hier zelf geen ervaring mee...maar wellicht anderen op het forum wel.

Suc6

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC