ook voor roestpreventie en laswerk
Roestende subframes chassisbalken
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-04-2005 20:50 #625385
door V300 register
Roestende subframes chassisbalken is gemaakt door V300 register
Ik wou even weten of alle 300 serie volvo's zoveel last hebben van roest op de vreemdste plaatsen. Ik heb net 7 uur van mn leven verspild met het loshalen van het ophangings subframe. We wilden een camberaanpassing laten uitvoeren eraan, maar er waren 3 gaten doorheen geroest waardoor apk ook al problematisch werd.
Bij het loshalen van de trekstangen om de rubbers te vervangen kwam ik erachter dat de beugels waarin ze rusten ook kapotgeroest waren.
Aan 1 kant was de hele verbinding tussen de beugel en het subframe weggeroest (ongeveer 8 vierkante cm staal!). Ook zijn aan beide kanten de ringen waar het buitenste rubber in valt eraf geroest.
Verder zit er ook de typische roest aan de achterste chassisbalken (apk afkeur, maar bekende kwaal), en ook aan de voorbalk (bekende kwaal waar het me niet kan schelen).
Ware het niet dat er al te veel tijd geld en moeite in deze auto zit had ik hem linea recta naar de sloop gebracht. Maar afijn, ik ben nu eenmaal bezig, en als ik een ander chassis moet kopen dan houdt de hobby voor mij op.
Vreemde auto's die 360's...
Maar afijn, ik moest even stoom afblazen, ik zou aanraden om deze dingen te checken op je 300je als je niet zeker weet dat het in orde is..
Bij het loshalen van de trekstangen om de rubbers te vervangen kwam ik erachter dat de beugels waarin ze rusten ook kapotgeroest waren.
Aan 1 kant was de hele verbinding tussen de beugel en het subframe weggeroest (ongeveer 8 vierkante cm staal!). Ook zijn aan beide kanten de ringen waar het buitenste rubber in valt eraf geroest.
Verder zit er ook de typische roest aan de achterste chassisbalken (apk afkeur, maar bekende kwaal), en ook aan de voorbalk (bekende kwaal waar het me niet kan schelen).
Ware het niet dat er al te veel tijd geld en moeite in deze auto zit had ik hem linea recta naar de sloop gebracht. Maar afijn, ik ben nu eenmaal bezig, en als ik een ander chassis moet kopen dan houdt de hobby voor mij op.
Vreemde auto's die 360's...
Maar afijn, ik moest even stoom afblazen, ik zou aanraden om deze dingen te checken op je 300je als je niet zeker weet dat het in orde is..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-04-2005 22:27 #655430
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Roestende subframes chassisbalken
Hang er erg van af. Nu heb ik een 19 jaar oude waar nagenoeg geen roest is, op een plek onder een lekkende accu na. Is verholpen. De een is niet meer om aan te zien of te lassen en de andere kan nog jaren mee. Het moet te maken hebben met binnenstaan en onderhoud door de jaren heen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-04-2005 11:05 #655431
door V300 register
Ik vermoed dat het meer te maken heeft met de constructiemethodes en staalkwaliteit waarvoor nedcar gekozen had destijds. Ik vind overal holle ruimtes (waar roest snel ontstaat) en gelaagde staalplaten (zoals in het subframe). Beide roesten als de neten binnen de kortste keren. Neem een gemiddelde auto van die tijd en hij roest aan de wielkasten en dorpels, niet aan levensbelangrijke chassisdelen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-04-2005 11:21 #655432
door V300 register
volgens mij ben je er zojuist achter gekomen dat het toch eigenlijk een DAF is :-)
een gemiddelde auto van de tijd van de volvo van jouw profielplaatje heeft een onderhuids ontwerp wat meer dan 10 jaar jonger is... dat moet je ook niet vergeten. sinds de proto's van de jaren 1972 tot 1975 is er onderhuids toch betrekkelijk weinig veranderd.
Groetjes Wouter
een gemiddelde auto van de tijd van de volvo van jouw profielplaatje heeft een onderhuids ontwerp wat meer dan 10 jaar jonger is... dat moet je ook niet vergeten. sinds de proto's van de jaren 1972 tot 1975 is er onderhuids toch betrekkelijk weinig veranderd.
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-04-2005 07:44 #655433
door V300 register
Klopt Ivan, vaak is elke Vovo 300 daar al aangetast!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-04-2005 21:53 #655434
door V300 register
Het is jammer dat ik geen foto's heb van de beugel waarin de trekstang rechtsvoor vastzat, maar ik weet nu in ieder geval dat het daardoor kwam dat ie naar rechts trok tijdens het remmen.
Het ding had gewoon geen verbinding meer met het subframe en het gat waar de stang doorheen zat was helemaal weggeroest. God weet wat er had kunnen gebeuren als ik daar nog een poos op zou moeten rijden.
Ik heb een nieuwe beugel weten te scoren bij volvo aangezien op de sloop halen te veel werk zou zijn en waarschijnlijk weer roestige zooi zou opleveren.
Het moet gezegd worden: petje af voor Volvo...binnen 2 dagen kwam het onderdeel uit Zweden (!!) hier in spijkenisse aan. Heeft me 33 euro gekost, daar ga je niet voor klussen op de sloop. De uitlijning is nu wel naar zn grootje, maar ik kan morgen wel met een gerust hart Zandvoort weer op.
Het subframe heb ik helaas niet kunnen laten aanpassen daar de lokale beungarage te inhalig was (40 euro en dan zou ik zelf de gaten moeten maken en het metaal moeten aanleveren....toedeledokie!). Ben ook nog erg pissed op die jongens omdat ze ATF olie in mijn sperdifferentieel achteras hebben gegooid op mn corolla levin (maand later aan gort gereden:-( ).
Het ding had gewoon geen verbinding meer met het subframe en het gat waar de stang doorheen zat was helemaal weggeroest. God weet wat er had kunnen gebeuren als ik daar nog een poos op zou moeten rijden.
Ik heb een nieuwe beugel weten te scoren bij volvo aangezien op de sloop halen te veel werk zou zijn en waarschijnlijk weer roestige zooi zou opleveren.
Het moet gezegd worden: petje af voor Volvo...binnen 2 dagen kwam het onderdeel uit Zweden (!!) hier in spijkenisse aan. Heeft me 33 euro gekost, daar ga je niet voor klussen op de sloop. De uitlijning is nu wel naar zn grootje, maar ik kan morgen wel met een gerust hart Zandvoort weer op.
Het subframe heb ik helaas niet kunnen laten aanpassen daar de lokale beungarage te inhalig was (40 euro en dan zou ik zelf de gaten moeten maken en het metaal moeten aanleveren....toedeledokie!). Ben ook nog erg pissed op die jongens omdat ze ATF olie in mijn sperdifferentieel achteras hebben gegooid op mn corolla levin (maand later aan gort gereden:-( ).
Moderators: Mark Smeets