Elektronische ontsteking

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-11-2005 13:41 #624305 door V300 register
Elektronische ontsteking is gemaakt door V300 register
Ben momenteel aan het overwegen om de contactpunten in mijn '81 343DL te vervangen door een elektronische ontsteking. Er zijn verschillende aanbieders en grote prijsverschillen. Heeft iemand goeie ervaring met een bepaalde ontsteking of tips waar ik op moet letten bij aanschaf?

Groeten,
Derk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-11-2005 14:53 #639595 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Elektronische ontsteking
Hi Derk,

weet je al wat voor systeem je wilt hebben??

er zijn namelijk meerdere keuzes, ik zal ze ff kort noemen in oplopende volgorde van ingewikkeldheid;

- contactpunten blijven behouden, deze gaan als aansturing van een transistor ontsteking werken.
Dit zijn de bekende 'velleman-kit' dingen die je ook zelf kunt bouwen. kosten vanaf een euro of 15. werkt op zich goed, af en toe puntjes stellen blijft noodzakelijk.

- een 'pertronix' ontsteking. bij deze hou je wel de centrifugaal- en vacuumvervroeging van de oorspronkelijke ontsteking, maar de puntjes worden vervangen door een metalen ring met 4 spleetjes, en een sensor die reageert op de spleetjes. dit geheel sluit je aan op de bobine.
eenmalig afstellen, en klaar. enige waar het nog mis kan gaan is de mechanische componenten van je stroomverdeler. die zou je dus eigenlijk vooraf moeten testen.

- een 'renix' ontstekingssysteem zoals op de 3-serie zit vanaf 1984. je vliegwiel moet hiervoor gaatjes hebben aan de omtrek, en je moet het correcte type ontstekingsunit gebruiken. als je de koppeling toch een keer open moet maken kun je overwegen meteen het vliegwiel en de krukaskeerring mee te pakken, dit systeem werkt feilloos.
enige wat je moet blijven doen is af en toe verdelerkap en bougiekabels vervangen.

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-11-2005 19:15 #639596 door V300 register
een contactpunt kost 1,90 maar moet regelmatig vervangen/gesteld worden.
Wij hebben vage plannen om ook de ontsteking te vervangen voor iets moderners want soms blijf je aan het contactpunt stellen/vervangen. Enige nadeel zijn de kosten van zo'n 100,-

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-11-2005 15:52 #639597 door V300 register
Hi wouter,

Mijn oog is gevallen op wat jij noemt een 'petronix'systeem. Naast Petronix zijn er ook nog een heleboel andere merken. De een is optisch de ander magnetisch en er zijn ook nog zogenaamde 'performance' pakketen!! De prijsversvchillen zijn aanzienlijk; van ongeveer 120 euro tot aan een paar honderd euro. vandaar mijn vraag waar ik op zou moeten letten.

Drukgroep hoeft voorlopig niet vervangen te worden dus een Renix lijkt me overdreven.

Btw: ik heb inmiddels ook een 'nieuw in doos' onderspoiler gevonden. Is inmiddels gemonteerd en ik merk weldegelijk verschil in de wat scherpere bochten op de snelweg.In verbruik scheelt het volgens mij niets.

heb jij hem inmiddels op je kar gezet?

Groet,
Derk

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-11-2005 23:29 #639598 door V300 register
Hi Derk,

die performance verhalen klinken een tikkeltje als "met blauw heb je 3 pk extra, met geel zelfs 3,5"

standaard heeft een 340 met puntjes al een 'power bobine' met voorschakelweerstand.

die onderspoiler die we toen van ebay gekocht hebben bleek een aftermarket glasvezel geval te zijn. heb jij wel een origineel volvo exemplaar gevonden??

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2005 14:22 #639599 door V300 register
ja, van een duitser op de volvo klassieker beurs. nieuw in zak, met montagehandleiding. was als een kind zo blij.

Good to know dat ik qua performance al op maximaal zit!...haha

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC