achterbumpervragen 340 1.4
- V300 register
- Verbannen
Ik heb een paar vragen over de afgenomen achterbumper van mijn 340 1.4 hatchback van '88.
Wanneer je in de achterbumper kijkt (dus vanaf de zijde die naar de koets zat) zie ik een metalen profielplaat die
van links naar rechts loopt, en waar -blijkbaar- met in totaal zo'n 12 kleine boutjes de plastic schildbumper aan vast
gemonteerd zit.
Omdat ik het metalen profiel tegen roest wil behandelen wil ik het eigenlijk losmaken van het plastic deel van de
bumper, maar ik vraag me af wat het losdraaien van die 12 boutjes teweegbrengt. Ik heb om te proberen een ervan
een stukje losgedraaid (dopje 10) en het lijkt er -gezien de extreme beweeglijkheid naar links en rechts van het deels
geloste boutje- op, dat het boutje aan de andere kant van het plastic eindigt in een zeskantkop en een onderlegschijf....
Mogelijk kom ik daarbij als ik de opgelegde rubberachtige bies (van li. naar re.) op de achterzijde van de bumper afneem.
Heeft iemand hier ervaring mee??
Andere vraag: bij de montage van een Tobo trekhaak moeten de originele bumpersteunen vervallen en schroeft de bumper
aan de hoekjes li. en re. van het trekhaakframe. Dit kan enkel met 2 kleine boutjes (M8, ca. 15 mm. lang), dus dan komt die
bumper enkel aan twee van die pieterige boutjes te zitten. (die schroeven door gaatjes in het trekhaakframe in de metalen
plaat (uit het eerste deel van deze vragen) en schroeven daar in aanwezige gaatjes met schroefdraad.
Klopt dat?
Dank van rustybuster
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dat andere verhaal snap ik ook niet. De binnen bumper zit vastgeklikt aan de buitenbumper (dat plastic ding) Na mijn weten zijn die bumpers ook niet zo roestig. De trekhaken kunnen dat wel zijn. Die zou ik goed behandelen met hammerite of iets dergelijks. Wat je niet wil is dat de roest van de trekhaak doorgaat roest in je frame. Roest op de trekhaak kan trouwens niet veel kwaad.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
rustybuster;n417600 schreef : Hallo,
Ik heb een paar vragen over de afgenomen achterbumper van mijn 340 1.4 hatchback van '88.
Wanneer je in de achterbumper kijkt (dus vanaf de zijde die naar de koets zat) zie ik een metalen profielplaat die
van links naar rechts loopt, en waar -blijkbaar- met in totaal zo'n 12 kleine boutjes de plastic schildbumper aan vast gemonteerd zit. klopt
Omdat ik het metalen profiel tegen roest wil behandelen wil ik het eigenlijk losmaken van het plastic deel van de
bumper, maar ik vraag me af wat het losdraaien van die 12 boutjes teweegbrengt. Uit ervaring weet ik dat je de ankerplaatjes dol gaat draaien in de plastic bumper.
Ik heb om te proberen een ervan een stukje losgedraaid (dopje 10) en het lijkt er -gezien de extreme beweeglijkheid naar links en rechts van het deels geloste boutje- op, dat het boutje aan de andere kant van het plastic eindigt in een zeskantkop en een onderlegschijf....
ik dacht dat het een vierkant plaatje was waarop een busje met schroefdraad zit. Dat plaatje wordt vervolgems op zijn plaats gehouden door de vorm van het plastic.
Mogelijk kom ik daarbij als ik de opgelegde rubberachtige bies (van li. naar re.) op de achterzijde van de bumper afneem.
Heeft iemand hier ervaring mee??
Ja: op het moment dat je de metalen plaat los probeert te schroeven is de kans zeer groot dat de plastic bumper dermate beschadigt dat de metalen plaat niet meer terug te monteren is.
Wat wel mogelijk is is van 2 bumpers 1 maken door van de ene bumper de metalen plaat kapot te maken zodat de bouten daar doorheen vallen, en van de andere bumper de bouten zo dol te draaien dat de metalen plaatjes als het waren uit het plastic lubberen. Deze methode heb ik eens gebruikt om de beschadigde metalen plaat van een gespoten bumper te vervangen.
Andere vraag: bij de montage van een Tobo trekhaak moeten de originele bumpersteunen vervallen en schroeft de bumper aan de hoekjes li. en re. van het trekhaakframe. Dit kan enkel met 2 kleine boutjes (M8, ca. 15 mm. lang), dus dan komt die bumper enkel aan twee van die pieterige boutjes te zitten. klopt. 2 M8 boutjes zijn voldoende om de bumper tegen de trekhaak te monteren. Het is een misvatting dat de trekhaak aan die 2 bouten hangt. Meer dan de bumper op zijn plaats houden doen ze niet.
(die schroeven door gaatjes in het trekhaakframe in de metalen
plaat (uit het eerste deel van deze vragen) en schroeven daar in aanwezige gaatjes met schroefdraad.
Klopt dat?
Uit mijn herinnering heb je inderdaad 2 bouten in reeds bestaande gaten te draaien. Deze zitten horizontaal onder de auto als ik me niet vergis.
vervolgens krijgt elke kant ook nog 2 bouten door de kofferbak heen met aan elke kant een ankerplaat in de kofferbak. Deze 6 gaten moeten nog geboord worden. Dit zijn de bouten waar het gewicht van de aanhanger aan komt te hangen. Om 3 rede zijn die 2 platen in de kofferbak overigens ook zeer belangrijk. De stevigheid moet van de klemverbinding komen.
Tip van de dag: gebruik veel, heel veel tectyl! Spuit de onderkant in met underbodyprut, en im de gaten en onder de platen tectyl voor holle ruimtes.
Dank van rustybuster
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dank voor je uitgebreide reactie, dit helpt echt!
Ik kreeg -toen ik een van die 12 boutjes ietsje gelost had- zelf de indruk dat datgene waar het boutje in-draaide (het schroefdraaddeel dus) in het geheel niet vast zat aan het plastic (gezien de vrije verschuifbaarheid van het deels losgedraaide boutje), zo kwam ik op een onderlegplaatje (aan de andere kant van het plastic, niet te zien) met een schroefdraaddeel of een opgelaste moer..
Van op zijn plaats houden kon ik niks merken, maar dat kan aan mij liggen OF iemand heeft er voorheen aan gewerkt..
Om aan de onzekerheid een einde te maken heb ik maar besloten het metalen deel niet van het plastic los te maken en de roestbehandeling alleen te doen op wat ik kan zien/bij kan.
Ik heb ook nog eens gekeken naar de bevestiging van de Tobo trekhaak zelf:
Aan de buis waar de eigenlijke haak aan zit (en die parallel loopt met de bumper) zitten 2 armen in lengterichting van de auto.
Die liggen tegen balken/profielen onder de bodem aan, en worden
a. links en rechts met een lange bout in bestaand gat van die balken gebout.
b. dan komt in de kofferbak links en rechts een metalen plaat met elk 3 gaten.
n.b. deze gaten zitten NIET op een lijn, er is dus een L en een R plaat.
Door aan elke kant de twee achterste van die gaten komt een kleinere bout die door die plaat, dan door een te boren gat in de bodem, dan door een gat in een omgezet 'oortje' van de arm (li en re) van de trekhaak gaan, daarop een moer.
Door de twee voorste gaten van die platen komt ook een bout, door een nog te boren gat in de bodem, en onder de bodem een dik steunplaatje met schroefdraad of opgelaste moer.
Dus in totaal zit de trekhaak vast met 6 bouten en de kofferbodemplaten nog met 2 extra bouten enkel aan het bodemblik.
Volgens de instructie van Tobo zijn alle bouten 8.8 en M8, maar de twee middelste bouten die door de kofferbodemplaten gaan zijn M10.
Verder wordt er gezegd dat daar waar de trekhaak (op de aanschoefplekken denk ik) tegen de auto aanligt metaal tegen metaal moet, dus
tectyl/bodyschutz massa o.i.d. eerst weg moet..
Volgens mij is dit ook een apk-eis.
Groet van
rustybuster
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
De 2 horizontale gaten waar de trekhaak op 2 bestaande gaten aan de auto gemonteerd moet worden dienen denk ik ook vooral als mal zodat je de 6 gaten door de bodem van de kofferbak niet verkeerd kunt boren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.