How-to: CVT schijfafstand afstellen
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
De CVT heeft een oneindig aantal overbrengingsverhoudingen, echter door het na verloop van tijd uitrekken van de riemen wordt de maximaal mogelijke eind overbrenging niet meer behaald waardoor de automaat ineffici?nt werkt op snelheid. Een 340 CVT die een goed werkend vacu?msysteem en een goed afgestelde koppeling heeft kan bij 100kmh van een verbruik van 1 op 12 naar 1 op 14 gaan enkel door de riemspeling correct af te stellen!! Het is daarom voor de portemonnee en het rijcomfort (minder toeren bij constante snelheden) aan te raden om de schijfafstand periodiek (per 10.000km of jaarlijks) te controleren en zo nodig bij te stellen.
Benodigd gereedschap:
Ratel + verlengstuk ca 150/200mm lang
Dop 10, 13
Ring/steeksleutel 13,19
Setje voelermaatjes (sprongen van 0,1mm voldoet al prima)
Breng de auto veilig op werkhoogte, hetzij op een degelijke hefbrug of via een garagekrik met assteunen onder de achteras (zo breed mogelijk op de balk)
Zorg ervoor dat de CVT in D, N of R staat. Verwijder het vario serviceluik door de 6 parkers los te draaien. Ratel + verlengstukje + dopje 10
Meten is weten:
Controleer de schijfafstand door bij de secundaire de parallele ruimte tussen de schijven te meten (proef met 0,3mm, het kan zijn dat de schijven al tegen elkaar aan zitten waardoor je er geen voelermaat tussen krijgt!) krijg je deze voelermaat er niet tussen dan kun je direct gaan stellen, krijg je hem er wel goed tussen dan ga je in stapjes van 0,1 verder tot de voelermaat er niet meer invalt om de huidige schijfafstand te meten.
helaas op de foto zeeer slecht te zien, het (onscherpe) bruine randje tussen de verchroomde poelie helften (riem loopvlak) is waar de schijfafstand gemeten dient te worden.
Stellen:
Los de 4 bevestigingsbouten van het secundaire (ratel + verlengstuk + dop 13 aan de moer zijde, ring/steeksleutel van bovenaf op de bout) vooral de achterste bouten kunnen erg vast zitten! Draai de moeren ongeveer 1 a 2 slagen los.
Vervolgens lossen we de M12 moer die het dichtste bij de primaire bak zit en draaien we deze een eind richting de primaire bak. (ringsleutel 19)
De M12 moer waar hierboven in beeld reeds een steeksleutel 19 zich bevind gebruiken we nu om de secundaire versnellingsbak naar achteren te drukken, als de moer versteld is lopen de riemen ellips over de secundaire schijven wat een foutieve meetwaarde voor de schijfafstand oplevert, om dit te herstellen dienen de riemen enkele malen volledig rondgedraaid te zijn, dit kun je doen door de primaire schijven rond te draaien tot de riemen zichzelf niet meer op hun plaats ?kraken? (meestal 3 a 4 volledige rotaties van de riemen, afhankelijk van hoever de moer gesteld is)
Hierna weer meten en dit proces herhalen tot je zo dicht mogelijk bij de 1,5mm bent. Als de schijfafstand correct staat dan borg je eerst de afstelling door de M12 moer die naar het einde van de bout gedraaid is weer vast te zetten.
Vervolgens zet je eerst de voorste 2 bouten van het secundaire en daarna de achterste 2 bouten van het secundaire vast.
Hierna het cvt serviceluik weer monteren, let hierbij op dat je de 6 parkers niet te vast draait (ietsje strakker als handvast is genoeg!) t? vast draaien van de parkers zorgt ervoor dat de kap scheurt en mogelijk gaan de borgclips voor de parkers kapot.
Het ideaal is een schijfafstand tussen de 0,5 en 1,5mm, hier haal je de ideale overbrengingsverhoudingen mee. Monteer je een set ongebruikte/nieuwe Roulunds riemen, stel deze dan de eerste keer af op 1,8mm schijfafstand en controleer dit na 1000km. Dit type riem heeft in de beginperiode erg de neiging om uit te rekken.
Waarom de schijfafstand niet lager als 0,5mm of groter als 1,5mm? Zoals hierboven gezegd, is de schijfafstand kleiner als 0,5mm dan haalt de CVT de ideale overbrengingsverhoudingen niet. Is de schijfafstand t? groot dan kunnen de gewichten in het primaire de riemen kapot trekken! De 1,5mm is de veiligheidsmarge om dit te voorkomen.
Ik ben de riemen aan het afstellen maar ik behaal de benodigde schijfafstand niet?
Het Secundaire is beperkt te verstellen om te voorkomen dat de homokineten bij maximaal in en uit veren onder een onderberekende hoek komen te staan. Zit je aan het einde van deze verstelmogelijkheid in het subframe dan zijn de riemen te ver uitgerekt en dienen deze vervangen te worden.
De achterste bouten van het secundaire zitten muurvast, hoe los ik dit op?
Dit kan behoorlijk tegen zitten, zie: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=4520
Als deze bouten zeer slecht los komen en mogelijk afbreken dien je deze te vervangen voor M8x90 sterkte 8.8 en een nieuwe zelfborgende moer, origineel zijn de bouten M8x85 lang maar dat is geen gangbare handelsmaat. De bout van bovenaf aanbrengen door de voorste 2 bouten van het secundaire verder los te draaien (tot op einde van de bout) hierdoor kantelt de bak waardoor het mogelijk is de bouten te verwisselen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Eerst volgende sleuteldag zelf controleren dus :yesyes:
Gr; Wouter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- alex kokkeler (GAST)
- Nieuw lid
Volgende punt zou de afstelling van de Variomatic-koppeling moeten zijn, dat is nl. mijn volgende klusje aan de 343, weet echter niet precies hoe ik dit moet doen vanonder de auto.
Heb wel eens een nieuwe koppeling erin gezet bij een V66, zal niet veel verschillen, maar met motor eruit werkt toch wel iets anders dan wanneer je alles laat zitten.
Eerstkomende halfjaar kom ik er toch niet aan toe, dus wacht nog wel ff op de tutoriale-dinges...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
(ben 'm op dit moment al een stuk aan het typen zelfs)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 270
Oude riemen middels deze methode .
Ging als een speer, maar oude riemen waren zo uitgerekt dat vario op zo'n beetje uiterste stand stond en ik de nieuwe riemen er niet op kreeg. Met het lossen van de secundaire veel meer speling, en zo kwam het toch nog goed...
Wegens de nieuwe Roflexjes de 1.8mm ruimte aangehouden.
De wagen is nu een fors stiller, zowel bak als in toeren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Volgens mij moet je dat ook afstellen door de riemspanning, dat maak ik ervan.
Het helpt wel als er plaatjes zijn. Zal ik anders proberen foto's te maken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- alex kokkeler (GAST)
- Nieuw lid
Niels;248498 schreef : Alle antwoorden staan gewoon in de tekst...
Wat je feitelijk doet is het compenseren voor het uitrekken van de riemen door de beide delen van de transmissie iets verder uit elkaar te zetten.
Foto's zijn er wel, maar zijn op zwart gezet door Photobucket. Nieuwe maken mag altijd, zolang je ze maar niet bij PB host
Klopt ja, sorry voor de onnodige tekst, heb dit verwijderd om verwarring te voorkomen en dit draadje schoon te houden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Wat je feitelijk doet is het compenseren voor het uitrekken van de riemen door de beide delen van de transmissie iets verder uit elkaar te zetten.
Foto's zijn er wel, maar zijn op zwart gezet door Photobucket. Nieuwe maken mag altijd, zolang je ze maar niet bij PB host
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.