ook voor roestpreventie en laswerk
Twingo vouwdak in Volvo 340?
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
05-06-2016 19:52 #634009
door V300 register
Twingo vouwdak in Volvo 340? is gemaakt door V300 register
Vandaag kwam ik toevallig
dit topic
tegen op een Volkswagenforum. Het is een how-to om een vouwdak (en later panoramadak) van een Renault Twingo in een Golf II te bouwen.
Nu moet ik zeggen, zo op het eerste zicht lijkt dat goed te doen. Ook ziet het er best gelikt uit.
Nu vroeg ik me af, zou dat ook in mijn 3-deurs 340 kunnen? Of zijn er redenen dat dit geen strak plan is?
Het enige wat ik écht jammer vind aan de 300-serie is dat er nooit een cabrio van is gemaakt. Op deze manier is het misschien toch mogelijk een beetje het zelfde gevoel te krijgen.
Nu moet ik zeggen, zo op het eerste zicht lijkt dat goed te doen. Ook ziet het er best gelikt uit.
Nu vroeg ik me af, zou dat ook in mijn 3-deurs 340 kunnen? Of zijn er redenen dat dit geen strak plan is?
Het enige wat ik écht jammer vind aan de 300-serie is dat er nooit een cabrio van is gemaakt. Op deze manier is het misschien toch mogelijk een beetje het zelfde gevoel te krijgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
05-06-2016 20:16 #963849
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Twingo vouwdak in Volvo 340?
Het mooiste in die how-to vind ik stap 6: "slijp de dwarsbalken door".
Je kunt je dakplaat zonder problemen vervangen door glas, vinyl, dekzeil, een lamswollen vachtje etc. enz.
Maar zorg alsjeblieft voor een sterke constructie... niet alleen om je bolletje te beschermen bij een koprol maar ook bij andere ongevallen. Je dak incl. balken wegzagen zorgt echt voor een forse achteruitgang in de constructie/stijfheid van de auto.
Zo'n Twingootje heeft een raamwerk voor het dakje, maar het zou me niet verbazen als de "cabrio"versies een versterkte bodemplaat/langsbalken o.i.d. hebben.
En dat raamwerk is gebaseerd op het gewicht van een Twingo, een 340 is een tikkeltje zwaarder.
Conclusie: ik zou het niet doen.
Je kunt je dakplaat zonder problemen vervangen door glas, vinyl, dekzeil, een lamswollen vachtje etc. enz.
Maar zorg alsjeblieft voor een sterke constructie... niet alleen om je bolletje te beschermen bij een koprol maar ook bij andere ongevallen. Je dak incl. balken wegzagen zorgt echt voor een forse achteruitgang in de constructie/stijfheid van de auto.
Zo'n Twingootje heeft een raamwerk voor het dakje, maar het zou me niet verbazen als de "cabrio"versies een versterkte bodemplaat/langsbalken o.i.d. hebben.
En dat raamwerk is gebaseerd op het gewicht van een Twingo, een 340 is een tikkeltje zwaarder.
Conclusie: ik zou het niet doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
05-06-2016 20:35 #963850
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Twingo vouwdak in Volvo 340?
die dwarsbalken zijn er voornamelijk om het plaatwerk van het dak zelf in vorm te houden/verstevigen, de constructiestijfheid van het dak komt voor het grootste deel van de buitenste randen en de stijlen
bij het monteren van zo'n vouwdak neemt het frame van het vouwdak dit verlies in dak-sterkte over
bij het monteren van zo'n vouwdak neemt het frame van het vouwdak dit verlies in dak-sterkte over
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
06-06-2016 16:59 #963857
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Twingo vouwdak in Volvo 340?
Dank heren!
Ik ga de constructie van zo'n stoffen dakje eens goed bekijken. Kijken wat dat voor de stevigheid doet.
Ik ga de constructie van zo'n stoffen dakje eens goed bekijken. Kijken wat dat voor de stevigheid doet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
13-06-2016 22:03 #963953
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Twingo vouwdak in Volvo 340?
Zag vandaag dit topic en de betreffende VW Golf kwam me erg bekend voor. Niet zo gek, de Golf van de how-to is van een studiegenoot van mij. Heb hem dit topic laten zien en hij wilde even reageren op de gemaakte opmerkingen, helaas werkte de 'captcha' mogelijkheid voor hem niet en kon 'ie zich niet registreren, maar hierbij alsnog zijn reactie:
''Hoi!
Dit is Pieter, degene die die how-to heeft gemaakt, en eigenaar van die Golf 2 met Twingo dak. Grappig om dit zo rond te zien gaan op internet!
Wat @volvofiel zegt over stap 6, @AvdAkker heeft het hier inderdaad juist. Deze 3 balken houden het dak in vorm, voorkomen dat deze indeukt. Verder hebben deze weinig functie (ik zeg niet: geen functie). De stevigheid zit hem namelijk in de dakranden, dus een rechthoek.
Daarnaast is het frame van het Twingo dak gewoon metaal, en zet je het dak aan de binnenzijde vast met nog een metalen frame. Dit voegt ook weer heel veel stevigheid toe.
Ik ga geen harde uitspraken doen dat het niet zwakker is geworden, ik wil wel noemen dat het niet noemenswaardig zwakker wordt.
Ik weet niet hoe het in zo'n Volvo past, wat ik je wel kan vertellen is dat het dak van een Twingo behoorlijk bol is, en het dak van een Golf 2 behoorlijk recht. Dit maakt dus niet zoveel uit, dit corrigeert elkaar.
In een Golf 1 past het ook, net als in Golf 2 en Golf 3. In de Jetta 2 moet je heel goed uitmeten waar het dak geplaatst wordt ivm de voorste en achterste dwarsbalk die je niet er tussenuit wilt slijpen.
Dit zal je dus even heel goed moeten nameten bij de Volvo.
Als je hier behoefte aan hebt moet je maar vragen, dan kan ik de maten binnenkort eens nemen.
Als je verdere vragen hebt mag je ze ook altijd stellen natuurlijk
Het wordt vaker gedaan in het VW wereldje kan ik je iig zeggen.
In Golf 2 gaat het heel prima, ook met stevigheid. In Golf 3 bouwen ze het ook wel eens in, maar die gaan meer kraken. Maar dat gaan die ook al als je ze verlaagd. Het verschilt dus wel per auto hoe het gaat met de stevigheid.
Aangezien ik VW-man ben kan ik dat niet zeggen over Volvo, maar dat is wel iets om even goed naar te kijken''
''Hoi!
Dit is Pieter, degene die die how-to heeft gemaakt, en eigenaar van die Golf 2 met Twingo dak. Grappig om dit zo rond te zien gaan op internet!
Wat @volvofiel zegt over stap 6, @AvdAkker heeft het hier inderdaad juist. Deze 3 balken houden het dak in vorm, voorkomen dat deze indeukt. Verder hebben deze weinig functie (ik zeg niet: geen functie). De stevigheid zit hem namelijk in de dakranden, dus een rechthoek.
Daarnaast is het frame van het Twingo dak gewoon metaal, en zet je het dak aan de binnenzijde vast met nog een metalen frame. Dit voegt ook weer heel veel stevigheid toe.
Ik ga geen harde uitspraken doen dat het niet zwakker is geworden, ik wil wel noemen dat het niet noemenswaardig zwakker wordt.
Ik weet niet hoe het in zo'n Volvo past, wat ik je wel kan vertellen is dat het dak van een Twingo behoorlijk bol is, en het dak van een Golf 2 behoorlijk recht. Dit maakt dus niet zoveel uit, dit corrigeert elkaar.
In een Golf 1 past het ook, net als in Golf 2 en Golf 3. In de Jetta 2 moet je heel goed uitmeten waar het dak geplaatst wordt ivm de voorste en achterste dwarsbalk die je niet er tussenuit wilt slijpen.
Dit zal je dus even heel goed moeten nameten bij de Volvo.
Als je hier behoefte aan hebt moet je maar vragen, dan kan ik de maten binnenkort eens nemen.
Als je verdere vragen hebt mag je ze ook altijd stellen natuurlijk
Het wordt vaker gedaan in het VW wereldje kan ik je iig zeggen.
In Golf 2 gaat het heel prima, ook met stevigheid. In Golf 3 bouwen ze het ook wel eens in, maar die gaan meer kraken. Maar dat gaan die ook al als je ze verlaagd. Het verschilt dus wel per auto hoe het gaat met de stevigheid.
Aangezien ik VW-man ben kan ik dat niet zeggen over Volvo, maar dat is wel iets om even goed naar te kijken''
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets