Originele Volvo 340 Cabrio te koop
- V300 register
- Verbannen
-
Alex;250528 schreef :
Voor een 3-serie is het te laat, denk ik. Tenzij men echt geld als drek heeft en niet weet wat er mee te doen. Dan is een nieuwe keuring à 12k niet zo ver weg en nog wel te doen.
Of men nemen een Twingo Open-Air dak van de sloop voor 5 tientjes, men zagen een gat in het dak, en men bouten het klapdak op zijn plek. Toch een beetje het cabrio-idee maar dan ben je voor minder dan 100 euro klaar.
Overigens zou ik een 340 met T-top toch wel het stoerst vinden :yeah:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Alex;250528 schreef : Veel van die omgebouwde dafkes zijn ook van vóór '73.
Dan wordt het veelal wat makkelijker, kijk maar naar het dafke van Gromsound.
Dat de RDW-keuring van Gromsounds EV33 relatief pijnloos is verlopen had niets met het bouwjaar te maken, maar met het gebruik van een elektroset met typegoedkeur op 48V. Zwaar offtopic hiero maar liefhebbers, lees HIER .
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
Niels;250530 schreef : Dat de RDW-keuring van Gromsounds EV33 relatief pijnloos is verlopen had niets met het bouwjaar te maken, maar met het gebruik van een elektroset met typegoedkeur op 48V. Zwaar offtopic hiero maar liefhebbers, lees HIER .
Zeker weten?
Iemand heeft het een paar jaar geleden ook op een 340 geprobeerd, juist om de Vario, maar kreeg geen goedkeuring vanwege het bouwjaar.
- V300 register
- Verbannen
-
Alex;250532 schreef : Zeker weten?
Iemand heeft het een paar jaar geleden ook op een 340 geprobeerd, juist om de Vario, maar kreeg geen goedkeuring vanwege het bouwjaar.
Daar staat me ook iets van bij inderdaad, maar volgens mij maakte hij gebruik van zelf opgespoorde onderdelen (uit een heftruck of srv wagen of zo) en niet van een standaard ombouwpakket? Dan wordt het:allemaal lastiger.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
quote uit die link: Mazzel 2: "48 Volt, das helemaal geen hoogspanning, dat maakt de zaak al een stuk eenvoudiger''. ja leuk, alles onder de 1000V wordt geschaard onder laagspanning:pNiels;250530 schreef : Dat de RDW-keuring van Gromsounds EV33 relatief pijnloos is verlopen had niets met het bouwjaar te maken, maar met het gebruik van een elektroset met typegoedkeur op 48V. Zwaar offtopic hiero maar liefhebbers, lees HIER .
ik ben wel benieuwd waar de ombouw van die 340 dan echt gestrand is, bouwjaar is niet relevant; gebruikte onderdelen wel. de RDW eisen vind ik persoonlijk echt meevallen maargoed, dat is vanuit een achtergrond als OEM die zelf EV's produceert.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Je zal er onder normale omstandigheden niet [zwaar] gewond raken of eraan dood gaan, .
Voor verder info zie:
NEN 1010, bepaling 8.22.101
RICHTLIJN 2014/35/EU VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN 26 FEBRUARI 2014 - betreffende de harmonisatie van de wetgevingen van de lidstaten inzake het op de markt aanbieden van elektrisch materiaal bestemd voor gebruik binnen bepaalde spanningsgrenzen
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
AvdAkker;250534 schreef : quote uit die link: Mazzel 2: "48 Volt, das helemaal geen hoogspanning, dat maakt de zaak al een stuk eenvoudiger''. ja leuk, alles onder de 1000V wordt geschaard onder laagspanning:p
ik ben wel benieuwd waar de ombouw van die 340 dan echt gestrand is, bouwjaar is niet relevant; gebruikte onderdelen wel. de RDW eisen vind ik persoonlijk echt meevallen maargoed, dat is vanuit een achtergrond als OEM die zelf EV's produceert.
Oké, dan zal dit wel veranderd zijn?
Ik dacht dat er altijd een 1/3 - 2/3 regeling was mbt typegoedkeuringen v.a. 1973.
Alles van voor die tijd, mag je zo'n beetje aan verbouwen wat je wilt.
Naar ik aanneem wordt er bij zo'n ombouw namelijk ook in de body/chassis aangepast om alle techniek te kunnen plaatsen toch?
Die ombouw van die 340 waren inderdaad eigenbouwsels, desalniettemin erg knap natuurlijk, maar zo'n wagen moet natuurlijk wel alle tests ondergaan gezien de ombouw dus geen goedkeuring heeft van het RDW.
Met een beetje pech krijg je dan een nieuw kenteken en moet de wagen dus ook voldoen aan de moderne eisen, waar een 300-series niet aan kan voldoen zonder te rigoureuze aanpassing, waardoor de 1/3-2/3 regeling weer niet opgaat.
Maar we zijn afgedwaald.
Ik denk dat de 340 cabrio, laat staan de 340 EV, een moeilijke opgave wordt voor de zelfbouwers.
- 18380-dummy
- Nieuw lid
-
Alex;250554 schreef : Ik denk dat de 340 cabrio, laat staan de 340 EV, een moeilijke opgave wordt voor de zelfbouwers.
Zoals gemeld heb ik die cabrio uitgebreid bekeken. In tegenstelling tot verwacht, waren daaraan geen zichtbare verstevigingen aangebracht. De constructie, waarbij de raamstijlen en een dwarsligger in het dak zijn gehandhaafd, aangevuld met een gelaste dwarsverbinding achterin, was kennelijk voor de fabriek (en de RDW??) voldoende.
Het zou wel eens kunnen dat deze ombouw door de RDW wordt aangemerkt als een (groot) open dak, net als tegenwoordig bij de Fiat 500C en DS3 Cabriolet, vroeger al bij de 2CV: staan allemaal niet als "cabriolet" gekentekend.
Ben heel benieuwd hoe die 340 gekentekend staat (kenteken had men niet bij de hand...) maar dat zou natuurlijk mogelijkheden bieden!
- V300 register
- Verbannen
-
Dus waar Zebo010 spreekt van een dwarsligger welke behouden is, is eigenlijk sprake van een nieuwe dwarsligger. Ook de dakrand is volledig weggehaald en vervangen.
Bij een TC2 werd het dak net achter de A-stijlen van links naar rechts doorgeslepen, de B-stijlen werden bovenaan afgeslepen en de C-stijlen onderaan. Vervolgens werd er een volledig frame op de auto gezet, de C-stijlen werden echter een stuk naar voren geplaatst, en dus gebruik gemaakt van kleinere achterruitjes. Vervolgens werd bovenop de B-stijl gelast en het frame werd onder de dakplaat vastgelast. Om de softtop goed te kunenn bevestigen kwam over de oorspronkelijke achterruit-onderkant nog een strip welke op de uiteindes gelast en daartussen gepopnageld werd. Vervolgens werd de C-stijl aan de binnenkant nog vastgelast.
Probleem bij deze 340 is dat men de achterruiten heeft behouden, waardoor de softtop meer scharnierpunten nodig heeft. En als je dan ook nog naar binnen gaat scharnieren, steek je inderdaad zo door de stof.
Eigenlijk kwam ik hier kijken of iemand meer kon vertellen over deze ombouw; is dit door Volvo Nederland in opdracht gegeven bij bijvoorbeeld een schadebedrijf? Heeft men contact gehad met Baur hierover? Maar het lijkt erop dat op dit gebied nog wat research nodig is

Gr Jeroen