Klik hier om naar de evenementen pagina te gaan.

nabespreking sleuteldag Ermelo 13 December 2014

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2014 20:15 #633528 door V300 register
nabespreking sleuteldag Ermelo 13 December 2014 is gemaakt door V300 register
aankondiging: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=9238

Het was weer een leuke dag, niet te druk, niet al te rustig. Er waren in ieder geval dafjes ?n volvo's dus qua combinatie was het zowieso al geslaagd.

hoogtepunten van de dag in technisch opzicht:

- totaal verrotte riemen onder een daf 66. riembreuk was niet ver weg meer.. een van de riemen miste al 3 of 4 blokjes en was op tig plaatsen door de binnenste koordlagen gebroken.

- een 1.7 waarbij de we na enig zoeken een stuk verpakkingsplastic tegen kwamen waardoor de luchtstroom door de kachel tot 0,0 gereduceerd was. Blijkbaar was het idee om dit als filter te gebruiken maar je kon er niet doorheen blazen. Na verwijderen van dit plastic werkte alles weer naar behoren.
- zelfde 1.7; natuurlijk de vlotter lek. natuurlijk de pakking onder de carburateur lek cq carburateurvoet krom. Auto rijdt ook 1 op 10, dat moet veel beter kunnen met een 1.7

- een 340 vario met zeer sportief toerental en bijbehorende verbruikscijfers (hoewel de eigenaar veel snelweg doet en zo gemiddeld nog rond de 1 op 10 uitkwam! wat ik best een prestatie vind).
Na een flinke zoektocht door het elektrisch systeem samen met Steven (bedankt nog Steven!!! :worship:) bleek het probleem te zitten in een nieuw aangebracht knijpstekkertje waar bij het plaatsen iemand vergeten was om de isolatie van de draad te strippen.......

Ik noem geen namen..:nono:.. maar toen ik uitriep 'welke sukkel heeft deze stekker gemonteerd!!??" zei er iemand "uh, ik" :lol:

later bleek helaas dat de EMVK ook een klepje defect had dus helaas kon die alsnog niet met soepel toerental naar huis. Wel iets beter dan eerst, want toen stond ie vast op de bergremstand (en die werkte nog wel!)

- iemand die perfect goede riemen wilde gaan vervangen door nieuwe. toch maar even afgeraden :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2014 21:06 #952351 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic nabespreking sleuteldag Ermelo 13 December 2014
Ook al had ik zelf geen klussen, wel onderdelen kunnen overnemen wat Laurens, andere carb. voor m'n 340, bestuurders stoel en een rechter koplamp.
Waarvan de reflector werkelijk als nieuw is. Waarvoor nogmaals mijn dank ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2014 21:10 #952352 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic nabespreking sleuteldag Ermelo 13 December 2014

Wouter;233807 schreef : - een 340 vario met zeer sportief toerental en bijbehorende verbruikscijfers (hoewel de eigenaar veel snelweg doet en zo gemiddeld nog rond de 1 op 10 uitkwam! wat ik best een prestatie vind).
Na een flinke zoektocht door het elektrisch systeem samen met Steven (bedankt nog Steven!!! :worship:) bleek het probleem te zitten in een nieuw aangebracht knijpstekkertje waar bij het plaatsen iemand vergeten was om de isolatie van de draad te strippen.......

De lastigste fouten zijn ooit de meest simpele :D
Doet me denken aan een fout die ik zelf ooit maakte. De auto wilde niet aanslaan, terwijl ik eigenlijk niks had gedaan! Ik had de auto gewassen, en de gebruikelijke inspectie van de vloeistofniveaus, totaal niks bijzonders dus. Toen ik echter met de auto weg wilde rijden, weigerde hij aan te slaan. Startmotor ging rond, de motor had compressie, en de ontsteking had ik niet aangeraakt. Bovendien waren alle ontstekingsdelen een dag of wat eerder vervangen. Vervolgens draai ik een bougie uit, om te kijken of hij nat werd, dat was in orde.
Dan toch maar de ontstekingsdelen eens nagelopen, niks aan te zien. In een helder moment maar eens gekeken of de bougie wel wilde vonken, op de brommer-manier. Bougie uitdraaien, kabel er aan klikken, tegen het blok houden en starten. Helemaal niks...

Wat was nu het probleem? Er bleek nog een mooie nieuwe rotor op de keukentafel te liggen. In alle drukte bij het in- en uitbouwen van dat ding, want dat is het bij een 1.7, was ik glad vergeten de rotor te monteren. Normaal test ik altijd even of alles nog werkt nadat ik onderhoud heb gepleegd, gewoon voor de zekerheid, maar nu moest ik nog even weg. Gevolg: testen doen we straks wel, maar niet meer aan gedacht.

Hier heb ik dus mijn expertise in- en uitbouwen van kachelhuizen vandaan :+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2014 23:00 #952358 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic nabespreking sleuteldag Ermelo 13 December 2014
ja bij een 1.7 zou je inderdaad ook dat ene boutje in het luchtkanaal vervangen door een snelsluiting.. daarbij moet het kachelhuis er echt voor bijna ALLES wat je aan het blok wilt doen eruit :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-12-2014 06:43 #952362 door V300 register

Wouter;233820 schreef : ja bij een 1.7 zou je inderdaad ook dat ene boutje in het luchtkanaal vervangen door een snelsluiting.. daarbij moet het kachelhuis er echt voor bijna ALLES wat je aan het blok wilt doen eruit :)

Met een ringratelsleutel is het best goed te doen hoor Wouter, met een der welke andere sleutel een stuk minder...
behalve als je dat moertje nog eens laat vallen in het afwateringskanaal :grr:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-12-2014 20:08 #952385 door V300 register
of als het boutje achteruit naar binnen in de auto schiet en je dus heel de bekleding bij de voetenruimte van de passagier mag gaan loshalen om terug te zoeken/vast te houden...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-12-2014 18:27 #952407 door V300 register
Probleem envk

Hey Wouter!

Ik heb het probleem met de emvk opgelost, er zat namelijk helemaal geen klepje in. :humor:
In de emvk die ik van garage bedrijf heb mee gekregen zaten nog twee goede kleppen, 1 daarvan heb ik over gezet.

Nu de koppeling nog afstellen en nieuwe deurpennen en misschien een nieuwe radiator.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-12-2014 18:45 #952408 door V300 register
Probleem envk

Hey Wouter!

Ik heb het probleem met de emvk opgelost, er zat namelijk helemaal geen klepje in. :humor:
In de emvk die ik van garage bedrijf heb mee gekregen zaten nog twee goede kleppen, 1 daarvan heb ik over gezet.

Nu de koppeling nog afstellen en nieuwe deurpennen en misschien een nieuwe radiator.

Bijlagen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-12-2014 19:20 #952410 door V300 register
Dat is typisch een defect klepje. Het brede stuk van het rubbertje breekt dan af.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-12-2014 19:39 #952411 door V300 register
Na lang zoeken blijkt het zo'n simpel dingetjes te zijn, er heel snel te vervangen. :loser:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC