Instrumentverlichting

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-12-2005 00:34 #624142 door V300 register
Instrumentverlichting is gemaakt door V300 register
Altijd op zoek naar een nieuw project kwam ik op het volgende: bij Conrad hebben ze lampjes voor in de klokkenset in verschillende kleuren, nu zou ik daar graag rode in hebben omdat het mooi past bij die van de autoradio, en de kleur van de auto.

Enig puntje waar ik tegenaan loop is de fitting. De ene set Conrad lampjes is 12 V/ 2W , voet B8, 5D, de andere is 12 V / 1,2 W, voet T5

Gaat een van deze twee in mijn klokkenset (88'er) passen?

Mijn dank is alvast groot

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-12-2005 00:49 #637254 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Instrumentverlichting
En nog even daarop inhakend:

In hoeverre halen die geluiddempende zelfklevende platen iets uit in de strijd om de auto wat stiller te krijgen? En waar plak je ze het best?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-12-2005 06:49 #637255 door V300 register
Die platen kun je ook bij de doe het zelf markten kopen.
Daar hebben zij ook speciale lijm en plak ze aan de binnenkant van motorkap.
Je zult het verschil wel meemaken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-12-2005 09:53 #637256 door V300 register
Die lampjes...dat wordt niet mooi. Gezien je nu witte lampjes hebt die door spiegeling en prismas uit groen kunststof een gelijkmatig groen licht maken. Als je nu witte platen had met gekleurde lampjes, dan kun je experimenteren, maar bij de Volvo 300 helaas niet.

Ik heb ook veel geprobeerd met diffuserfolie in allerlei kleuren en zelf platen printen. Het wordt gwoon niet echt mooi.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-12-2005 10:36 #637257 door V300 register
hey thijs, vooral je schutbord is the place to be voor een stillere ride.

ook schuim isolatie onder de zitting van de achterbank en een dikke (vilt) mat in de kofferbak scheelt aanzienlijk; veel geluid komt ook van achter uit de auto.

bij het schutbord is het verder ook belangrijk om te zorgen dat er absoluut geen tochtgaatjes naar het interieur zijn, daar komt gigantisch veel lawaai langs.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-12-2005 11:13 #637258 door V300 register
Tochtgaatjes ? Bedoel je nou echt "wind" (dus door een echt gat) of bedoel je een gaatje in je geluidsisolatie (waar wel gewoon blik zit) waar geluid doorheen "tocht".

Ik heb mij eens de moeite gedaan om "schuim met rubber" isolatie uit een CVT-340 in mijn winner te plakken, waar alleen zo´n vilt lapje tegen het schutbord geplaatst was. Was veel werk, maar leverde weinig op. Een dikke mat in de kofferbak was efficienter.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-12-2005 11:45 #637259 door V300 register
Wat je kan doen als je met je lampjes wil spelen, is de hele tellerunit uit elkaar halen, wijzertjes van de meters af peuteren, schroefjes los dan kan je de meeste platen er zo uit tillen behalve die van de km-teller, want die zit ook nog vast op het aanslagpaaltje. Die tik je er met een dunne spijker en een hamer zo uit, wel oppassen dat je hem niet kwijtraakt.
Daarna voorzichtig met een schuurpapiertje het witte&groene laagje van de achterkant af schuren en weer terugplaatsen.

Oh ja, probeer dit op een sloop teller, als het effect niet bevalt heb je altijd je eigen goede teller nog! Bevalt het wel, plaatjes overzetten op je eigen teller, gaan met die bende.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-12-2005 18:21 #637260 door V300 register
Hmm ik hoor het al, tijd voor een sloopklok! Gaan de lampjes op zich wel passen? Want ik kan in mijn handleiding niet terugvinden welk type fitting er in de klokkenset zit. Volgens de manual moet ik deze door de dealer laten vervangen. Dacht het niet zeg...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-12-2005 20:11 #637261 door V300 register
Volgens mij moet je die T5 lampjes hebben...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-01-2006 01:49 #637262 door V300 register
Die T5 lampjes passen dus niet, heb ik ondervonden. Wel zijn ze met een beetje buig- en soldeerwerk passend te maken voor de plastic lampvoetjes uit de klokkenset. Echter! Hoe ik ze er ook in zet, ze branden niet...

Als ik ze, met voetje en al, op een regelbare voeding aansluit branden ze keurig tussen 7 en 12 volt, en in de klokkenset doen ze helemaal niets. Snapt iemand dit?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC