Extra 12v aansluiting in kofferbak

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2006 11:28 #624230 door V300 register
Extra 12v aansluiting in kofferbak is gemaakt door V300 register
Ik wil graag een extra 12v aansluiting aanleggen in de kofferbak (bij nieuwere auto's is het al bijna standard) om zodoende op vakantie een kleine koelkast te laten draaien. Ik uiteraard een splitter voorin de console kunnen steken en/of een verlengkabel naar echter leggen, maar liever werk ik het mooi weg.

Wie heeft dit aleens gedaan of heeft een idee?
Zou ik evt. rechtstreeks van de kabels kunnen aftappen die door de kofferbak naar de verlichting lopen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2006 11:55 #640731 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Extra 12v aansluiting in kofferbak
in de multikabel die over de bodem van de auto naar achter loopt zit volgens mij wel een plusdraad, namelijk voor de kofferklepverlichting. Maar ik weet niet of die voldoende amp kan leveren voor zo'n reiskoelkast..... (denk t niet)

Misschien is er al een dikkere pluskabel aangelegd, ten behoeve van je trekhaak contact.

Bij de 340 had ik een kabel met zweefzekering direct van de accu naar de trekhaak gelegd, als bij jou ook zoiets zit zou je daar van kunnen aftappen.

zo'n aansteker als in t dashboard zit kun je ook gewoon in de kunststof kappen achterin maken lijkt me, goed idee.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-05-2006 01:52 #640732 door V300 register
Ik heb er al eentje vorige week gemaakt. Gewoon een 6mm koperlabel naar achteren leggen en daar je aansteker opmaken. Vandeweek leg ik nog een omvormer erbij die ik wegwerk achter het plastic. Gewoon dat je een huis en tuinstekkerdoos hebt. Trekt de auto makkelijk...

Anders kun je een geschakelde plus halen van de zekeringkast. Dit is een zwart-witte kabel die +/- 15cm na de kast ophoud...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-05-2006 14:58 #640733 door V300 register
Ik zou even opzoeken hoeveel aan Ampere je in je kofferbak wil hebben. Vervolgens een voedingsdraad halen die daar geschikt voor is en afzekeren. Net zoals bij een versterker zeg maar.

Weet je zeker dat je geen brand krijgt

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-05-2006 21:14 #640734 door V300 register
www.12vhifi.nl staat een mooi tabelletje op, qua amperage en kabeldiktes. Lijkt misschien wat overdone, maar dan zit je in ieder geval aan de veilige kant.
Vergeet ook de zekering niet, veiligheid voor alles he.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2006 22:55 #640735 door V300 register
Bedankt voor alle tips! Ik heb vooralsnog gewoon een hele lange kabel gelegd, die gewoon bij de koelbox zat ;-) Wel zo makkelijk

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC