ook voor roestpreventie en laswerk

Bumper zwart maken

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2004 18:18 #625388 door V300 register
Bumper zwart maken is gemaakt door V300 register
Al plamurent schurent en spuitent kom ik lanzaam tot een mooie carrosorie. In de was komt als laatst. Ik denk over een week of twee.
Wat ik mij afvraag is of er iets beters is om de bumpers zwart te maken. Het is toch een soort "afmaker". Om de enekele weken moet het toch weer opnieuw met "bumperzwart". Is er een soort plasticverf of iets dergelijks beters?
Frans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2004 18:43 #654788 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bumper zwart maken
Zijn de bumpers van een 340 wel zwart?? Volgens mij alleen de grote stootstrip, waar de zijknipperlichten in opgenomen zijn. Ik heb hier een Volvo 300 folder (van het laatste model en die heeft grijze bumpers...(kijk maar op de foto, oei, wat zit die koplampwisser knullig)

Bij mijn 440 (ook met grijze bumpers) ben ik als volgt te werk gegaan:
Eerst met een nagelborsteltje met allesreiniger (of met Jif als je als eerder van die zwartmaakrommel hebt gebruikt, zoals ik) de bumpers schoon boenen.
Vervolgens met gekookte lijnolie (van de schilder) op een keukenrol insmeren en vervolgens nog een keer nawrijven met een ander stukje keukenrol.
De bumpers krijgen zo de kleur die zo horen te zijn, want gekookte lijnolie is blank.
Het blijft vrij lang goed.

succes

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2004 19:24 #654789 door V300 register
yep, klopt helemaal.

origineel zijn de PE bumpers antracietgrijs zoals op de foto.

als ze echt wit uitgeslagen zijn is er geen manier om ze de originele kleur weer mooi terug te geven, het buitenste laagje is dan gewoon kapot/ontkleurd.

ik heb erg goede ervaringen met .. bandenzwart

blijft ook een hele poos zitten, maar ik geloof dat de enige manier om definitief nette bumpers te krijgen is om PC bumpers te kopen en in carosseriekleur te spuiten.

Groetjes Wouter

PS; PE=poly ethyleen, PC=poly carbonaat
PC bumpers zijn glad.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2004 21:47 #654790 door V300 register
Ik heb ook wel eens gehoord dat men verweerde bumpers warm maakte met een fohn, en zo de goede kleur weer terug kreeg. Ik heb hier echter zelf geen ervaring mee, en dit werd gedaan de professionele schadeherstellers die dan ook krassen uit kunststof konden halen, bijv. als met de bumper langs een muurtje bent geschuurd. Ze gebruiken dan een extra krachtige fohn, waar men ook stickers mee verwijdert, dus of het ook met een gewone haarfohn werkt, weet ik niet.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2004 22:33 #654791 door V300 register
Wouter,

Ik weet niet hoor, maar als de bumpers van het zelfde materiaal zijn als de bumperklepjes (jeweetwel die klepjes die voor de balken zitten, en waar de schroeven ook achter zitten), dan is het *niet helemaal* PE...

Die klepjes zijn namelijk van EPDM, dat is een Ethyleen Propyleen Dieen Monomeer. Ja, ik heb het opgezocht, aangezien ik als aanstormend produktontwerper nog nooit van die zooi had gehoord. Maargoed, het is dus een kunststof die in hardheid, taaiheid en flexibiliteit kan varieren door te spelen met de verhouding Ethyleen en Propyleen.

Ik ga van het weekeinde nog wel even kijken naar van wat voor materiaal de bumper zelf is. Overigens is, uit bovenstaande, wel te verklaren waarom onze bumpertjes zo slecht te spuiten zijn: zowel PolyEthyleen als PolyPropyleen zijn bijzonder slecht tot niet te lijmen en te schilderen.

@dennis: Waarschijnlijk gebruikten ze daar dan een heteluchtpistool voor, 19,50 bij Conrad ;-)

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2004 23:02 #654792 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Bumper zwart maken
Er is een speciaal middel voor op de markt van het merk Sonax. Ziet er precies uit als vloeibare schoenpoets, zo´n zelfde soort flesje met een sponsje erop. Zo kun je dan je hele bumper afgaan. Het is na het aanbrengen nog makkelijk te verwijderen en na het drogen houdt je een tijd lang een mooie diepe zwarte glans. Je kunt het kopen bij iedere autozaak, zoals een dergelijke winkel als brezan.

Gr Thomas

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2004 23:13 #654793 door V300 register
goh, das precies t effect wat ik met bandenzwart bereik (vooral die mooie glans!!) ik schat dat dit tzelfde spul is met een andere sticker.

(slick 50, die rotzooi met teflon voor in je olie, wordt ook in 80 verschillende verpakkingen verkocht immers :-) )

groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2004 23:23 #654794 door V300 register
Je kunt daarmee ook je dashboard en dergelijke poetsen. Heel mooi, maar verschrikkelijk irritant bij fel zonlicht vanwege hinderlijke reflecties!

Trouwens op de verpakking staat als waarschuwing dat je niet je stuurwiel moet poetsen ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-06-2004 08:38 #654795 door V300 register
Zoals ik al zei, ik ben niet zo kapot van die spulletjes, die van zich zelf al zwart zijn. Mijn ervaring is dat dat na verloop van tijd zo vlekkerig wordt. Echt, ik heb zo'n beetje alle 'bumperzwartmaakspulletjes' die in de handel zijn uitgeprobeerd, maar na een regenbui of als je je auto wast is het effect weg. Gekookte lijnolie is blank, en het hard goed uit en is daarmee mooi duurzaam.

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2004 21:27 #654796 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Bumper zwart maken
Bij mij ziet het er nu zo uit. Ik heb mijn bumper en grille allebei behandeld.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC