Trilling in de versnellingspook (handbak)
- V300 register
- Verbannen
Al een tijd terug begon de pook van mijn 360 sedan met 5-bak te trillen bij bepaalde toerentallen. Opzich niks geks, maar er kwam ook een irritant geluid van de trilling bij kijken, waarschijnlijk van het hendeltje wat je omhoog haalt om 'm in z'n achteruit te zetten.
Dit werdt steeds erger, nu gebeurt het vrijwel constant. Ik heb al aan de onderkant van de auto gevoeld en het lijkt of de schakelstangen daar geen speling hebben, dus ik verdenk het mechanisme in de pook zelf. Echter zit dit paneeltje om de pook bij mij vastgekit (wel erg netjes verder), dus voordat ik 't voor niks open haal wou ik even hier vragen: heeft iemand hier eerder al ervaring mee en hoe is 't toen opgelost? Alle tips zijn welkom, ik ga dit weekend kijken of ik het kan verhelpen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Kan een karkasbreuk zijn in één van je banden.
Dan zit er een klein ei op.
Dat begint rustig maar wordt uiteindelijk alleen maar erger.
Vaak niet altijd gelijk te zien, zou je banden eens uitgebreid inspecteren en voelen.
Of een lager van de torque tube niet niet erg lekker meer is?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Steven340;257053 schreef : Geen trilling verder in je stuur of wat dan ook?
Kan een karkasbreuk zijn in één van je banden.
Dan zit er een klein ei op.
Dat begint rustig maar wordt uiteindelijk alleen maar erger.
Vaak niet altijd gelijk te zien, zou je banden eens uitgebreid inspecteren en voelen.
Of een lager van de torque tube niet niet erg lekker meer is?
De banden zijn net anderhalf jaar oud en heb verder geen trillingen, dus ik verwacht niet dat dat ze zijn.
Lager van de torque tube zou nog wel eens kunnen, deze hoor je ook lichtelijk als 'ie in z'n vrij staat met koppeling los. Maar da's als 2,5 jaar zo, en het geluid is er niet erger op geworden.
Ik dacht zelf ooit ergens gelezen te hebben dat het plastic mechaniek voor de achteruit de boosdoener kon zijn, maar die trilling moet toch ergens vandaan komen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Die M47 bakken zijn sterk, als ze aan het eind zijn merk je dat vooral aan de 3e versnelling. Het lijkt me meer voor de hand liggend dat de ophangrubbers van de bak niet goed meer zijn. Maar blijft een gok op afstand.
Gaat het schakelen zelf nog goed?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik denk zelf dat de bak nog zeer goed is, ze schakelt soepel. Niet snel, maar daar zijn deze bakken ook niet voor bedoeld. Elke versnelling doet 't verder prima en ook geen verschil met 2,5 jaar terug.
Zouden de rubbers al na 85.000 km het loodje kunnen leggen? Dat vind ik vrij snel. Wel denk ik dat mijn stabilisatorstang rubbers achter vergaan zijn, aangezien ik een behoorlijk rammelend geluid achter hoor als ik over een keiweg oid rij. Zou dat ook voor trillingen kunnen zorgen? De pook trilt overigens altijd wel hetzelfde, ongeacht type weg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sander de Bruin
- Nieuw lid
Heb het er in het verleden al eens met Gerard Mulder over gehad.
Positieve nieuws is dat het geen kwaad schijnt te kunnen doen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Toch wil ik er vanaf voordat ik weer flink op de weg zit... Denk je dat het enigzins te doen is om het mechanisme eruit te halen en opnieuw vast te zetten/dusdanig aanpassen met rubbers oid om het te verhelpen? Ik heb helaas de Haynes niet bij de hand om te zien hoe het in elkaar zit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Er zijn verder geen trillingen aanwezig, en de pook trilt nou ook weer niet zo extreem in vergelijking met auto's die een ander type achteruitschakelaar hebben, bij deze Volvo's zit deze namelijk inwendig ipv. uitwendig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Het witte busje op de pook (onder de veer) is hetgeen wat zo rammelt. Deze zit vast aan de pal bovenop de pook welke je bedient bij het schakelen in z'n achteruit. Het witte blokje links is de schakelaar voor de achteruitrij verlichting.
Op dit wit busje zit speling, ik kan 'm met de hand draaien en dat produceert hetzelfde geluid als waar ik last van had tijdens 't rijden (maar natuurlijk minder hard). Het trillen zit natuurlijk gewoon in de aandrijflijn, maar dit is slechts 1-2mm aan speling naar beide zijkanten, bovenop de stalen pen welke het onderste gedeelte van de complete pook vormt:
Het vinden van zo'n nieuwe (nylon) bus welke nog in mooie conditie is zal een uitdaging zijn, maar ik ga eens rondkijken. In het geval dat dit niet beschikbaar is zal ik de huidige bus dusdanig moeten aanpassen om de speling teniet te doen.
Anders blijft er ook nog de optie om 3D printen toe te passen, zo'n model is gauw zat gemaakt.
Als er interesse naar is kan ik hier nog een vervolg, wellicht een soort how-to, voor schrijven aangezien dit blijkbaar een bekend/berucht Volvo 300 probleem is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.