ook voor roestpreventie en laswerk
Voor de zekerheid
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-08-2005 18:17 #625368
door V300 register
Voor de zekerheid is gemaakt door V300 register
Vorig jaar heb ik een nieuwe voorbalk in mijn autootje gelast, door middel van eigen bakwerk. Wel met een prof. mig/mag apparaat, maar zonder noemenswaardige ervaring. Het bedrijf waarbij ik het had gedaan zei dat het best netjes was, maar na de lascursus van een paar weken terug begon ik toch weer wat te twijfelen aan mijn eigen kunsten.
Nu staat mijn autootje wat ingebouwd op het moment dus ik heb wat foto's genomen, die op A4 uitgeprint en daarmee ben ik naar de garage gegaan. Die vertelden mij dat dit "waarschijnlijk wel netjes genoeg was, ook voor een chacherijnige keurmeester." Nu kan ik me nog enigszins mijn bakwerk herinneren en vertrouw ik garages nooit 100%, dus ik ga de foto's hier ook posten, in de hoop dat jullie er wat zinnigs over kunnen zeggen.
Nu staat mijn autootje wat ingebouwd op het moment dus ik heb wat foto's genomen, die op A4 uitgeprint en daarmee ben ik naar de garage gegaan. Die vertelden mij dat dit "waarschijnlijk wel netjes genoeg was, ook voor een chacherijnige keurmeester." Nu kan ik me nog enigszins mijn bakwerk herinneren en vertrouw ik garages nooit 100%, dus ik ga de foto's hier ook posten, in de hoop dat jullie er wat zinnigs over kunnen zeggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-08-2005 18:22 #655219
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voor de zekerheid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-08-2005 18:23 #655220
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voor de zekerheid
Helaas is er van het echte bakwerk niet zo veel meer te zien, aangezien ik de ergste schade al heb weggeslepen.
Wie brult?
Wie brult?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-08-2005 10:39 #655221
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voor de zekerheid
Dit noem ik het betere BAK EN BRAADWERK... Dit soort technieken moet je afwerken met dikke tecteyl...
Als je goed last dan moet je de 2 metalen laten samensmelten zodat de lasrups er vanzelf afgaat. beetje spuittecteyl erover en klaar! Ga domweg regelmatig in je schuur wat plaatjes aan elkaar lassen en je leert het vanzelf.
In het begin dat ikzelf laste gingen de metalen ook omhoog krullen. Nu hecht ik het eerst even voordat ik ga lassen. Het allerbelangrijkste van het lassen is het voorwerk.... Dus zorg dat je te lassen opppervlak schoon is dus alle tecteyl en en andere troep er eerst afslijpen voordat je gaat lassen.
Mooi glimmend metaal is de beste basis vooor een mooi laswerk!!! Dus eerst schoonmaken!!!!
Drempels lassen hebben jullie dus ook geleerd denk ik??? Voor het lassen dus gaatjes boren en die gaatjes weer dichtlassen. Doe je dat niet dan is het ook afkeur bij de APK.
Als je goed last dan moet je de 2 metalen laten samensmelten zodat de lasrups er vanzelf afgaat. beetje spuittecteyl erover en klaar! Ga domweg regelmatig in je schuur wat plaatjes aan elkaar lassen en je leert het vanzelf.
In het begin dat ikzelf laste gingen de metalen ook omhoog krullen. Nu hecht ik het eerst even voordat ik ga lassen. Het allerbelangrijkste van het lassen is het voorwerk.... Dus zorg dat je te lassen opppervlak schoon is dus alle tecteyl en en andere troep er eerst afslijpen voordat je gaat lassen.
Mooi glimmend metaal is de beste basis vooor een mooi laswerk!!! Dus eerst schoonmaken!!!!
Drempels lassen hebben jullie dus ook geleerd denk ik??? Voor het lassen dus gaatjes boren en die gaatjes weer dichtlassen. Doe je dat niet dan is het ook afkeur bij de APK.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-08-2005 11:11 #655222
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voor de zekerheid
sinds de lascursus zijn we allemaal driftig op zoek gegaan naar pons- en verzettangen ;-)
het boren van de gaatjes werd ons door de rustbuster mensen afgeraden, vooral vanwege hogere kosten en werktijd.
maar idd, dat scheef gaan is erg jammer.
Groetjes Wouter
het boren van de gaatjes werd ons door de rustbuster mensen afgeraden, vooral vanwege hogere kosten en werktijd.
maar idd, dat scheef gaan is erg jammer.
Groetjes Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-08-2005 11:25 #655223
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voor de zekerheid
mochten jullie geen zettang vinden.. Met wat geduld kun je metaal ook met de hamer in het gewenste model maken.
Met een tas of bankschroef kom je ook een heel eind. Je moet dan wel de smalle kant van de hamer nemen en mm. voor mm graad voor graad omslaan.
Met een tas of bankschroef kom je ook een heel eind. Je moet dan wel de smalle kant van de hamer nemen en mm. voor mm graad voor graad omslaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-08-2005 13:05 #655224
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voor de zekerheid
Ja, dat weet ik nu ondertussen ook, en ik weet ook al dat het bak- en braadwerk is. Het is overigens wel eerst kaalgehaald voordat ik ging lassen, en behandeld met een lasbare zinkspray.
Maar deze kennis heeft mij dus aan het twijfelen gebracht over de veiligheid en de apk-waardigheid; ergo: of ik hiermee rustig verder kan of dat ik beter deze kan strippen en gaan sparen voor een auto met een strakkere dorpel.
Bedankt in ieder geval so far met de input, ik hoop dat jullie ook enigszins iets kunnen zeggen over de APK-kwestie.
Maar deze kennis heeft mij dus aan het twijfelen gebracht over de veiligheid en de apk-waardigheid; ergo: of ik hiermee rustig verder kan of dat ik beter deze kan strippen en gaan sparen voor een auto met een strakkere dorpel.
Bedankt in ieder geval so far met de input, ik hoop dat jullie ook enigszins iets kunnen zeggen over de APK-kwestie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-08-2005 17:18 #655225
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voor de zekerheid
ik kan helaas op de foto niet zien of het dragenden delen zijn. Als het dragende delen zijn moet het waarschijnlijk overgelast worden. Maar er mag ook 30% van de dragende delen verrot zijn volgens de APK norm.
Met een soepele garage komt het wel door de APK hoop ik voor je. Met een garage die zijn licentie vreest is het zowiezo afkeur.
Zorg ervoor als je de auto aanbied voor APK dat het een beetje gecamoufleerd is met dikke tecteyl. Mooi afwerken en hopen dat het dan niet opvalt.
Ik rijd er zo'n 100km voor om onze auto's te laten keuren. En vaak worden ze dan in 1x goedgekeurd. Ze draaien met 3 licenties dus die zijn niet bang voor een steekproef. En er wordt ook gemeten hoeveel er verrot is en dat wordt dan in procenten uitgedrukt en vaak kan het dan net. Maar ga ik na de garage hier in het dorp dan zijn de mensen aan het zoeken naar afkeur punten en daarna wordt er mij geadviseerd om de auto naar de sloop te brengen.
Fuseekogels ook een bekende afkeurpunt. Er mag veel meer speling opzitten dan bij andere merken Als je dat weet en er documentatie over meeneemt dan scheelt het weer fuseekogels vervangen.
Met een soepele garage komt het wel door de APK hoop ik voor je. Met een garage die zijn licentie vreest is het zowiezo afkeur.
Zorg ervoor als je de auto aanbied voor APK dat het een beetje gecamoufleerd is met dikke tecteyl. Mooi afwerken en hopen dat het dan niet opvalt.
Ik rijd er zo'n 100km voor om onze auto's te laten keuren. En vaak worden ze dan in 1x goedgekeurd. Ze draaien met 3 licenties dus die zijn niet bang voor een steekproef. En er wordt ook gemeten hoeveel er verrot is en dat wordt dan in procenten uitgedrukt en vaak kan het dan net. Maar ga ik na de garage hier in het dorp dan zijn de mensen aan het zoeken naar afkeur punten en daarna wordt er mij geadviseerd om de auto naar de sloop te brengen.
Fuseekogels ook een bekende afkeurpunt. Er mag veel meer speling opzitten dan bij andere merken Als je dat weet en er documentatie over meeneemt dan scheelt het weer fuseekogels vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-08-2005 18:20 #655226
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voor de zekerheid
Kijk, dat is nuttige info.
Ik ga er morgen ook nog even een garagist "live" naar laten kijken, bij twijfel ga ik op zoek naar iets beters. Mede omdat het me zelf niet lekker genoeg zit.
Ik houd jullie op de hoogte, bedankt voor de input.
P.S. het is trouwens de balk die vooraan, achter de grille en de bumper doorloopt, en onder de bumper uitsteekt. Wat je ziet is de punten waarmee deze op de kokerbalken zit, en op de binnenkant van de zijschermen...
Ik ga er morgen ook nog even een garagist "live" naar laten kijken, bij twijfel ga ik op zoek naar iets beters. Mede omdat het me zelf niet lekker genoeg zit.
Ik houd jullie op de hoogte, bedankt voor de input.
P.S. het is trouwens de balk die vooraan, achter de grille en de bumper doorloopt, en onder de bumper uitsteekt. Wat je ziet is de punten waarmee deze op de kokerbalken zit, en op de binnenkant van de zijschermen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-08-2005 09:41 #655227
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voor de zekerheid
Zo, garageman is net langsgeweest, heeft staan sjorren en rukken aan de balk, en kwam tot de conclusie dat de balk zo goed als helemaal doorgelast is met al mijn bakwerk, en dat de verzakking niet veel uitmaakt. Zijn conclusie: degelijk genoeg, ook voor een chacherijnige steekproefmeester,en van de imperfecties zie je straks toch bijna niets meer.
Afgaande op de foto's, zijn jullie het dan met hem eens?
Afgaande op de foto's, zijn jullie het dan met hem eens?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets