360 Glt
- V300 register
- Verbannen
-
jammer dat er een aantal onderdelen zijn verwijderd. Wel schappelijke prijs...
Vraag me af hoe goed de auto is...
Misschien heeft er iemand intresse in.
Grt No?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Als je EGR en Pulsair verwijdert, weet je dat bij een
gemeten CO-waarde van 1.25% uit de uitlaat, de
lambda precies 1 is. Alle lucht die door het luchtfilter gaat,
gaat dan immers ook door de LMM en de motor heen.
Sluit je Pulsair niet af, dan leid je de LMM om de tuin
en zal de motor op basis van de CO afstelwaarde,
niet in zijn ideale gebied draaien, als je na het dicht houden
van de slang deze weer terug hebt gezet.
(N.B. EGR gooit bij afstellen op stationair geen roet in het eten,
omdat de motor dan niet voldoende onderdruk in het spruitstuk
genereert om de pneumatisch EGR klep te bedienen).
De drukval over de klep in de LMM zal lager zijn.
Uit de stand van deze klep en de bijbehorende weerstandswaarde,
in combinatie met de stand van de smoorklep, bepaalt de injectie
computer de tijdsduur die de injector van de cilinder die aan de
beurt is om benzine te ontvangen, open moet staan. De samenstelling
van het mengsel dat de betreffende cilinder ontvangt, is een maat
voor de arbeid die die cilinder kan verrichten. Bij het kleinere luchtvolume
hoort een kleinere hoeveelheid benzine. De cilinder kan dus minder arbeid
verrichten. Om toch dezelfde snelheid te rijden, zul je met behulp van je
gaspedaal de smoorklep in een zodanige stand moeten brengen dat de
drukval over de klep in de LMM toeneemt, zodat er bij interne gelijkblijvende
lambda meer benzine ingespoten kan worden. De tijdsduur dat de injectoren
open staan, neemt dan toe. Je "geeft dus meer gas". Het verbruikt stijgt.
Het aandeel CO ook. Maar omdat er voor de LMM een deel van de gefilterde
lucht onttrokken is, kan deze gebruikt worden om via een soort naverbranding
het %CO te verminderen. Aangezien de APK-eis voor auto's van voor
1 januari 1992 alleen iets zegt over het %CO (maximaal 2% bij stationair),
kan ik het me dus permitteren Pulsair af te sluiten en daarmee meer CO
uit te stoten, bij een lager brandstofverbruik. Aan de pomp reken ik immers
liters af en geen % uit te stoten CO.
Auto is krachtiger en zuiniger.
Loopt mooier stationair.
Deze vragen heb ik al eens eerder gehad van potentiele
geinteresseerden. Auto heeft nu 230.000km gereden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
- Berichten: 9
Fran?ois;41658 schreef : Deze auto is inderdaad van mij.
Als je EGR en Pulsair verwijdert, weet je dat bij een
gemeten CO-waarde van 1.25% uit de uitlaat, de
lambda precies 1 is. Alle lucht die door het luchtfilter gaat,
gaat dan immers ook door de LMM en de motor heen.
Sluit je Pulsair niet af, dan leid je de LMM om de tuin
en zal de motor op basis van de CO afstelwaarde,
niet in zijn ideale gebied draaien, als je na het dicht houden
van de slang deze weer terug hebt gezet.
(N.B. EGR gooit bij afstellen op stationair geen roet in het eten,
omdat de motor dan niet voldoende onderdruk in het spruitstuk
genereert om de pneumatisch EGR klep te bedienen).
De drukval over de klep in de LMM zal lager zijn.
Uit de stand van deze klep en de bijbehorende weerstandswaarde,
in combinatie met de stand van de smoorklep, bepaalt de injectie
computer de tijdsduur die de injector van de cilinder die aan de
beurt is om benzine te ontvangen, open moet staan. De samenstelling
van het mengsel dat de betreffende cilinder ontvangt, is een maat
voor de arbeid die die cilinder kan verrichten. Bij het kleinere luchtvolume
hoort een kleinere hoeveelheid benzine. De cilinder kan dus minder arbeid
verrichten. Om toch dezelfde snelheid te rijden, zul je met behulp van je
gaspedaal de smoorklep in een zodanige stand moeten brengen dat de
drukval over de klep in de LMM toeneemt, zodat er bij interne gelijkblijvende
lambda meer benzine ingespoten kan worden. De tijdsduur dat de injectoren
open staan, neemt dan toe. Je "geeft dus meer gas". Het verbruikt stijgt.
Het aandeel CO ook. Maar omdat er voor de LMM een deel van de gefilterde
lucht onttrokken is, kan deze gebruikt worden om via een soort naverbranding
het %CO te verminderen. Aangezien de APK-eis voor auto's van voor
1 januari 1992 alleen iets zegt over het %CO (maximaal 2% bij stationair),
kan ik het me dus permitteren Pulsair af te sluiten en daarmee meer CO
uit te stoten, bij een lager brandstofverbruik. Aan de pomp reken ik immers
liters af en geen % uit te stoten CO.
Zo leer je elke dag weer iets!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
het enige verschil wat er zou kunnen zijn is een fractioneel hogere tegendruk in het uitlaatspruitstuk (atmosferische druk ipv vacuum) maar dat effect is er ook enkel tot pakweg 1500 toeren en weinig gasgeven.
Sluit je Pulsair niet af, dan leid je de LMM om de tuin
en zal de motor op basis van de CO afstelwaarde,
niet in zijn ideale gebied draaien, als je na het dicht houden
van de slang deze weer terug hebt gezet.
dit klopt dus niet. de lucht die je uit het luchtfilter trekt wordt niet bij de verbranding in de motor betrokken, en leidt dus ook niet tot meetfout van de LMM. Het zou anders zijn als de lucht in het INLAAT gedeelte toegelaten wordt. maar dat is dus niet het geval.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
het overgrote deel van de verbranding gebeurt in de motor, maar een klein deel (dankzij de pulsair) ook nog in het uitlaatspruitstuk. Deze 'naverbranding' moet je tijdelijk uitschakelen om de invloed op de meting van de verbranding in de motor zelf kwijt te zijn, maar als die afstelling eenmaal goed is mag het rustig weer aangesloten worden; op het ingaande mengsel heeft het 0 invloed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.