show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

even voorstellen 343 dl '79

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-10-2008 12:29 #628027 door V300 register
even voorstellen 343 dl '79 is gemaakt door V300 register
Even voorstellen.

Wij zijn Jeroen en Eefje. Eefje is net afgestudeerd lerares. En ik ben nog student aan de Hogeschool Utrecht, richting Commerci?le economie.

Wij gaan al een aantal jaren met vol plezier op de vakantie met de Volvo 340 ?84 van mijn moeder. (jha ik onderhoud dus ik gebruik ;)). Nu is de tijd aangebroken dat ook mijn vriendin een auto kon gaan kopen. Eerste echte salaris lag op de deurmat dus we konden gaan zoeken.

Er zijn meer dan genoeg 340?s te vinden. Ook tegen leuke prijzen. Nu is een van haar wensen dat we de auto zelf gaan spuiten. Met dit in ons achterhoofd zijn wij gaan zoeken. Naar een ?harde? 340. Het is dan geen probleem dat er nog iets moet gebeuren.

Na een keer gereden te hebben in een 340 in Eindhoven met een variomatic was mijn vriendin al helemaal verkocht aan een vario. Alleen ik was niet verkocht aan die auto. Hij was mooi, maar ik vertrouwde de vario niet. Erg veel herrie. En ja, de persoon geloofde ik ook niet helemaal. Hierna zijn we toch ook nog even langs de 340 van Robin Kortekaas geweest. Deze was ook weer erg mooi, met de bekende roestplekken. Helaas was de roest ook op de bodemplaat te vinden en hierdoor ook het krikpunt. Lijkt op een kleine klus. Maar kan ook erg groot worden. Voor ons een te groot risico.

Na een post op dit forum hebben we een reactie gekregen van Ruben deze had een ?harde? 343, 1979 maar wel lelijk (ook wel bekend als de ?Chocolip?)! Dit klok als muziek in de oren. Mijn vriendin moest die avond hockeyen dus ik ging wel even kijken.
Na mijn werk in de trein gestapt, Naarden-Bussem, en op naar Kerkrade. Bij aankomst leek het als een lot in de loterij. Na een stuk rijden was ik al helemaal verkocht.

Ik mijn vriendin gesproken en ze zag het wel zitten. Afgelopen vrijdag 09-10-2008 zijn wij weer in de trein gestapt en zijn we naar Kerkrade afgereden. De eerste reactie van mijn vriendin was ?zo lelijk is hij niet!? ze vertrouwde op mij en hebben de 343 gekocht.

Deze dag zijn we lekker naar Utrecht gereden. De volgende dag zou de rit verlengd worden naar Ede, hier wonen mijn ouders. Dus er is genoeg gereedschap.
Hier zijn de volgende dingen gedaan:
- passagiersdeur ging niet open vanaf buiten. NU WEL
- bestuurdersstoel klapte niet meer naar voren. NU WEL
- plastic kappen achterin zijn vervangen voor mooiere.
- rechterbuitenspiegel erop geplaatst.

Natuurlijk zijn we ook nog even onder de motorkap gaan kijken. Hierbij zijn we toch wel geschokken. Je verwacht natuurlijk dat als je een auto van een liefhebber haalt dat hij ook goed onderhouden is.
- corrosie op de bougies, zijn nu vervangen
- GEEN motorolie, nu wel.
- zwart luchtfilter, nu weer mooi geel.

Na een dag lekker klussen zijn we zondag ook maar weer meteen verder gegaan. Het dashboard had veel scheuren en we kregen er een nette bij. Zo gezegd zo gedaan dacht ik.
Bleek wat lastiger te zijn. Ik heb uiteindelijk de kabelboom lekker laten zitten en alleen het dash vervangen. Verder nog de achteruitverwarming en het mist achterlicht gemaakt.
Nu mis ik alleen een zuiger voor de achterklep welk er voor zorgt dat het lampje in de achterbak gaat branden.


Verder staat ook geplant om in november de auto een grote beurt te geven. Hierbij hebben we een brug tot onze beschikking.

To do list:
- motorolie vervangen
- motorolie filter vervangen
- ?nieuwe?/schone carburateur plaatsen
- v-snaar vervangen
- motor afstellen
- handremkabel monteren
- remmen vervangen
- olie in de vario vervangen
- vario spanning controleren

Als het goed is, is de 343 zo weer technische 99% in orde. En apk klaar.

Natuurlijk zijn wij ook zoek naar onderdelen wie o wie zou ons kunnen helpen.

- zuigerveer voor de achterklep met sensor voor de achterbaklamp
- termostaat (de temperatuurmeter in de klokkenwinkel werkt niet)
- mooie originele 343 velgen.
- vacu?mmeter voor in de klokkenwinkel (als dat bestaat, anders voor in het dash)
- originele spatlappen, de auto wordt wel erg snel vies bij de wielen ;)
- kap voor om de radio. we hebben nog een orginele radio :)
- en eventuele benodigde onderdelen voor de ?to do list?

Helaas kreeg ik slecht nieuws net van mijn vriendin. Ze is aangereden door een of andere landrover! De schade schijnt mee te vallen maar ze is wel een beetje van haar slag af. Haar eerste auto, nog geen week in haar bezit.

Ik heb foto?s. heeft iemand hier ervaring mee waar dit gerepareerd zou kunnen worden voor een schappelijke prijs? Dit in verband met de dagwaarde. Zodat de auto niet technische totaal los verklaard word.

We willen de 343 echt een leuke beurt geven. Ik ben wel een klein beetje blij dat we de auto nog niet gespoten hebben. ;)

Groeten,
Jeroen en Eefje.



Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2008 12:54 #731178 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic even voorstellen 343 dl '79
Jeroen, als je het paneel aan de binnenkant eruit haalt kun je de deuk van binnenuit wegkloppen. Er zal wel plamuur voor nodig zijn en het zal ook nooit helemaal meer strak worden. De deur wordt lastig. Daarvoor moet het complete binnenwerk eruit.

Misschien kun je ook eens een schadebedrijf contacteren. Deze hebben wel eens een aanbieding "uitdeuken zonder spuiten".

Ik zal eens wat proberen voor je, misschien weet ik wel iets. Hoor je zo snel mogelijk.

Verder veel plezier en succes met de auto (en tot morgen?)!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2008 12:59 #731179 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic even voorstellen 343 dl '79
ja uitdeuken zonder spuiten kan je vergeten, hier moet echt wel spuitwerk aan te pas komen hoor.. en strak krijgen lukt ook heel goed, des te minder plamuur ertegenaan komt des te beter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2008 13:00 #731180 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic even voorstellen 343 dl '79
Uiteraard bedoel ik dat het bedrijf alleen uitdeukt, en Jeroen zelf gaat spuiten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-10-2008 13:16 #731183 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic even voorstellen 343 dl '79
gelukkig is er "niets" met de deur. alleen optisch. geen deuk of kras.

ik zat er zelf ook al aan te denken om het zelf uit te slaan. maarja, schade maar geen schuld. ik verwacht dat het vergoed gaat worden.
dan is het ook altijd mooier dan dat ik het zelf doe ;)

maar ik zie je inderdaad morgen. gezellig. ik kom met nader inzien met de 340. scheelt een hoop tijd.

tot morgen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-10-2008 15:59 #731189 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic even voorstellen 343 dl '79
De tijd dat ik de auto heb gehad heb ik niets aan de auto gedaan, ook geen onderhoud, dat heb ik ook gezegd he;) (ook dat dat wel nodig zou zijn btw)Was wel handig geweest om voor de 250klm tocht naar Utrecht nog even alles te checken, had nog wel een fles olie hier thuis.

Dat is wel heel rot zeg van die schade:(. Als je een finaciele tegemoetkoming krijgt van de verzekering zou ik er goed gebruik van maken.

Leuk om te lezen dat je al een hoop zaken hebt aangepakt. Ik heb vanochtend je mail beantwoord. De doos met onderdelen komt vanavond mijn kant op! Misschien kom ik wel met de 340 naar het Noorden, ben wel eens benieuwd hoe zuinig (of niet natuurlijk) deze 1.4 met handbak is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2008 16:03 #731190 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic even voorstellen 343 dl '79
340? Doos onderdelen? Wat ruik ik?:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-10-2008 16:07 #731191 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic even voorstellen 343 dl '79
hee ik heb je mail doorgestuurd naar mijn vriendin. kunnen jullie even wat afspreken.

ik weet dat jij niet veel eraan gedaan hebt. maarja je verwacht toch wel een beetje motorolie in de motor. ach hij doet het en dat is het belangrijkste!

hoeveel zou je als tegemoetkoming kunnen verwachten van de verzekering?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2008 17:19 #731194 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic even voorstellen 343 dl '79
het goedkoopste is vooralsnog zelf een dagje met een kunststof hamer in de weer gaan, dan krijg je de deuk in de koets wel aardig eruit, van binnenuit globaal terug meppen, en van buitenaf met een teflonstaafje in model tikken en controleren met tl licht (makkelijker gezegd dan gedaan uiteraard) voor de deuk in de deur heb je speciaal gereedschap nodig om langs het raammechanisme te kunnen werken.

jeroen, vergeet ook niet het controleren van de riemen + riemspanning en het afstellen van de koppeling bij je onderhoudsbeurten, zeer belangrijk bij een vario! ik zie dat je in utrecht woont, ik woon daar niet zo ver vandaan en ik wil je gerust laten zien hoe dat moet, makkelijkste en snelste is met brug.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2008 18:38 #731203 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic even voorstellen 343 dl '79
Ik gok op een kleine 400 euro, als je een schade-expert hebt die een beetje met jou en de auto meevoelt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD