Krachtbron
- V300 register
- Verbannen
Weer genoeg redenen hier zien staan om gebruikte auto's met verbrandingsmotor te blijven hergebruiken.
Ik heb weleens gedacht aan een ombouw naar een andere motor of krachtbron, om de 340 efficiënter te maken. Ook al is een volledig originele inhoud ook heel mooi en mag dit zeker niet verloren gaan.
Nu denk ik dat een bestaande al gebouwde motor die zuiniger rijdt en minder uitstoot en de auto gestroomlijnder te maken meer goeds zal doen dan een elektrische aandrijving met accu's.
Als we de technische haalbaarheid en ombouwkosten buiten beschouwing zou laten, wat zouden jullie als interessante alternatieve krachtbronnen zien (in een 300)?
Stoomkracht, waterstof, of bijv. een onverwoestbare 6 in lijn 24v van een 960?
Ik vind persoonlijk elk blok van volvo leuk om te zien in een andere volvo dan waarin hij geleverd is, maar die nieuwe 4 cilinder blokken hoeven van mij niet. Ik zou wel een v8 (door yamaha gebouwd) uit de xc90 of s80 in een 300 willen zien, om er dan 380 achterop te plakken, geen v8 logo's.
En zo'n v8 in een v70II met een handbak lijkt mij ook geweldig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- alex kokkeler (GAST)
- Nieuw lid
Ik heb een keer gezien dat ze er een hout-oventje op hadden gebouwd (waarschijnijk scandinavië), met elektromotor (kon geen goedkeuring krijgen, tja kost ook 12500 euro, dus dat was het 'm niet waard), een sedan met stroomlijn d.m.v. aluminium beplating in CC-vorm op de achterklep en beplating op de bodem.
Daarnaast de diverse ouderwetse brandstofmotoren-ombouw.
Waterstof nog niet gezien, schijnt de toekomst te zijn, dus wellicht een idee om daarmee te beginnen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Als je echt voor een zuinige duurzame verbrandingsmotor wilt gaan dan denk ik dat een 340 1.7 ombouwen naar een modernere versie van dat blok met injectie het meest realistisch is. Eventueel op lpg laten draaien voor het milieu.
Hoe ik een 300-serie nog graag een keer zou zien is met een elektromotor gericht op prestaties, a la Tesla. Het allermooiste zou echter zijn om er een LS of LT V8 in te leggen; de moderne V8 van Chevrolet. Die blijken ook gewoon 1/10 tot 1/12 te lopen op benzine maar zijn wel rete snel als het moet. Alleen plaatsgebrek in het motorruim he...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
General Custom;252150 schreef : Ik zou in elk geval wel willen weten hoe een 340 efficiënter of duurzamer wordt door er een 6- of 8-cilinder motor in te bouwen :+
Als je echt voor een zuinige duurzame verbrandingsmotor wilt gaan dan denk ik dat een 340 1.7 ombouwen naar een modernere versie van dat blok met injectie het meest realistisch is. Eventueel op lpg laten draaien voor het milieu.
Hoe ik een 300-serie nog graag een keer zou zien is met een elektromotor gericht op prestaties, a la Tesla. Het allermooiste zou echter zijn om er een LS of LT V8 in te leggen; de moderne V8 van Chevrolet. Die blijken ook gewoon 1/10 tot 1/12 te lopen op benzine maar zijn wel rete snel als het moet. Alleen plaatsgebrek in het motorruim he...
Geen 3.5L V6 ecoboost met 2 grote turbo's? Het V8 geluid is natuurlijk heerlijk, maar de ecoboost is ook erg populair aan het worden als universele swap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
powerflux;252161 schreef : Geen 3.5L V6 ecoboost met 2 grote turbo's? Het V8 geluid is natuurlijk heerlijk, maar de ecoboost is ook erg populair aan het worden als universele swap
There's no substitude for cubic inches :yeah:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik denk zelf dat waterstof de toekomst wordt, maar 't zal nog wel een jaar of 15-20 duren voordat dat net zo "gewoon' wordt als elektrische auto's van nu.
Een 4 pitter lijkt mij 't meest efficient als het gaat om lange afstanden, je mist dan alleen wel de kracht van een V6/I6/V8. Je kunt d'r dan een turbo opschroeven (wat nu veel gebeurt) maar dan slijt alles weer sneller. Meer power uit minder inhoud -> grotere kracht op alle componenten.
Ik blijf lekker bij m'n 2-liter Volvo blokkie. Verbruikt niet veel meer dan een moderne auto (op diesels na) en nogsteeds genoeg power voor het gewicht.
Als je dan toch een interessante motor-swap wilt maken: stop d'r een leuke Porsche/Subaru boxer in. 'N heerlijk geluid maken die
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
En ja echt duurzame waterstof produceren kan, zie oa The Hopewell Project uit 2006. Hoezo "nieuwe technologie"!?
www.hopewellproject.org/index.html
:+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.