Verlichting brandt harder/zachter
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-11-2005 13:09 #624302
door V300 register
Verlichting brandt harder/zachter is gemaakt door V300 register
Wie kan mij vertellen hoe ik de lampen van mijn auto stabiel kan laten branden. Ze gaan feller branden naarmate ik gas geef. Is dit normaal? Kan dit kwaad?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-11-2005 14:21 #640237
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verlichting brandt harder/zachter
Is normaal. Wellicht is je stationair toerental wat laag afgesteld.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-11-2005 14:25 #640238
door V300 register
is ook te verklaren, de accu levert 12 volt en de dynamo 14.4 volt.
moderne auto's met multi V belt hebben een heel kleine poulie zodat ie bij stationair al voldoende werkt
moderne auto's met multi V belt hebben een heel kleine poulie zodat ie bij stationair al voldoende werkt
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-11-2005 15:22 #640239
door V300 register
Hoi Bart,
ik merkte dit ook altijd bij de 343, typisch verschijnsel is het wel.
de kachelblower doet hetzelfde; probeer maar eens
(bij stationair draait die bij een bepaalde stand van de hendel langzamer dan bij hogere toeren vd motor)
Mijn daf heb ik de dynamo van een 340 in gezet (moest wel de poelie omgezet worden)
die heeft maximaal 50A ipv de 40A van de 343 dynamo, en de spanningsregelaar zit erin gebouwd.
mijn daf geeft met deze dynamo geen (of bijna geen) 'stationairdip'. in ieder geval niet met alleen de koplampen aan.
Groetjes Wouter
ik merkte dit ook altijd bij de 343, typisch verschijnsel is het wel.
de kachelblower doet hetzelfde; probeer maar eens
(bij stationair draait die bij een bepaalde stand van de hendel langzamer dan bij hogere toeren vd motor)
Mijn daf heb ik de dynamo van een 340 in gezet (moest wel de poelie omgezet worden)
die heeft maximaal 50A ipv de 40A van de 343 dynamo, en de spanningsregelaar zit erin gebouwd.
mijn daf geeft met deze dynamo geen (of bijna geen) 'stationairdip'. in ieder geval niet met alleen de koplampen aan.
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-11-2005 18:43 #640240
door V300 register
Ik had het ook in de 343, maar mijn dynamo gaf 16,6V. Nadat ik de dynamo vervangen had, was het probleem opgelost (14,4V).
Gr. Siebren
Gr. Siebren
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
26-11-2005 16:35 #640241
door V300 register
Het kan volgens mij ook de spanningsregelaar zijn van de dynamo. Daardoor komt je hele systeem bij gas geven onder een te hoge spanning te staan en gaat alles feller branden en werken (blower, ruitewisser etc)
Ik heb het wel eens gehad met een andere auto en daar viel bij een te hoge spanning het hele dashboard uit. Dat was beveiligd, maar ik weet niet of dat bij 340's het geval is.
Zou toch even meten en als de spanning boven de 14.4 volt uitkomt de dynamo vervangen voor een ruilexemplaar of de spanningsregelaar vervangen (zijn wel revisiebedrijfjes die dat doen)
Ik heb het wel eens gehad met een andere auto en daar viel bij een te hoge spanning het hele dashboard uit. Dat was beveiligd, maar ik weet niet of dat bij 340's het geval is.
Zou toch even meten en als de spanning boven de 14.4 volt uitkomt de dynamo vervangen voor een ruilexemplaar of de spanningsregelaar vervangen (zijn wel revisiebedrijfjes die dat doen)
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
26-11-2005 16:48 #640242
door V300 register
dat is niet het geval bij Bart's 343. boordspanning is op hogere toerentallen gewoon goed. hij kakt alleen wat in bij stationair (zoals gezegd is dit volkomen normaal bij een 343)
Moderators: Mark Smeets