ook voor roestpreventie en laswerk

Trekhaak overzetten op een andere volvo 340

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-06-2005 14:49 #624354 door V300 register
Trekhaak overzetten op een andere volvo 340 is gemaakt door V300 register
Ik wil de trekhaak van mijn oude volvo 340, 1.4, varo, 1887 overzetten op een vovo 340, 1.4, vario, 1988. Beide zijn hatchbacks. Ik wil dat eigenlijk zelf proberen om de kosten te besparen plus om weer wat te leren. De trekhaak verdwijnt achter de achterbumper en zo te zien loopt daar waarschijnlijk een balk. In de vloer van de acherklep zie ik aan weerskanten twee rechthoekige platen met bouten en naar ik aanneem van de trekhaak. Klopt dat. Zo te zien moet ik eerst de achterbumper losmaken en dan de bouten in de vloer losmaken om de trekhaak te verwijderen. Mijn vragen zijn nu:

1.Klopt het wat ik heb beschreven
2.Hoe maak je de acherbumper los? en daarna de trekhaak (zit deze alleen vast in de vloer)
3. Waar is de bedrading mee verbonden en waar en hoe moet ik deze op de nieuwe auto weer verbinden.
4. Kan ik daarna gewoon met de trekhaak gaan rijden of is daar een papiertje voor nodig

M.v.g. Hans, gemeente Westland

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-06-2005 15:12 #638546 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trekhaak overzetten op een andere volvo 340
Hallo Hans,

Om je een stukje op weg te helpen:

www.fredspies.nl/trekhaak.htm

Suc6

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-06-2005 17:34 #638547 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trekhaak overzetten op een andere volvo 340
Nog drie tips van een ervaringsdeskundige:
1.Spuit de hele handel eerst goed in met kruipolie of WD40 en laat het even inwerken, zonodig blijven herhalen. De bouten en moeren zullen waarschijnlijk zo vast als een flatgebouw zitten.
2. Zorg dat je reservemoeren en bouten (rvs) hebt voor het geval er een afbreekt.
3. Neem de tijd en breng een emmertje geduld mee

Het is te doen, maar afhankelijk van hoe vast het zit, is het al dan niet moeilijk.

Een extra paar handen is altijd handig omdat de bouten onder de auto (aan de balk) erg moeilijk bereikbaar zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2005 14:32 #638548 door V300 register
De trekhaak is er ondertussen afgehaald van mijn oude Volvo 340, vario , 1987. Alle bouten had ik van te voren ingespoten met kruipolie en gingen gemakkelijk los. De bouten zien er nog redelijk uit en ik vraag mij af of ik deze zal hergebruiken bij het overzetten van de trekhaak op mijn nieuwe auto??? Of is het toch beter om meteen nieuwe te kopen. Alleen weet ik nog niet zeker of ik de trekhaak wel zal overzetten omdat ik niet vaak een aanhanger hoef te trekken. Maar mijn buurman zegt dat is een goede bescherming als iemand bij je achterop rijdt. Maar aan de andere kant moet ik wel in de bodem van mijn volvo boren in een nog heel gave en mooie, in orginele staat verkerende Volvo 340 DL, vario, 1986 zie foto onder mijn naam.

Hans

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2005 17:41 #638549 door V300 register
Als je hem al monteerd zou ik proberen nieuwe bouten te gebruiken. Maar als je hem niet nodig hebt zou ik het niet doen. bescherming tegen aanrijding is echt een fabeltje. Als iemand je van achter zachtjes aantikt helpt het idd wel, echter bij een iets forsere tik heb je juist meer schade dan zonder trekhaak. Vergeet niet dat die haak aan je chassis vast zit. M.a.w. als de tik hard genoeg is, zie je uiterlijk geen schade, maar loop je grote kans dat onderhuids je (chassis)balk krom is of erger.
Maar zoals gezegd, tegen de zogenaamde parkeertikkies werkt het idd wel handig.

Succes ermee!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2005 19:40 #638550 door V300 register
aangezien die parkeertikjes in 95% van de gevallen de bron van schade zijn biedt een trekhaak idd wel enige bescherming.

maar... een garagebox werkt beter.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2005 23:17 #638551 door V300 register
Zover ik heb gezien wordt de achterbumper direct op de dwarsbalk van de trekhaak bevestigt. De oorspronkelijke bevestigingen van de achterbumper die aan het chassis vastzitten worden vervangen door die van de trekhaak. Een aanrijding op de bumper wordt doorgegeven via twee bevestegingen naar het chassis. Met een trekhaak wordt de klap via de trekhaak en of bumper via de bevestigings armen doorgegeven naar dezelfde punten op het chassis als bij alleen een bumper bevestiging zonder trekhaak.

Ik vermoed dat de chassischade door een aanreiding niet veel groter is met een trekhaak als zonder. Maar het zal zeker schelen in de parkeertikjes. Of zie ik het helemaal verkeerd.

Hans

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-06-2005 20:34 #638552 door V300 register
zeker in parkeertikkies, klopt. En ach, als er een met 80 achtrop komt denderen helpt een trekhaak ook niet meer. het is maar hoe je het bekijkt. Geen enkel middel is zaligmakend!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2005 10:06 #638553 door V300 register
Externe airbags misschien? :P

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-06-2005 14:54 #638554 door V300 register
Bind dan gewoon een type a la Erica Terpstra op je trekhaak !

Erik.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC