Upgrade voor het geluidssysteem

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2014 20:09 #633506 door 16673-dummy
Upgrade voor het geluidssysteem is gemaakt door 16673-dummy
Beste medeleden,

Ik zit met een "probleem" waar vast meer mensen mee zitten. In mijn 360 zit nog altijd de originele radio met ??n speaker rechtsvoor, precies zoals het bij aflevering in 1983 is gemonteerd. Geeft een prima geluid, tot aan een bepaald volume. M.a.w. op de snelweg is het weinig meer.
Nu heb ik de 460 van mijn moeder overgenomen en daar wil ik toch wat beter geluid in. Op de originele plekken, dat wel.
In de voorportieren zitten nu twee speakers van 13 cm, in de hoedenplank twee speakers van 16,5 cm. Deze zijn nog origineel. Er zit een vrij nieuwe Kenwood radio in, maar die gaat mee naar de 'nieuwe' 940 van moeders.

Nu zit ik te twijfelen hoe ik dat geluidssysteem ga aanpakken. Het liefst zou ik een originele Volvo-radio plaatsen en de vier speakers vernieuwen, maar heb ik dan mooi, sterk en helder geluid? Of moet er dan ook een nieuwe, moderne radio in? En voor welke radio en speakers zouden jullie dan gaan?
Ik heb er zelf helaas weinig verstand van. Wie helpt me op weg? Het hoeft niet per se hard, maar ik wil wel heel mooi geluid. Ik ben een liefhebber van blues en daar wil ik wel van kunnen genieten, dus dan gaat het niet om 'zo hard mogelijk', maar zo helder (?) mogelijk.

Ohja, ik heb ook een setje originele tweeters liggen, voor in de a-stijlen. Deze wil ik ook plaatsen en aansluiten. De originele stekkerblokjes zitten er nog aan, maar waar moet je tweeters op aansluiten? En kun je die zomaar aansluiten of moet daar nog iets van een filter o.i.d. tussen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2014 10:44 #951989 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Upgrade voor het geluidssysteem
Ik heb precies gedaan wat jij van plan bent Joost, maar dan in de 340 uiteraard.

Ik heb een originele Volvo radio, CR201, dus wel ?cht een goede. De 4 speakers heb ik vervangen door nieuwe, niet eens dure (?25 per 2 of zo), en ik heb prima geluid in de auto. Een enorme verbetering t.o.v. de 30 jaar oude papieren speakertjes in elk geval.
Ook de radio doet het prima, zeker met zo'n cassettebandje met snoertje. Als je echt radiozenders gaat luisteren merk je wel een verschil t.o.v. een moderne radio. Je hebt iets meer ruis op de achtergrond, maar niet dat het stoort.

• BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
24-11-2014 10:47 #952008 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Upgrade voor het geluidssysteem
Joost,
Ik heb nog een originele volvo radio liggen, CR102, uit mijn hoofd.
Mag je gerust proberen/hebben, ik ga hem toch niet inbouwen.

• Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2014 08:53 #952015 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Upgrade voor het geluidssysteem
Je kunt, als je wil verbeteren, ook nog iets verder gaan.
Ik heb in de 480 een CR906 zitten met een versterker onder de pax stoel, de equaliser (eq-611) en de cd-wisselaar in de koffer (met de CD-401) van voor.
Ik had niet te klagen over het geluid.

Los daarvan sluit ik me ook nog een wat aan met wat Bart schrijft; na al die tijd is het beste van de speakertjes af die gemonteerd zitten in je wagen en kun je al verbetering krijgen door wat moderne speakers te monteren.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2014 11:43 #952017 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Upgrade voor het geluidssysteem
Dank voor de tips heren.
De bedoeling is wel om een radio te monteren waar een cd-wisselaar op aangesloten kan worden, niet alle radio's hebben zo'n aansluiting achterop.
De SR-701 is mijn persoonlijke favoriet omdat die al een soort equalizer heeft. Anders kom je aan de CR-708 of de CR-901, de andere twee opties.
De CR-906 is me te "nieuw", bovendien heeft die de aparte CD-401 niet meer nodig omdat je de cd-wisselaar rechtstreeks vanaf de radio kunt bedienen. Volgens mij kun je hier ook niet de equalizer EQ-611 op aansluiten. Weet je zeker dat je een CR-906 in je 480 hebt, Robbert Jan?

Een tweede punt is dat m'n 460 behoorlijk vroeg is. Hij heeft dus nog de radiostekker zoals die ook in de 300-serie zit: de vierkante witte (9-pins?) en de kleinere vierkante grijze (4-pins) voor de luidsprekers. De radio moet dus eigenlijk ook van uiterlijk 1990 zijn.... anders passen de stekkers niet en krijg je weer zo'n dradenwirwar.

Inmiddels ben ik er dus uit welke set-up ik wil:
- Radio SR-701 (alternatief is de CR-708 of CR-901)
- cd-bediening CD-401
- cd-wisselaar in de kofferbak
- versterker HA4120 (4x20 Watt)

Versterker HA4120 heb ik bij toeval afgelopen weekend nieuw in de doos gevonden, wordt als het goed is vandaag bezorgd. De CD-401 heb ik ook al op het oog, nog even wachten op reactie. Nu de radio nog.

Wat de speakers betreft; voor de hoedenplank heb ik een set Fusion 3-weg speakers op het oog, met ingebouwde tweeters. Voor de voorportieren dezelfde speakers maar dan 2-weg en iets kleinere diameter, ook weer met ingebouwde tweeter. Dan kunnen de originele tweeters in de a-stijl voor de sier worden gemonteerd.

Ik ben benieuwd of ik alles kan vinden! Je zit natuurlijk ook nog met de bekabeling, die destijds natuurlijk los erbij geleverd werd...

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2014 19:47 #952033 door 16673-dummy
met dank aan Robbert Jan en de Volvo-dealer ben ik achter de onderdeelnummers van de bekabeling gekomen, maar helaas is er niets meer nieuw leverbaar.

Gelukkig heb ik via de Volvo 480 wereld alles in ??n keer gevonden (gebruikt, dat dan weer wel), op de radio na. Nu heb ik dus de cd-wisselaar, de bediening ervan, de versterker en de gehele bekabeling compleet. Nu alleen nog een mooie, goede radio. Maar dat zal wel gaan lukken denk ik :)

Toen ik dit topic afgelopen weekend aanmaakte, had ik niet durven hopen dat ik zo snel, zo'n mooie set compleet zou hebben! Dit gaat zeker weten een hele mooie 'upgrade' worden van de -al zeg ik het zelf- op zichzelf al heel mooie 460 :D

Zodra alles werkt en ge?nstalleerd is, zal ik hier terugkoppelen hoe het eruit ziet en natuurlijk hoe het klinkt. Mijn broer heeft in zijn S60 een formidabele (aftermarket) geluidsinstallatie dus ik heb goed vergelijkingsmateriaal :)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2014 22:35 #952446 door 16673-dummy
Een SR-701 bleek niet haalbaar, bovendien kwam er een CR-708 op m'n pad en die is vrijwel hetzelfde.

Probleem is alleen de stekker; de radio heeft een 14-pins aansluiting terwijl de auto de witte 9-polige stekker heeft.
Omdat verder alles (ook de bekabeling) compleet is en verloopstekkertjes niet meer leverbaar zijn, heb ik van wat oude stekkers een nieuwe geknutseld.

Gelukkig niet zo veel werk; vanwege de versterker met kabelboom hoeven er maar vier draadjes naar de radio zelf te gaan, de rest van de stekker blijft 'leeg' omdat dat via de versterker gaat :)

Vrijdagochtend heb ik een paar uurtjes de tijd om alvast e.e.a. in te bouwen en te testen of het werkt. Wordt daarna nog wel een leuke klus om alle bedrading weg te werken :D

Zo is de stekker geworden. Gesoldeerd, krimpkousje er overheen en de draadjes die niet gebruikt worden aan het uiteinde omgevouwen en voorzien van een krimpkousje. Gaat prima zo, nu maar hopen dat ik de goede schema's heb gebruikt.... :woops:
[img

De versterker en kabelboom. Het verloopstekkertje komt tussen de versterker en de radio te zitten.
[img

Hopelijk heb ik komend weekend de tijd om alles werkend en netjes ingebouwd te hebben!

Edit: nu zit ik me net te bedenken dat ik volgens mij precies het verkeerde "deel" heb gesoldeerd/gemaakt... het was ook te druk vandaag, vrijdag nog maar eens de auto en boeken in duiken :woei::crazy1:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC