show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Mijn nieuwe 340 1.7 .... Joepie!!!

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2010 19:16 #817445 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn nieuwe 340 1.7 .... Joepie!!!
hhmmm, maar toen ik bij Erik was voor de eerste proefrit deed de carbzijn werk (nog) niet (meer) naar behoren en is de proefrit hoofdzakel op de choke gemaakt. Hoe lang houdt zo'n carb van 440 zich goed dan?

heeft iemand tijdens rijden iets gemerkt van raar knarsend geluid uit versnellbak in tweede versnell. mijn voorlopige indruk is dat dit mn met koud weer nogal voorkomt hoewel ie zich ook na flink warmdraaien nogal eens moeilijk in tweede verzet laat plaatsen ....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2010 20:53 #817462 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn nieuwe 340 1.7 .... Joepie!!!
Dat is een aardig bekend probleem, iets met de synchromesh die na 20 jaar niet helemaal jofel meer is. Gewoon wat meer geduld gebruiken bij het doorschakelen naar 2. Het is jammer van je stoplichtsprint, maar daarna kan je als het goed is wel lekker doorschakelen en gassen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2010 20:59 #817463 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Mijn nieuwe 340 1.7 .... Joepie!!!
Ik ga hier op het forum natuurlijk niet het ei van columbus vertellen, maar het lag niet aan de carb.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2010 23:55 #817511 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Mijn nieuwe 340 1.7 .... Joepie!!!
ik zou niet weten wat voor carburateur IK er op gezet heb; de voet van de carburateur die erop zat was zo krom als een hoepel toen ik thuis kwam; had een bak met een stuk of 6 van die dingen meegekregen van erik; heb toen de carburateur met de minst kromme voet binnen toleranties gevlakt; ALLE sproeiers overgezet van de oude carb, vlotter gewogen en op drijfvermogen getest en het spul weer in elkaar geschroefd en op gehoor afgesteld. het zou dus goed kunnen dat er een 440 carb in die bak zat maar dat durf ik echt niet te zeggen.

daarnaast vond ik nog 2 bougies met afgebroken elektrodes, naar alle waarschijnlijkheid was dat het probleem waar het in frankrijk mee mis ging.

schakelen van 1 naar 2 ging inderdaad redelijk stroefjes, dat weet ik nog wel. bakolie vervangen kan een hoop schelen maar als er in het verleden nogal ruw mee geschakeld is tover je er het brons niet meer op de synchromeshes terug..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-02-2010 09:50 #817719 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn nieuwe 340 1.7 .... Joepie!!!
tja, en om je bak nou te openen om die synchro's te vervangen? ik paste mijn rijgedrag aan...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-02-2010 10:16 #817725 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn nieuwe 340 1.7 .... Joepie!!!
Mijn Saab heeft/had* ook een zwaar versleten bak, waarbij de 2e versnelling moeilijk ingelegd kon worden. Voor mijn gevoel helpt het om bij het terugschakelen even te dubbelclutchen, maar misschien is dat een placeboeffect omdat je het dan toch lekker kalm aan doet.

* bak wordt deze week vervangen, weet niet hoe snel het vordert maar ik gok dat ie vanavond uit de auto gaat

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-02-2010 10:33 #817728 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn nieuwe 340 1.7 .... Joepie!!!
maar deze bak is niet versleten: de versnellingen werken prima aangezien ze nooit zomaar 'los' schieten met rijden, dat is pas vervelend toch?
Wat Anjo zegt klopt, het is oude materiaal is wat stroef in koude toestand, na wat rijden is het warm en gaat het weer goed. Olie vervangen zal denk ik niet veel doen, deze is al erg dun, wel zou het niveau wat laag kunnen zijn geworden.

Onze Sedan gaat nog veel moeilijker in koude staat, dan jouw 1.7 5bak...
Vooral de R is nog lang aan het uit draaien voor je kan inschakelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
15-02-2010 14:09 #817772 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Mijn nieuwe 340 1.7 .... Joepie!!!
olie vervangen van de bak maakt echt veel uit kan ik uit ervaring zeggen! jaren terug heeft pap dat ook eens gedaan, nadat mam amper nog met de auto kon rijden omdat hij heel moeilijk in de 2 ging, daarna ging het heel gemakkelijk :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-02-2010 14:12 #817774 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn nieuwe 340 1.7 .... Joepie!!!
Vaak wordt bakolie handig vergeten omdat het "lastig te vervangen is". Bij veel auto's zit die er dus al veeeeeeel te lang in, samen met diffolie.
Aangezien vervangen met een geschikte oliespuit ongeveer een kwartiertje werk is lijkt het me een goede ingreep bij een matig schakelende versnellingsbak.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD