- Berichten: 4
How-to: Distributieriem vervangen 2-liter
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Om de hulpaskeerring en krukaskeerring te vervangen, moeten die twee bijbehorende wielen los.
Ik sta op het punt om de riem eraf te halen (alles er omheen is al los), maar ik zag dat er nog meer nodig is om de twee eerdergenoemde keerringen te vervangen.
Als ik die tandwielen los haal, kunnen die dan op ??n manier weer teruggezet worden? In dat geval is er niets aan de hand en kan ik met een gerust hart de zaak demonteren.
Zie ook www.k-jet.org/files/greenbooks/TP30156-2...e_b21_b23_part_2.pdf (vanaf p.71)
Edit: ah, wacht, als ik het goed begrijp moet ik het volgende doen: ik moet het "v-snaar gedeelte" van de krukaspoelie (zit met 6 boutjes vast) niet loshalen, maar vast laten zitten en de grote bout, waar je normaal gesproken de krukas mee kunt verdraaien, losdraaien zodat de complete krukaspoelie los komt, incl. tandwiel. En die poelie kan d.m.v. een uitsparing maar op ??n manier op de krukas gezet worden, waar een uitstulpinkje op zit. Zodoende staat alles weer "op tijd" en kan ik de zaak d.m.v. de merktekens weer betrouwbaar "op tijd" zetten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Let wel op dat het krukastandwiel (volgens mij) op 250Nm vast moet. Check je haynes even voor de zekerheid. Dat is een behoorlijk moment en het moet wel goed vastzitten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Maar ik bouw alles weer terug, deze klus is te hoog gegrepen en gaat me duidelijk niet lukken. Ik moet de krukas en hulpas gaan blokkeren met speciaal gereedschap (wat ik niet heb) met bepaalde informatie (die ik niet weet) op een bepaalde manier (die ik niet ken).
Deze klus moet maar uitbesteed worden denk ik... jammer, heb ik voor niets alles losgehaald (behalve de d-riem zelf, daar wilde ik net aan beginnen).
Ik ga alles weer terugbouwen en op zoek naar een hobbyist die bekend is met de 200-serie en op korte termijn tijd heeft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin Kloosterman
- Nieuw lid
- Berichten: 2
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Het vervangen van de riem is geen enkel probleem voor me, het gaat echt enkel om het vervangen van die keerring (en demonteren van de poelies).
Edit: ach, wat zou het ook. Wie niet waagt die niet wint. De riem heb ik er inmiddels af.
Nu het volgende maar proberen: de auto in de versnelling, moeders die op de rem stampt, handrem erop en dan maar eens zien of ik die bout van de poelie los krijg.... er staan toch merktekens op dus als het goed is, is het niet mogelijk om de poelies verkeerd terug te zetten.
En anders... heb ik een mooi excuus om er een B21 in te hangen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Daarmee kun je heerlijk schakellui cruisen... :+volvofiel;170754 schreef : En anders... heb ik een mooi excuus om er een B21ET in te hangen
Zit er bij de B19 geen sparing in het koppelingshuis waar je het vliegwiel kunt blokkeren?
EDIT: Verder in je eigen topic...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Het zou mij ook een spannende klus lijken en neem daarom voor de wat meer uitdagende klussen ook altijd ruim de tijd, zie je het even niet meer; even weglopen en een pauze inlassen, ja en vooral de klus goed voorbereiden:
Kennis opdoen over datgene waar je aan gaat sleutelen, kleine handleiding maken voor jezelf om bij je te houden tijdens het klussen (in een insteekhoes zodat je het zo weer schoon kan vegen), en het juiste gereedschap erbij voor zover mogelijk.
Gaat je vast lukken allemaal, succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Ja, op een gegeven moment had ik zoiets van "Ach, wat maakt het ook uit. Ik ga het gewoon proberen".
En ik ben op de goede weg (ik heb er niet voor niets vier dagen voor vrijgehouden).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
de originele tools zijn wel mooi en daarmee krijg je het met 1 hand nog wel los. maar als je 2 werkende armen en handen hebt kan het ook zonder die tools.
de hulpas is welllicht een ander verhaal omdat je die niet zomaar kunt blokkeren....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.