nabespreking sleuteldag Veldhoven 12 April
- V300 register
- Verbannen
er waren vanuit V3C 5 deelnemers en ook nog 1 die van beide clubs lid is.
gelukte klussen o.a.
-voorveren vervangen / verlaging
- klepspeling 1.7
- klepspeling 1.4
- diagnose slecht lopende 1.4 (liep stationair maar op 2 1/5 cilinder) -> oorzaak was een kapotte pakking tussen spruitstuk en cilinderkop
- diverse auto's gecheckt adhv 4-gas tester. enkele heel goed, enkele heel matig; zoals bovenstaande en nog een DAF met een overlopende carburateur. Daarmee haal je net de APK maar lekker lopen doet het zeker niet.
- koppeling afstellen CVT
Geconstateerde schades / later aanpakken cq vervangen:
- 1 primaire variomatic van een daf YA66 kapot (we gingen membranen vervangen maar het bleek dat de gewichtendragers totaal uitgesleten waren en er en metalen drukplaat van 1 van de centrifugaalgewichten afgebroken was... provisorisch gelast en weer dicht gemaakt tbv complete vervanging op korte termijn
edit: - 1 setje lichtjes gierende varioriemen die helemaal geknikt en gebarsten bleken te zijn. Eigenaar is rustig naar huis gereden en mag op zoek naar vervangende riemen.
De set stelplaatjes voor de 1.7 is nu goed van pas gekomen. het enige wat we nog missen is de speciale tang om de plaatjes eruit te vissen. Met 2 schroevendraaiertjes lukt het ook wel maar het is niet ideaal.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Wouter;227706 schreef : - diagnose slecht lopende 1.4 (liep stationair maar op 2 1/5 cilinder) -> oorzaak was een kapotte pakking tussen spruitstuk en cilinderkop
de auto van mijn vrouw dus, maar een kapot pakking, daar twijfel ik nog aan.
Bij het bekijken hoe een kapotte spruitstuk bout uit de kop te kunnen krijgen ben ik er achter gekomen dat de bout, die de voorste beugel van de metalen stuk koelwater pijp vast houd, niet vast te draaien is omdat de schroefdraad kapot is.
nu heb ik twee problemen, lees uitdagingen, hoe een stuk afgebroken bout uit een licht metalen kop te krijgen, dat zal wel een uitdaging zijn maar niet de grootste dat zal de kapotte schroefdraad weer herstellen zijn.
heeft iemand een idee? op tappen naar M10? draadbus in persen? heli-coil? gat dieper boren en M8 schroefdraad tappen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Veel geleerd, kleppen stellen van mijn 1.7, en een opfriscursus klappen stellen van de 1.4. Bovendien te weten gekomen hoe handig een goed stuk gereedschap kan zijn! De speciale sleutel voor de 1.4 werkt echt belachelijk prettig t.o.v. een steeksleuteltje en schroevendraaier!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
2 Fast 4 U;227709 schreef : heeft iemand een idee? op tappen naar M10? draadbus in persen? helio-coil? gat dieper boren en M8 schroefdraad tappen?
De pakking is sowieso kapot, die blaast er meteen tussenuit zodra kop en spruitstuk niet meer strak aangedrukt worden.
Vervelend dat er nog een problematische bout in zit! Komt niet al te vaak voor, maar als je het aan de hand hebt heb je daar ook niet veel aan. Als de draad inderdaad dol gedraaid is tussen draadeind en cilinderkop kun je inderdaad het beste een heli-coil of "time sert" reparatiebus monteren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Maar de pakking is zo naar de galamiezen hoor. Als je, je spuitstuk 1 keer los haalt en de pakking is op leeftijd dan kun je hem na mijn idee weggooien.
Overigens als je alles laat zitten is er niets aan de hand, het is meer het lostrekken, spruitstuk schoonmaken en dan terugplaatsen. Ja, dan gaat het mis.
Maar je zou dus ook zonder 1 bout kunnen rijden, maar je kunt het beter goed maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Wouter;227713 schreef : De pakking is sowieso kapot, die blaast er meteen tussenuit zodra kop en spruitstuk niet meer strak aangedrukt worden.
Vervelend dat er nog een problematische bout in zit! Komt niet al te vaak voor, maar als je het aan de hand hebt heb je daar ook niet veel aan. Als de draad inderdaad dol gedraaid is tussen draadeind en cilinderkop kun je inderdaad het beste een heli-coil of "time sert" reparatiebus monteren.
Markvictor;227729 schreef : Ik heb wel eens met 3 a 4 bouten los gereden, haha. Toen ik hem net had toen ik 18 was dat is al heel lang geleden... Ja dat merk je wel....
Maar de pakking is zo naar de galamiezen hoor. Als je, je spuitstuk 1 keer los haalt en de pakking is op leeftijd dan kun je hem na mijn idee weggooien.
Overigens als je alles laat zitten is er niets aan de hand, het is meer het lostrekken, spruitstuk schoonmaken en dan terugplaatsen. Ja, dan gaat het mis.
Maar je zou dus ook zonder 1 bout kunnen rijden, maar je kunt het beter goed maken.
Calzone;227738 schreef : Opboren en tappen naar M10 is ook een optie, de pakkingen en het spruitstuk hoeven er niet eens voor worden aangepast Mooiste zou natuurlijk zijn als je de kapotte draadeind er gewoon uit kan krijgen en er een nieuwe in kan zetten.
Spruitstuk pakking, 2 stuks [1 reserve], zijn al besteld kosten incl. verzending ? 21,57.
Het probleem van de tapeind [zo heet zo'n ding eigenlijk] is dat het niet een origineel tapeind is maar een stuk draadeind, onkundig erin geknutseld, [ja geknutseld en niet ingedraaid] door een persoon die deze auto in onderhoud heeft gehad, ook het tapeind dat afgebroken is, was al langer zo, volgens mij had deze persoon geen gevoel om iets vast te draaien.
Ik heb eens gekeken naar helicoil setjes en heb er eentje gevonden voor niet te veel geld maar ik moet nog even wachten met bestellen want mijn broer zou op het werk nog iets hebben liggen, morgen weet ik meer.
Ik zal kijken om een verslag te maken van het monteren van de helicoil en ook van het verwijderen van de afgebroken tapeind. :yeah:
Mocht het niet gaan met de helicoils het schroefdraad te repareren en de afgebroken tapeind uit de kop te halen dan zal ik een andere kop moeten plaatsen of een andere motor maar dit is wel het allerlaatste alternatief. :f
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.