B14 Motorswap op stopwatch!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Reden motorswap: gewoon omdat het kan ( en stiekem omdat het nieuwe blokje 100.000kmers minder gelopen heeft;) )
nieuwe motor is in dit geval ook een b14.4e, houd er rekening mee dat bij een verandering van motorcode (E of S, en mogelijk .0, .1, .2, .3, .4) tussen het huidige en het donorvoertuig de volledige ontsteking mee over gezet dient te worden! houd er ook rekening mee dat in het geval van een auto met katalysator de draden C6 en C7 in de renix stekkers aan de massa gelegd zijn!
Benodigd gereedschap voor een motorswap:
Platte schroevendraaier van middelgroot formaat (zaagsnede 4,5x1 oid)
Zijkniptang
Steek/ring sleutel 7,8,10,11,13,14,17,19
Dop + ratel (bij voorkeur 3/ 8,10,11,13,17,
Verlengstuk 120mm (of iets in die richting) 3/8
Inbussleutel 5,6
kunststof/rubber hamer
Opvangbak met capaciteit van minstens 10 liter
Ca 5 liter koelvloeistof.
Motortakel (o.a. te huur bij Boels)
Step 1, verwijderen diverse randdelen.
- Plus (of min) pool van de accu. (sleutel 13 en/of 14)
- reservewiel
- Luchtfilterhuis (ratel + verlengstuk + dop
- Elektrische koelvin (ratel + dop 10)
- Motor afscherm plaat onder de auto; als je lenig bent en geen buikje hebt kan de auto op z?n wielen blijven staan. (dop 10+ratel+ verlengstuk)
- Motorkap; doe de klep op de open stand, los het ruitensproeierslangetje en haal de borgclip van de motorkapvanger los. Doe de motorkap nu dicht maar druk deze niet in het slot; verwijder de grille en draai nu met een inbussleutel 5 de 4 inbusboutjes naast de koplampen los waarop je de motorkap van de auto af kunt pakken.
- Vacu?mslang aan inlaatspruitstuk lostrekken
- Vacu?mslang aan carburateurvoet lostrekken
- gaskabelmechanisme lossen (ratel + verlengstuk + dop 11)
- choke kabel lossen (steek/ringsleutel 7 en
Ruimt al lekker op heaJ
Step 2, verwijderen elektrische componenten.
- Dikke rode draad aan startmotor (dop 13+ratel)
- 2,5? blauw/gele draad aan het startmotorrelais
- Gele draad koelvloeistoftemp zender (bovenop waterpomp), blauw/rood aan de carburateur (stationairsproeier) en evt bij modellen met Fuel Cutoff de zwarte draad aan het gasklepmechanisme naast de stationairschroef van de carburateur; deze 2 (of 3) zijn gebundeld.
- BPD sensor op koppelingshuis (sleutel 11 en 13), je kunt er voor kiezen om de zender van het ruilblok te gebruiken en hem dus op de Renix los te halen maar op deze manier heb je de kans om de zender even schoon te maken met een droge doek en zit je na de swap ook niet te rommelen om de 2 tyrips netjes te plaatsen.
- Bedrading aan dynamo, dikke rode (sleutel 10), 3x bruin aan 2 oogjes sleutel 8, 2x in stekker: clipjes indrukken en stekker voorzichtig loswrikken. 1x zwarte draad onder de dynamo, naast het oliefilter voor de oliedrukzender.
Step 3, koelsysteem leeg laten lopen.
- Zet in de auto de kachelschuif maximaal in het rood, haal de dop los van het expansievat. Maak van de onderste radiateurslang de slangklem aan de radiateur helemaal los, gebruik hiervoor de schroevendraaier. Plaats direct onder de slang de opvangbak. Pak de slang nu stevig vast en draai deze roterend over de aansluiting totdat deze relatief soepel draait; trek nu pas de slang voorzichtig van de aansluiting af en laat alle koelvloeistof in de opvangbak lopen. Knijp wat in de bovenste radiateurslang zodra het wat minder begint te stromen om zoveel mogelijk koelvloeistof in de opvangbak te hozen.
- haal vervolgens de bovenste radiateurslang los en zet een tuinslang in het gat bovenin de waterpomp. Sluit met je hand het gat af en spoel de motor door totdat je helder water uit de onderste radiateurslang ziet komen, uiteraard komt nog steeds alle vloeistof in de opvangbak. Als de vloeistof helder is laat je het uitlekken en vervolgens haal je de opvangbak leeg.
Waarom gaan we nu al spoelen met water? Simpel; we gaan de motor straks uit de auto takelen, hierbij gaat hij gegarandeerd koelvloeistof lekken en normaal koelvloeistof is enigszins milieubelastend, spoelen we de motor dan lekt er water uit met een mogelijk residu koelvloeistof wat door de mengverhouding niet meer milieubelastend is.
- Achter op de motor zitten nog 2 koelslangen voor de kachelradiateur, zet de opvangbak onder het koppelingshuis en haal beide slangen los, als dit nog de originele slangklemmen zijn kun je die eenvoudig doorknippen met een zijkniptang.
Step 4, aandrijving
- Bij een automaat heel simpel, schuif de aandrijfas naar achteren van de prise-as af. Trek de luchtleiding op de ontkoppelingsbalg los.
- Handbak: gebruik een inbussleutel 6 om de aandrijfasboutjes te lossen. Als je hier niet direct bij kunt kun je een ringsleutel 19 op de krukaspoelie zetten om de as te verdraaien.
Haal nu in de auto onder het dashboard het zwarte paneeltje weg en verwijder met sleutel 10 en 15 de koppelingskabel, trek deze gelijk door het gat van de pedalbox naar buiten.
voor het gemak halen we ook het staartstuk los; bij een automaat zijn dit 3 moeren en bij een handbak 5. (ratel + verlengstuk + dop 13) als de moeren los zijn klop je voorzichtig met een kunststof of rubberen hamer op het staartstuk en trek deze al kloppend recht naar achteren tot hij los is.
Step 5, uitlaat.
- Voor het gemak laten we de complete uitlaat zitten en halen enkel de verbinding voorpijp>spruitstuk los. Dit zijn 3 moeren die je met een goed passende steek/ring sleutel 17 (ringzijde) los haalt. Vervolgens kun je de voorpijp voorzichtig van de draadeinden van het spruitstuk af trekken.
Step 6, motorsteunen
- Haal de voorste motorsteunen los aan de voorste motorbalk zijde zodat de motor straks inclusief rubbers opgetild wordt. (ratel + dop 17, evt steek/ringsleutel 17)
- Haal de achterste motorrubbers aan de achterzijde van de motor los. Voor het motorrubber RA heb je een de steeksleutelzijde van de steek/ring 17 nodig vanwege het hitteschildje.
Step 7, motor los takelen.
- De motor heeft vanuit de fabriek 2 officiele hijspunten in de vorm van hijsogen; de montageplaat achterop de waterpomp en linksachterop het blok een steuntje. Gebruik goed en deugdelijk hijsgereedschap (gekeurde hijsband of ketting met hijsogen) en monteer deze aan de hijspunten op een veilige manier.
Als alternatief is een tweetal hijsbanden onder de motor door te knopen zoals op mijn foto:
Ook mag de motor gehesen worden bij de bovenste dynamosteun en het uitlaatspruitstuk.
- Licht de motor nu voorzichtig uit de motorsteunen en til de motor zover mogelijk recht omhoog, neig de voorzijde van de motor richting de rechter koplamp en de prise as komt vanzelf tevoorschijn waarop de rest van het takelen zichzelf wijst.
Gefeliciteerd, tijd voor een alcoholvrije pauzeJ
Montage gebeurd in omgekeerde volgorde waarbij er nog een aantal aandachts pointers zijn:
- Voordat je de motorrubbers vastmaakt zorg je ervoor dat de motor recht hangt, monteer de rubbers niet getordeerd of onder spanning.
- Koelslangen monteren met nieuwe slangklemmen om lekkages te voorkomen en doe een likje zuurvrije vaseline aan de binnenzijde van de slang, monteren is daardoor een makkie.
- Gebruik bij voorkeur een nieuwe pakking voor tussen het uitlaatspruitstuk en de voorpijp; bij elke automaterialenzaak voor amper 5 euro te halen.
- Bij lang stilstaan van de donormotor alle bougies losdraaien en enkele druppels olie bovenop de zuigers laten lekken.
- Verdelerkap even demonteren en met een paar druppels olie de as onder de rotor smeren.
- Motor afvullen met koelvloeistof voordat er gestart wordt, expansiedop weglaten, kachelschuif op rood; motor met iets verhoogd stationair laten lopen tot de bovenste radiateurslang goed warm is en dan het koelvloeistof navullen tot het max streepje en de expansiedop erop draaien.
Verder heb ik 3 verschillende stopwatch tijden, gewoon voor de fun:
- Motor uit auto demonteren met mogelijkheid tot wederinbouw: 1 uur
- Motorconversie automaat naar handbak: 1 uur
- Motor monteren en lopend/afgevuld afleveren: 1 uur en 45 minuten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dus je hebt je doelstelling gehaald, deze week.
Voorbalk ook weer APK?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Wel erg handig trouwens, zo'n tip-topic met foto's.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
volvofiel;113394 schreef : Guttegut, ligt Anjo straks met een burn-out op een of ander
Turksstrand...
grieks!:worship:
en burnout zal wel meevallen, zal eerder last hebben van katers enzo:D
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Ze zijn niet zo makkelijk te vinden namelijk (ik spreek uit ervaring). Die bouten hebben een Engelse draad (o.i.d.).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.