How-to: Koplampwiswas-installatie
- V300 register
- Verbannen
De How-to bestaat uit 2 delen:
-Deze post, mechanisch monteren (vooral voor beginners)
-Volgende post, elektrisch bedraden (voor iedereen interessant)
Gereedschap:
- dopsleutelset
- platte en kruisschroevendraaier
- kniptang
- striptang
- combinatietang
- 4 parkers met speednuts (te koop bij de betere automaterialenzaak)
- elektriciteitsdraad (liefst in de kleuren rood, zwart, en bruin)
- AMP-stekkertjes (of iets anders degelijks om draden te verbinden)
- isolatietape/band
- Zweefzekering 3A
- 2 motoren voor de koplampwissers
- 2 wissertjes
- 2 rubbertjes voor in de bumper
- rubber slangetjes voor de sproeier
- T-stukje voor de slangetjes
- pompje voor de sproeier (of een 2e T-stukje)
- Volvo 340/360 (ik heb een 340 met 1700 motor gebruikt)
Eerst moeten we de motortjes van de koplampwissers monteren. Deze worden onder tegen de koplampen geschroefd met de parkers en speednuts. Om hierbij te kunnen zullen we zowat de hele voorkant moeten demonteren, maar gelukkig gaat dit met enkel 2 schroevendraaiers en een dopsleutel.
1 grill
Eerst demonteren we de grill. Bovenop zit deze vast met 2 draaipennen aan de zijkanten, en een drukker in het midden. De draaipennen draai je een kwartslag en pak je er uit, en uit de drukker trek je het pennetje met een tang om er vervolgens heel de drukker uit te halen.
Nu kun je de grill omhoog pakken.
2 bumper
Nu demonteren we de bumper. Achter de klepjes of roosters in de bumpers zitten bouten. Wip de klepjes of roostertjes er uit en je ziet dit:
Je ziet 2 bouten aan elke kant. Draai deze los, en de bumper zit enkel nog vastgeklemd. Het is nu handig om iemand te vragen de bumper vast te houden, maar het hoef niet per se.
Nu gaan we de bumper er af trekken. Dit doe je heel eenvoudig door hem aan de zijkanten naar voor te trekken. Pas hierbij wel op voor de knipperlichten in de bumper, deze moet je loshaken waarna je de bumper op de grond kunt leggen.
Als er nog dichte rubbertjes in de bumper onder de koplampen zitten is dit ook het ideale moment om deze te verwijderen, en de open rubbertjes (waar de asjes van de wissers doorpassen) er voor in de plaats te duwen.
3 richtingaanwijzers en koplampen
De motortjes van de koplampwissers worden onder de koplampen geschroefd. Dit gaat helaas niet zonder de koplampen en richtingaanwijzers te demonteren (nee, ook niet met een korte schroevendraaier :no:)
Haal eerst de reserveband uit de auto, waarna je de richtingaanwijzer demonteert. Deze zit vast met ??n schroef en een stekker (zie foto), haal voor het gemak ook vast de stekker van de koplamp los.
Nu gaan we de koplamp demonteren. Deze zit nog vast met 4 schroeven, welke vanaf de buitenkant bereikbaar zijn. ( i841.photobucket.com/albums/zz334/Genera...0%20GLE/IMG_5025.jpg klik, i841.photobucket.com/albums/zz334/Genera...0%20GLE/IMG_5027.jpg klik)
Doe dit voor beide kanten.
4 Monteren van de motortjes
De motortjes haak je eenvoudig met de ene kant onder in de gedemonteerde koplamp. In het plastic van de koplamp schuif je ook de speednuts, en je monteert de motortjes hierop met de parkers.
Doe dit voor beide kanten.
5 Slangetjes
De slangetjes voor de sproeier moeten nog in de bumper. Het makkelijkst is het om deze mee te nemen van de sloop, want dan is de dikte en lengte meteen goed.
Als je nieuwe slangetjes gebruikt, trek de eerste van het linkse gaatje in de bumper naar het rechtse gaatje en laat aan elke kant 15cm uitsteken. Knip dit slangetje door aan de rechtse kant en zet hier een T-stukje tussen. Waar dit precies is maakt zoveel niet uit.
Vervolgens moet het slangetje naar de linkse koplamp in het midden vast gehangen worden. Zo is het origineel bedoeld:
Aan het T-stukje moet vervolgens nog een slangetje naar binnen, want deze moet aangesloten worden op een 2e pompje (of met een T-stukje aan de ruitensproeierslang). Maak dit slangetje een 75cm lang. Dit is makkelijk bij het monteren en demonteren van de bumper.
6 Alles terug monteren
Alles kan nu weer gemonteerd worden, in de omgekeerde volgorde als het demonteren.
7 Wisserarmpjes
De wisserarmpjes kunnen nu gemonteerd worden. Deze zet je er gewoon in de goede positie op, waarna je ze met een ringetje en moertje vastzet. Het slangetje schuif je ook aan het armpje. Dit kan maar op ??n plek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Nu de wissers en sproeiers op de koplampen zitten, moeten we nog zorgen dat ze werken. Dit kan op 2 manieren:
-Sproeien en wissen bij het sproeien van de voorruit (origineel)
-Sproeien en wissen bij het sproeien van de voorruit + enkel wissen bij het wissen van de voorruit (aangepast)
De eerste manier ga ik nu bespreken, de 2e manier bespreek ik later wanneer ik dit zelf getest en gerealiseerd heb.
Gereedschap
- dopsleutelset
- platte en kruisschroevendraaier
- kniptang
- striptang
- combinatietang
- 4 parkers met speednuts (te koop bij de betere automaterialenzaak)
- elektriciteitsdraad (liefst in de kleuren rood, zwart, en bruin)
- AMP-stekkertjes (of iets anders degelijks om draden te verbinden)
- isolatietape/band
- Zweefzekering 3A
- 2 motoren voor de koplampwissers
- 2 wissertjes
- 2 rubbertjes voor in de bumper
- rubber slangetjes voor de sproeier
- T-stukje voor de slangetjes
- pompje voor de sproeier (of een 2e T-stukje)
- Volvo 340/360 (ik heb een 340 met 1700 motor gebruikt)
Voor we aan kunnen sluiten, moeten we natuurlijk wel iets hebben om aan te sluiten. Dit zijn beide motortjes die we net hebben gemonteerd, en eventueel een 2e sproeipompje.
8a Met sproeipompje
Het pompje voor de koplampsproeiers is gelijk aan het pompje van de ruitensproeier. Dit bijkomende pompje kun je eenvoudig aansluiten op het reservoir door een plastic plug er uit te halen en het pompje op dezelfde plaats in het rubbertje te steken. Je hebt dan 2 pompjes bij elkaar (zie foto).
Dit 2e pompje kun je gewoon elektrisch doorverbinden met het pompje van de ruitensproeier. De bruine draad is massa en de rode draad is de geschakelde 12 Volt. Zorg dat je op de rode draad van het 2e pompje n?g een draad kunt aansluiten. Deze draad zal het ''aan'' signaal naar de koplampwissers gaan geven. Zelf heb ik dit opgelost door zo'n AMP-stekkertje te gebruiken waar je nog een stekkertje op kan steken.
Let wel op dat je de aansluitingen niet wisselt!
8b Zonder sproeipompje
Zonder sproeipompje is het allemaal net even wat simpeler. In dat geval knip je de het slangetje van de ruitensproeier door, en zet je hier een T-stukje tussen. Aan dit T-stukje steek je het slangetje dat naar de koplampen loopt.
Elektrisch hoef je alleen een aansluiting bij te maken op de rode draad. Deze draad zal het ''aan'' signaal naar de koplampwissers gaan geven. Dit is eenvoudig te realiseren door de stekker af te knippen en er 2 normale AMP-stekkertjes op te zetten, waarvan ??n met een extra aansluiting. Let wel op dat je de aansluitingen niet wisselt!
9 Draden plannen & trekken
Natuurlijk moeten er ook draden gelegd worden, d.w.z. een stukje kabelboom bijgemaakt worden. We moeten met deze draden een aantal dingen verbinden, de 2 motortjes (M), het ''aan'' signaal van het sproeierpompje, en een massa en constante +12V van de ruitenwissermotor.
Getekend in een schema ziet er dat dus zo uit:
bruin = massa
rood = ''aan''-signaal, met contact schakelaar (sleutel) en ruitensproeier schakelaar (hendel)
zwart = constante +12 Volt, met een zweefzekering van 3 amp?re
De kabel die er bijkomt willen we natuurlijk niet bij de viscofan hebben, dus moet hij rond. Zo ligt de kabel bij mij:
En zo liggen de draden in absolute zin:
Bruin = linkse motor -> massaklem ruitenwissermotor -> rechtse motor
Rood = linkse motor -> lus bij ruitenwissermotor, geen aansluiting -> rechtse motor -> sproeierpompje
Zwart = linkse motor -> 12V continu ruitenwissermotor -> rechtse motor
(links & rechts zijn vanuit de auto gezien, dus net omgekeerd op de foto)
Zoals op bovenstaande foto te zien moeten de draden komen te liggen. Trek deze eerst bovenop de motor met een flink overschot. Dit overschot heb je later nodig om de kabel netjes weg te werken.
10 Aansluiten motortjes koplampwissers
Nu gaan we de draden aansluiten. Dit doen we met AMP-stekkertjes. Ideaal is het als je een fatsoenlijke tang hebt om die dingen aan te knijpen, maar met een combinatietang en/of kniptang gaat het ook prima.
Bij de motortjes is het simpel. Je sluit gewoon dezelfde kleuren aan op elkaar, en draait er isolatietape rond. Zo simpel is het.
Dit doe je aan beide kanten.
11 Aansluiten ''aan''-signaal
De draad voor het ''aan''-signaal voor de koplampwissers moet worden aangesloten op de bijgemaakte extra aansluiting op het sproeipompje. Dit is de rode draad die van het rechtse wissermotortje komt.
12 Aansluiten klemmen ruitenwissermotor
Nu wordt het opletten. Bij de ruitenwissermotor kunnen we heel eenvoudig een constante +12V en massa halen.
-De massa is plug & play, de bruine draad aan de klem waar de bruine draad onder aankomt.
-De constante +12V heeft niet dezelfde kleur. Deze draad naar de koplampwissers is zwart, maar hij komt aan bij de ruitenwissermotor als blauwe draad. Aan te raden is om deze draad nog te voorzien van een zweefzekering (3 Amp?re). Als je koplampwissers dan kortsluiting maken heb je altijd nog ruitenwissers.
-De rode draad maakt hier een lus. Deze is hier niet nodig, maar hij ligt er vast voor de eventuele uitbreiding van het wis/was systeem, naar wissen als de ruitenwissers wissen.
13 Testen
Nu is alles aangesloten en kun je testen. Een aanrader is om iemand te vragen om te kijken of de koplampwissers goed draaien en de sproeiers beiden goed sproeien.
Tip: klap de wissers naar voren bij de eerste keer testen, en laat een nietsvermoedend persoon voor de auto kijken of alles naar behoren werkt. Altijd grappig met 2 waterpistolen :lol::lol::lol:
14 Netjes maken
Als alles naar behoren werkt kunnen we alles netjes gaan maken. We rollen isolatietape rond de draden zodat er geen vocht in kan, en het er uitziet als een origineel stukje kabelboom. Dit geheel zetten we met ty-raps hier en daar vast aan de originele kabelboom:
15 Testen en bewonderen
Kijk voor de zekerheid nog een keer of alles goed werkt, en je tevreden bent over hoe alles is afgewerkt (mooie gelegenheid om nog eens iemand nat te spuiten :crazy1:).
Als dit het geval is, veel plezier!
Wordt vervolgd...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Roderik Schaar
- Nieuw lid
Vraag aan de leden van dit forum: weet iemand waar ik de rubbertjes vind die de wissers in de strip onder de lamp omhullen??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Zebo010;250316 schreef : ......Vraag aan de leden van dit forum: weet iemand waar ik de rubbertjes vind die de wissers in de strip onder de lamp omhullen??
Met een holpijp de gaten in de dichte tulle ponzen, je moet alleen weten welke maat en welke kant of je haalt het hele midden stuk uit de tulle.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Bijkomend voordeel: het ontbreken van de rubbertjes in de voorbumper biedt de mogelijkheid tot het monteren van niet-originele wissertjes. Op de GL Special zitten nu wissertjes van een Saab (ik dacht van het nieuwere type 900 of zo), dat staat net wat vlotter dan de originele.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Heb je daar ook originele stekkertjes van, met 3 aansluitpunten?
Hoe heet zo'n stekkertje? Volgt er nog een electrische "How-to"
voor de tweede variant, dus met enkel wissen als je de voorruit enkel wist?
Hoe heten de stekkers die op de stekkers van de koplampwissers horen?
Ik wil daar namelijk niet met enkele AMP-stekkertjes werken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
François;250319 schreef : Wat is de witte overgebleven draad op de ruitenwissermotor
Het is even geleden maar dat was uit het hoofd geloof ik een (geschakelde?) massadraad o.i.d. In elk geval niet iets wat bruikbaar was voor de koplampwissers gezien dit geen aansturing van de ruitenwissers is (dat was dacht ik de rode draad waar de ruitenwissermotor op aangesloten zit.
Over de how-to omtrent wissen samen met de ruitenwissers is dit idee een beetje in de ijskast terecht gekomen. Voor mezelf heb ik het in proefopstelling werkend gekregen maar het is totaal niet handig. Sowieso wissen de koplampwissers al snel 2 keer waar de ruitenwissers 1 keer wissen, maar wat ik eigenlijk nog bezwaarlijker vond is dat je optisch een knipperlicht creëert als je je koplampen en ruitenwissers tegelijk aanzet. Zeker in het donker bij regen is dat laatste vragen om gevaarlijke situaties.
Edit: op de rest van je vragen heb ik helaas geen antwoord.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Roderik Schaar
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.