How-to: interieurfilter vernieuwen
- V300 register
- Verbannen
How-to: interieurfilter vernieuwen
Om maar meteen to the point te komen, dit heb je nodig:
-Volvo 300-serie (met nieuwe type kachelhuis)
-Filterelement voor de afzuigkap (verkrijgbaar bij o.a. Blokker, Action of de grotere supermarkt)
-Grote kruiskop schroevendraaier
-Steeksleutel 10 (zo kort mogelijk)
-Dopsleutelset (in het geval van een automaat)
Eerst gaan we slopen...
Bij de groene pijlen moeten 2 kruiskopschroeven worden losgedraaid, en bij de rode pijl een moer met steeksleutel 10:
In het geval van een automaat moet ook de EMVK even los, kwestie van 2 boutjes (ik dacht dop 14).
Dan kunnen we vervolgens het kachelhuis verwijderen. Let op, want het hangt nog wel vast aan een aantal stroomkabels!
Je ziet, van het interieurfilter is weinig over, en doet meer kwaad dan goed...
Vervolgens moet je rondom een stuk of 10-15 klemmetjes verwijderd worden. Dit kun je doen door er een schroevendraaier of ander smal spits voorwerp tussen te steken en het klemmetje omhoog te liften.
Als je hem vervolgens uit elkaar getrokken hebt, ziet het kachelhuis er zo uit:
Dan kun je het beste alles goed schoon maken en heel de rommel er uit halen. Dit doe je voor beide helften.
De helft van het kachelhuis die niet vast hangt aan stroomdraden ?n het plastic rekje gaan we gebruiken om een nieuw filter te maken.
Dan komt de truc, knip een stuk uit het afzuigkapfilter dat precies op het zwarte rek past. Plak dit rondom vast met tape, aan de kant waar straks de motor van de blower komt zitten, zo voorkom je dat je filter eventueel losgeblazen wordt.
Dit is gezien vanaf de kant van de kachelradiator:
Nu kun je alles weer in omgekeerde volgorde terug monteren
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Bedankt voor de mooie foto's
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Super how to!
Vroeger had ik tegen de blaadjes en de bloesem altijd een stukje horregaas onder het rubber geklemd.
Als ik straks weer een 300 heb die ik dat ook weer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Een sneeuwkap werkt overigens ook erg goed! Beide auto's hebben er eentje, en dat scheelt echt veel met van die kleine blaadjes en naalden die je niet meer uit het rooster hoeft te peuteren
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 284
Nadeel: weer een klusje erbij op de To Do lijst...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 284
BartJu;225983 schreef : Mooi, helder verhaal.
Nadeel: weer een klusje erbij op de To Do lijst...
En done.
Werkte goed zo. Had toevallig een stukje schuimrubber van een verpakking over, exact als de verkruimelde ooit geweest moet zijn en heb die gebruikt.
Al met al een kleine opmerking: de bouten waarmee de EMVKvastzit zijn maatje 13, niet 14.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.