Lauwe Lucht Leermoment...ten einde raad...snif..
- Mark Smeets
- Moderator
Drie voorbeelden:
- Ooit lang geleden hadden mijn ouders een kadett (type a) en die werd ook niet warm, door een te kleine kachelradiator. Andere radiator van een ander model (VW passat) erin gezet, en het was lekker warm in de auto
- nu rijdt mijn moeder in een V40 (2000), en die wordt ook niet goed warm. Blijkt dat die auto's de bekende kwaal hebben dat de luchtbuizen in het dashboard uit elkaar schuiven, waardoor er niet voldoende lucht doorstroomt. Die blijft dan in het dashboard hangen. Sommige V40's hadden dat al af fabriek..
- vorige 850 van mijn pa had ook iets vergelijkbaars, zat ook iets met de buizen niet goed. Had overigens hetzelfde principe, kachelradiator werd altijd warm. Volgens mij zat er ook nog heel veel rommel (bladeren enzo) voor de kachelradiator (via kachelhuis aangezogen) waardoor de warmte niet goed het interieur in kwam.
Samengevat, kijk het 'buizenstelsel' eens na
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Drie voorbeelden:
- Ooit lang geleden hadden mijn ouders een kadett (type a) en die werd ook niet warm, door een te kleine kachelradiator. Andere radiator van een ander model (VW passat) erin gezet, en het was lekker warm in de auto
- nu rijdt mijn moeder in een V40 (2000), en die wordt ook niet goed warm. Blijkt dat die auto's de bekende kwaal hebben dat de luchtbuizen in het dashboard uit elkaar schuiven, waardoor er niet voldoende lucht doorstroomt. Die blijft dan in het dashboard hangen. Sommige V40's hadden dat al af fabriek..
- vorige 850 van mijn pa had ook iets vergelijkbaars, zat ook iets met de buizen niet goed. Had overigens hetzelfde principe, kachelradiator werd altijd warm. Volgens mij zat er ook nog heel veel rommel (bladeren enzo) voor de kachelradiator (via kachelhuis aangezogen) waardoor de warmte niet goed het interieur in kwam.
Samengevat, kijk het 'buizenstelsel' eens na
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Onderstaand even twee screenshots van de OBD data onderweg en na 5 minuten stilstand bij thuiskomst:
Zaterdag gaat het zakjapannertje de 'werkplaats' weer in en dan ga ik het thermostaathuis en kvs sensor even goed schoonmaken en de thermostaat vervangen, ik ben benieuwd!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
ECUs heb ik geen verstand van, gelukkig heb ik alleen eerlijke mechanische autos waar je zelf aan kan voelen/luisteren/ruiken. En de thermometer -if any- werkt gewoon analoog direct op de sensor dus geen sjoemelsoftware ertussen...
(stokpaardje: koop toch een DAF)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Wouter76;256497 schreef : En er is GEEN kachelkraan, de koelvloeistof loopt ten alle tijde door de kachelradiator.
gromsound;256527 schreef : ik heb nog niemand het woord ''kachelkraantje'' horen roepen? motor wel warm maar kachel niet kan 1) dichtgelslibde kachelradiator 2) hardnekkige luchtbel 3) onwillig kraantje zijn.
In de startpost staat duidelijk dat er geen kachelkraan is :f
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
@François; vanaf het moment dat ik de lauwe lucht vaststelde was dat ook al de gedachte die steeds door mijn hoofd gaat, 5 minuten rijden in de Volvo en mijn koukleumde persoontje krijgt al die heerlijke tosti's verschroeiende hete lucht over zijn tengere van te weinig vet voorziene lichaam heen, heeeer-lijk.
Ergens maar goed ook, de Suzuki brengt me goedkoop van A naar B, in de Volvo geniet ik van elke meter, dat besef is nu alleen nog maar toegenomen.
In maar weinig opzichten laten die twee zich met elkaar vergelijken, wat ik nu juist wel heel prettig aan de EFI vind is het al bij de eerste kik van de startmotor lopen.
Sowieso is voor mij een auto met ECU en sensoren/actuatoren een nog redelijk onontgonnen gebied, en ik merk dat ik het heel leuk vind om me daarin te verdiepen en de OBD scanner data goed te leren interpreteren, al is die bij het zakjapannertje nog redelijk summier.
Vandaag heb ik de thermostaat vervangen, dat verhaal houden jullie nog tegoed in een latere episode van het bijbehorende topic.
Daarna heb ik de Alto ruim een uur laten ontluchten met een constructie zodanig dat er altijd ruim kvs in een trechter aanwezig was ruim op het hoogste punt in de motorruimte.
Uiteindelijk (ook na veel knijpen in de slangen en het toerental regelmatig verhogen) werd de retourleiding van de kachelradiator ook heet, of het echt effect heeft zal ik morgen ochtend pas weer gaan merken.
Wel is al duidelijk dat de nieuwe thermostaat met 88°C openingstemperatuur de kvs tot ca 98°C laat komen alvorens de fan aanslaat om dan weer terug te vallen naar ca 90°C.
De oude thermostaat was er eentje met een openingstemperatuur van 82°C.
Je zou dan een 6 graden lagere gemiddelde bedrijfstemperatuur verwachten maar met om en nabij de 82°C onderweg is dat niet het geval.
Overigens heb ik de oude thermostaat nog even in een pannetje gelegd met koud water en dit langzaam aan de kook gebracht, voor zover mijn ogen me niet bedriegen opende deze wel netjes op de aangegeven temperatuur.
Ook bij de Volvo heb ik me al menigmaal verbaast over die thermostaten....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
In ieder geval is de lucht nu warm genoeg om naast het ontwasemen vooral ook wat gevoel van behaaglijkheid in de auto te creëren naast het droog zitten met een muziekje erbij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.